Uke 24 og sykdomsangst. Flere?

pittelilletrille

Blir kjent med forumet
Hei.

Gravid i uke 24, dette er ikke mitt første barn. Fikk postpartumdepresjon etter forrige barn med sterk dødsangst. Har nå siste ukene ikke vært i form med høyt BT og høy hvilepuls, har vært utredet og innlagt på sykehus uten særlig funn annet enn at det er en ufarlig, høy puls.

Problemet mitt nå er at jeg føler jeg igjen utvikler sykdomsangst, og i dag spesielt har jeg vært veldig plaget med svimmelhet noe som gjør meg redd.

Jeg lurer på om det er noen andre som har slitt/sliter med dette og om det er flere fleregangsmødre som har opplevd dødsangst?
Av og til er det godt å høre at man ikke er alene i verden :)

Du er ikke alene om å ha dødsangst, veldig mange som sliter med dette. Kommer nok sterkere sammen med alle disse hormonene som surrer rundt i graviditeten. Kjenner jeg godt kan kjenne på den følelsen med tanke på de barna jeg allerede har, hvis det skulle skje noe med meg OL. Men heldigvis klarer jeg å tenke rasjonelt nok til å vite at sannsynligheten for at det skulle skje noe er liten. Og at det faktisk ikke er noe jeg får gjort noe med! Prøver å tenke at istede for å bruke masse energi på alt som kan gå galt, heller spare den energien å ha den HVIS det skulle være behov for den :)
Det er helt naturlig å ha alle mulige bekymringer i denne prosessen, men hvis det blir så overveldende at du ikke klarer å tenke rasjonelt ville jeg tatt en prat med legen. Kanskje hjelper det å finne en slags "ventil", for meg er det trening, som kan tilføre noe positivt vil du kanskje få en bedre hverdag? Vær åpen med venner og familie om hvordan du har det, dette er helt normalt men fryktelig ubehagelig i de periodene det står på.
Håper virkelig du kommer inn i en positiv spiral og at du klarer å tenke at vondter du har nå også er helt normale i forhold til graviditet . Dessuten er jo høy puls, svimmelhet osv ting som henger tett sammen med angst ..
God klem til deg :-)

Synes også at symptomene dine høres veldig ut som typisk angst.
Har du snakket med lege eller JM om dette? Synes absolutt du burde gjøre det. Om du får terapi tidlig så er det sikkert gode sjanser for å unngå at det samme skjer igjen.
Lykke til! :)

Jeg har også slitt mye med sykdomsangst etter graviditet nr 2. Ble merkelig nok mye bedre etter jeg ble gravid igjen denne gangen. Kjenner angsten kommer av og til, men ikke sammelignet med før :) hadde også høyt blodtrykk og høy hvilepuls hos legen sist gang, å det ble målt EKG. Da kjente jeg angsten kom. Men hvilepulsen har vært fin etter på, så prøver å ikke tenke så mye på det. Går også med den følelsen av at jeg bare venter på at det skal komme tilbake denne gangen også, men samtidig prøver jeg å ikke tenke for mye på det, å heller nyte at jeg faktisk har det ganske greit nå :) så du er hvertfall ikke alene om å ha det slik :)

Back
Topp