Uke 21, kynnere

TsumTsum

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Novemberfnuggene 2023
Hei!
Flere enn meg som er rundt uke 21 og har en del kynnere? De gjør jo som kjent ikke spesielt vondt, men jeg får kynnere og ubehag i magen etter en slitsom arbeidsdag. Jeg føler sterkt at jeg pusher meg for langt, for da kjenner jeg det så godt i mage og rygg når jeg kommer hjem.
Ubehaget/smerten kommer mye fra bekkenet tror jeg, også kommer vel kynnerne i tillegg.
Skal man tenke på kynnere som noe helt ufarlig, eller kan det være et tegn på noe hvis man får det ofte? Hvor går grensen til premature rier? Kan man få det av å pushe seg for mye?

Det er jo et tegn på at du burde roe ned.
Jeg har veldig sterke kynnere med en litt komplisert sykehistorie og trolig arvelig fra min mor som gjør at jeg nå i uke 22 er sengeliggende for å unngå en prematur baby.
Det høres ikke ut som det er kritisk for din del, men et tegn på at du burde roe ned. Kanskje det er mulig å jobbe redusert for å hindre stress og stor belastning?:)

Jeg har også mye kynnere allerede. Har hatt det en stund, skal ta det opp med jordmor på torsdag. De er ilke vonde, bare ubehagelig - magen strammer jo seg helt. Får det ofte når jeg er i bevegelse. Husker jeg hadde det med storesøster også ☺️
Kynnere er jo livmoren som trener mot fødsel, og er vel ikke farlig - tror jeg(?). MEN det kan være lurt å roe ned, og ta det med lege eller jordmor, for å være sikker ❤️

Jeg har det også endel, hver gang jeg reiser meg opp, går, skifter stilling i senga, ja ofte. Snakket med gynekolog og jordmor igår når jeg var på ul, og de sa at kynnere er helt ufarlig så lenge de ikke blir vonde og kommer regelmessig. Skulle selvfølgelig ta det med ro, sotter/ligge mest mulig og hvile.

De går over så snart jeg setter meg ned igjen,så det er positivt. Hadde det fra uke20 med storebror å, men det påvirket aldri livmorhalsen eller noe slikt. Nå er jeg allerede sykemeldt pga kvalme og tvillingsvangerskap, så det er større risiko at det blir påvirket etterhvert pga tyngden.

Jeg har også hatt kynnere en stund, er nå 24+4. Sist kjente jeg ikke kynnere før noen få uker før fødselen. Jeg følges regelmessig opp med ultralyd, og livmorhalsen er lang og lukket, så det er virkelig bare livmorens trening. Jeg var hos jordmor for to dager siden, og hun sa at hun kunne se at magen strammet seg når jeg hadde kynnere - men hun var ikke i det minste foruroliget. Siden jeg får det aller mest når jeg ligger i ro, ser jeg for min del heller ingen sammenheng med (for mye) aktivitet. Som alltid er det best å spørre, men flere leger og jordmødre har bekreftet at det som regel er helt ufarlig.

Jeg skulle nok ha tatt det mer med ro, men det får jeg ikke til i full lærerjobb på ungdomstrinnet, samt 3-åring, hund og mann som er borte halve året pga jobben. Jeg kjenner at dette er et sånt tidspunkt hvor jeg burde lytte til kroppen, men synes også det er vanskelig å skulle ty til sykemelding allerede. Men å ha én dag i uken hjemme hadde sikkert ikke vært så dumt, hvis dette fortsetter. Jeg hadde en del kynnere forrige gang også, og det ble ganske ubehagelig etterhvert. Jeg endte opp med å bare jobbe 50% de to siste ukene før permisjonen.

Jeg har også en del kynnere, det startet i uke 20, er i uke 22 nå. Synes de kommer relativt regelmessig, noen ganger kommer det selv om jeg ligger i ro. Tok det opp med jordmor, hun mente jeg ikke skulle bekymre meg for det. :happy:

Har selv masse kynnere, mine gjør veldig vondt.
Er 100% sykemeldt pga dette. Og nedpress, bekkenplager, og vonde bein, og absolutt null søvn!
Men det høres ut som du gjerne skal roe ned litt. Prøve redusert, se hvordan det fungerer for kroppen din :)
Lykke til! Og ja, lurt å lytte til kroppen!

Back
Topp