Uke 18: Har du kjent spark enda?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
I begynnelsen av denne uken er fosteret 16 uker gammelt. Ørene stikker litt ut fra hodet, og øynene når sin endelige plassering. I tarmen samles avfallsstoffer, døde celler og fordøyelsesvæsker. Dette kalles mekonium (barnebek), og vil bli barnets første avføring.

Fingertupper og tær utvikler sine særegne avtrykk. Blodsirkulasjonen er i full gang, og navlestrengen vokser og blir tykkere. Immunsystemet begynner å virke denne uken og lager antistoffer.

Nå begynner fosteret å bli stort og sterkt nok til å sparke så hardt at mange kan kjenne det. Som regel kjenner flergangsgravide spark tidligere enn førstegangsgravide, fordi de vet hva de skal kjenne etter.

Les mer om uke 18 her!

• Liker
Reactions: Avj
Kjent spark kun på ene side i magen siden uke 15. 3 gangs gravid. Morkaken ligger inntil ryggen og ene siden i magen.

Ikke direkte spark men bevegelse. Jeg har arrvev fra navlen og ned pga sammensying av magemuskler, så det gjør nok at jeg kjenner lite. Men frøkna har vært mye på blæren idag. Haha

Lå våken halve natta i natt og nøt bevegelsene inni magen min [emoji173] ...og tenkte på hvordan de neste årene med mindre nattesøvn skal bli [emoji85][emoji23] Er 18+4 :)

Vi lå en god stund og kjente på spark en kveld, både jeg og mannen når jeg var kommet i uke 18. Veldig stas at han fikk kjenne det så tidlig [emoji173]️
Selv kjente jeg babyen allerede i uke 14/15 [emoji5]

Back
Topp