Uke 18: Har du kjent liv?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
I begynnelsen av denne uken er fosteret 16 uker gammelt. Ørene stikker litt ut fra hodet, og øynene når sin endelige plassering. I tarmen samles avfallsstoffer, døde celler og fordøyelsesvæsker. Dette kalles mekonium (barnebek), og vil bli barnets første avføring.

Fingertupper og tær utvikler sine særegne avtrykk. Blodsirkulasjonen er i full gang, og navlestrengen vokser og blir tykkere. Immunsystemet begynner å virke denne uken og lager antistoffer.

Nå begynner fosteret å bli stort og sterkt nok til å sparke så hardt at mange kan kjenne det. Som regel kjenner flergangsgravide spark tidligere enn førstegangsgravide, fordi de vet hva de skal kjenne etter.

Les mer om uke 18 her!

Har du kjent noen spark enda? :)

19+0 i dag og morkaka ligger mot ryggen, men kjenner ikke så mye. Kjenner noe innimellom, men ikke alltid daglig.

Jeg kjenner nesten daglig liv, ikke like mye hver dag da. De første dultene kom ca 17+3:)

Kjenner ikke daglig. Kjent noe som jeg er ganske sikker på at er baby, men vært så svakt og sjeldent foreløpig. Andregangsgravid og 18+4[emoji4]

Jeg har kjent liv hver dag siden fredag hvertfall. Men ikke like mye hver dag. Har vært et par episoder med ganske lange sekvenser med aktivitet.. skikkelig romstering og noen solide spark :Heartred Det føles helt fantastisk! Jeg er 17+4. Første ordentlige dult kjente jeg 16+3

Førstegangsgravid, har kjent liv siden jeg var 16+6 [emoji7]
Er 18+2 i dag og kjenner masse spark og romstering [emoji5]

Jeg er førstegangs, 17+1 i dag.
Tror ikke jeg har kjent noe enda, er i alle fall ikke overbevist om at det er babyen enda.

18+3, førstegangsgravid, ikke kjent noen spark eller bevegelser ennå. Skal på OUL om 2 dager så blir spennende å se åssen ungen ligger:)

Er 17+0 og førstegangsgravid med morkaken foran. Var forberedt på at det ville ta tid før jeg ville kjenne liv, men kjente noe allerede ca 15+3/4. Nå kjenner jeg romstering mange ganger daglig. Har aldri kjent noe lignende, så det må være babyen. Det er veldig hyggelig [emoji177]

18+5 og førstegangs med morkaken forran, har de siste dagene kjent noe som kan minne om dult etter jeg har lagt meg om kvelden men er ikke sikker så pleier å si nei når folk spørr før jeg er sikker på det er lillegutt[emoji6]

18+5 og førstegangs med morkaken forran, har de siste dagene kjent noe som kan minne om dult etter jeg har lagt meg om kvelden men er ikke sikker så pleier å si nei når folk spørr før jeg er sikker på det er lillegutt[emoji6]
Kjente ingenting når han lå sparket som en galning på oul [emoji39]

Jeg er førstegangs og 17+5. Har kjent noe jeg har trodd må være babyen en liten stund og nå er jeg ganske sikker på at jeg kjenner små bevegelser daglig. På mandag lå jeg på siden da jeg plutselig kjente rykninger i magen (på den siden som var ned). Jeg trodde først det var leamus, for det har jeg hatt helt fra starten av. Men så la jeg hånda der og er nå overbevist om at det var spark jeg kjente. Kjente det både utenpå og inni. Ropte på mannen, men han rakk det akkurat ikke før det ga seg. Så nå jeg er på stadig jakt etter nye spark så han også kan kjenne. Han er søt da, slipper alt og kommer løpende hver gang jeg tror det er i ferd med å skje :)

Back
Topp