Uholdbart med 10 sykt barn dager!

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Jeg har snakket med venninner, og nå leser jeg på kommentarene her inne.
Selv er jeg ufør og har anledning til å være hjemme med datteren min, men noen ganger er jeg dårlig og da må mannen være hjemme. Jeg har også dårlig immunforsvar så når jeg har sykt barn er jeg ofte veldig syk også, og mannen må være hjemme.
Han har som "alle andre", 10 dager.

Og 10 dager er jo piss i havet!

Hvorfor er det slik at man som voksen, har rett på 365 dager i året med sykemelding dersom man trenger det, mens barn som er utsatt for et så stort smittepress og trenger foreldrene veldig ofte, kun har rett på 10 - 20 dager i året? 10 dager i året er jo kanskje 2 eller tre sykdomsperioder, og barn har gjerne 10.15 sykdomsperioder i året, i tillegg til ferier, planleggingsdager og kanskje helsesøster/akuttimer og uforutsette ting.

Det må da vel være mulig for samfunnet å bedre tilrettelegge, slik at foreldre ikke skal gå rundt med dårlig samvittighet fordi de ikke er på jobb, og dårlig samvittighet fordi de ikke kan passe barnet sitt?

Blir så sint jeg altså! På barnas og foreldrenes vegne.

Joda jeg og forstår at man selv, jobbstedet og samfunnet må tjene penger, men når det går ut over små uskyldiges helse så er det for mye forlangt.

Vi har alltid klart oss. Med nød og neppe noen år, og de siste årene nå med tre barn har mamma tatt noen av dagene våre. Men da bruker vi dem heller ikke opp.

Ferier og planleggingsdager kommer utenom, men lege og helsesøster og øyelege tar av de dagene, men det holder likevel. Dog takket være at den vinteren alle tre hadde vannkopper var jeg sykemeldt/gikk ut i permisjon da den første fikk det, og hadde fått baby altså var jeg i permisjon innen nr to og babyen som nr tre fikk det. Da gikk det mange dager

Normalt friske barn har nemlig ikke 10-15 sykdomsperioder som de må være hjemme fra bhg/skole for pr år.

Man kan være max uheldig, to unger med vannkopper kan ta alle dagene for begge foreldre om man er uheldig. Men for de aller fleste går det nemlig helt fint opp de aller fleste år

Jeg har ikke hørt noen som klager på dette. Både på min forrige og min nåværende jobb var det mange småbarnsforeldre, men de var da ikke vekke med sykt barn i nærheten av så ofte som de hadde rett på.

I tillegg har foreldrene rett på 10 dager hver, og om man er alene med barnet har man rett på 20 dager. Altså har man til sammen rett på 20 dager hjemme med sykt barn. Har man flere barn enn 2, har man rett på enda flere dager.

Jeg synes faktisk det bør holde, jeg. Dette er rett på fri med lønn. Om småbarnsforeldre skal ha enda flere dager de skal kunne være vekke med lønn, kommer arbeidsgivere til å bli enda mer negative til å ansette småbarnsforeldre (og spesielt småbarnsmødre) enn de allerede er. Så det kan slå negativt tilbake på småbarnsforeldrene igjen.

Ved 1-2 barn er det 10 dager på hver av foreldrene, 20 dager til sammen. 15 per foreldre ved 3 + barn
Man har også rett til å gå til legen med barn uten at det går utover dem.
Ved planleggingsdager og lignende skal disse ikke brukes.
Er barnet langtidssykt vil mor eller far få sykemelding/sykepenger

Du kan sammenligne disse dagene med våre egenmeldingsdager, og de har ikke vi ubegrenset av

Det går som regel helt fint

Har man behov for mer kan man søke om å få mer, man har jo ikke ubegrenset bruk når man er voksen heller

Men jeg ser problemet da, noen år har man mye sykt barn dager kanskje å da holder det ikke.
Jeg gikk ned i stilling det året mon var syk hver uke

Vår eldste på to år har omtrent vært syk siden bhg i fjord ( og om det ikke er nok er han vært syk denne uka også)

Har en på 5 mnd så jeg er hjemme. Med barna. Men vi har farmor og en bestemor som kan trå til om det trengs.

10 dager burde være nok. Man må dog offer seg selv, når man har barn. Det er ikke mange land som tilbyr lønn for å være hjemme med sykt barn.

Slitsomt ja. Takknemlig ja!

Vi har klart oss med 10 dager hver, men nå har vi bare ett barn. Er nok verre for dem med flere. Og om barnet blir langvarig syk.... er jo mange som ikke har råd til å ta ut dager uten lønn...

Jeg er hjemme med barna så mannen har enda ikke brukt noen av sine dager. Sykehus besøk og lege er utenom de dagene. Mannen er med på alt som er på sykehus og har blitt en del. Men jeg skjønner også hva du mener men dette har mye med barnet å gjøre. Min datter var syk fra september til romjula mens yngste hadde litt feber for en uke siden. Barn er forskjellige så dette blir jo en problemstilling avhengig av barna. Vi hadde brukt opp de dagene på kun vår datter i fjor. Mens yngste holdt seg frisk. Men hadde han blitt syk( utenom sykehus osv) så hadde vi gått tom for dager. Jeg er glad jeg har muligheten til å være hjemme så vi slipper å tenke på det.

Det er vel også slik at dersom barnet har en kronisk sykdom, har foreldrene rett til flere sykt barn-dager per kalenderår (må søkes om fra lege) og blir barnet alvorlig sykt, har man rett til pleiepenger. Ved alvorlig sykdom hos barnet, trenger da foreldre ikke sykemelding i sitt navn, men altså pleiepenger i barnet sitt navn. Dette søkes det om fra sykehuset. Så det er altså muligheter dersom du er redd for at barnet vil trenge mer oppfølging/være mer sykt enn andre barn :)

Ved 1-2 barn er det 10 dager på hver av foreldrene, 20 dager til sammen. 15 per foreldre ved 3 + barn
Man har også rett til å gå til legen med barn uten at det går utover dem.
Ved planleggingsdager og lignende skal disse ikke brukes.
Er barnet langtidssykt vil mor eller far få sykemelding/sykepenger

Du kan sammenligne disse dagene med våre egenmeldingsdager, og de har ikke vi ubegrenset av

Det går som regel helt fint

Har du noe kilde til det?

I min forrige jobb, sånn halvt statlig, fikk vi velferdspermisjon for å gå til legen og helsestasjonen og alt sånt med ungene.

I jobben jeg har nå fikk jeg først svar at det var avspasering før det ble argumentert frem at vi får ta det av sykt-barn dagene. I timer da, ikke hele dager.

Man har ikke rett til å gå til lege eller tannlege, fysioterapeut etc med betalt lønn. Man kan heller ikke bruke sykt barn dag til dette. (om man dag ikke juger og sier barnet er sykt). Jeg må jobbe inn alt fravær i forbindelse med sånne ting f.eks. Det kommer helt an på avtalen du har med arbeidsgiver, er bedriten IA-bedrift kan man som regel får betalt permisjon for slike avtaler.

Vi får heldigvis velferdspermisjon både for oss selv og barns om vi må til lege/tannlege

Er vel 20 dager hvert barn har?
Og som det blir beskrevet ovenfor kan man søke om fler hos arbeidsgiver evt ta ut ulønnet perm i avtale med arbeidsgiver :)

Er vel 20 dager hvert barn har?
Og som det blir beskrevet ovenfor kan man søke om fler hos arbeidsgiver evt ta ut ulønnet perm i avtale med arbeidsgiver :)

Mitt barn har kun 10 dager hos får fordi jeg ikke har rett på ukedager som ufør.

Legen min ser ganske mange fortvilte foreldre innom hver uke fordi barnet er sykt og de har måttet vøre hjemme ganske mye uten lønn, som da går it over økonomien i stor grad.
Kan kan ikke planlegge at barnet må være hjemme en uke pga influensa, 4 dager ganger to pga omgangssyke og feber 3 dager annenhver uke pga forkjølelse, vannkopper og hånd m7nn fotsykdom, og alt det bare mellom sommerferie og jul.
Som han sa, det går ut over de i samfunnet som trenger det mest.
Ikke alle har besteforeldre eller tante og onkel som kan stille opp.

I min forrige jobb, sånn halvt statlig, fikk vi velferdspermisjon for å gå til legen og helsestasjonen og alt sånt med ungene.

I jobben jeg har nå fikk jeg først svar at det var avspasering før det ble argumentert frem at vi får ta det av sykt-barn dagene. I timer da, ikke hele dager.
Ikke på stående fot.
Er på jobb, men skal se hva jeg finner i løpet av helgen

Er så heldig å ha barn som meget sjelden er sykt. Har ikke brukt en eneste sykt-barn dag i hele fjor.
Får velferdsperm. for å gå på HS, men må avspasere for å dra til lege/tannlege.

Dette står det om omsorgsdagene:
Omsorgspenger kan også ytes dersom arbeidstaker skal til lege eller tannlege med barnet, men forutsetningen er at barnet trenger slik oppfølging på grunn av sykdom eller skade, sier Infotjenesters trygderettsrådgiver Isabell Appelgren.

Kjeveortopedi gir rett til omsorgspenger forutsatt at det er sykdom i munn eller kjeve som er forklaringen til slik behandling. Skyldes behandlingen kosmetiske hensyn som ikke er medisinsk begrunnet, gir ikke inngrepet rett til omsorgspenger. Arbeidstaker må dokumentere dette ovenfor arbeidsgiver dersom det er tvil om retten til omsorgspenger.

- Arbeidstaker har gjennom lovverket ingen rett til å ta fri for å gå til rutinekontroll hos lege, helsestasjon eller tannlege med barnet. De fleste får nok likevel permisjon til dette, men uten at arbeidstakeren har krav på lønn. Noen vil også ha krav på lønn, men det er da regulert gjennom tariffavtaler eller andre avtaler bedriften er bundet av. Denne type fri vil da ofte være regulert i bedriftens eventuelle velferdspermisjoner, sier Appelgren

Så man har rett om det er forbindelse med sykdom, i vår tariffavtale står det at vi skal bruke omsorgsdagene for å følge barn til lege, sykehus osv. Så tror det må være spesielle avtaler om dette :)

Jeg synes vi forventer så mye av staten jeg, 10 dager er da mer enn nok. Og er barnet og mor syk så ofte så får de gå til legen å søke om utvidet rett til flere omsorgsdager.
Vi har 3 barn og ja, de er mye syke. Likevel klarer vi oss med våre dager :)

Dette står det om omsorgsdagene:
Omsorgspenger kan også ytes dersom arbeidstaker skal til lege eller tannlege med barnet, men forutsetningen er at barnet trenger slik oppfølging på grunn av sykdom eller skade, sier Infotjenesters trygderettsrådgiver Isabell Appelgren.

Kjeveortopedi gir rett til omsorgspenger forutsatt at det er sykdom i munn eller kjeve som er forklaringen til slik behandling. Skyldes behandlingen kosmetiske hensyn som ikke er medisinsk begrunnet, gir ikke inngrepet rett til omsorgspenger. Arbeidstaker må dokumentere dette ovenfor arbeidsgiver dersom det er tvil om retten til omsorgspenger.

- Arbeidstaker har gjennom lovverket ingen rett til å ta fri for å gå til rutinekontroll hos lege, helsestasjon eller tannlege med barnet. De fleste får nok likevel permisjon til dette, men uten at arbeidstakeren har krav på lønn. Noen vil også ha krav på lønn, men det er da regulert gjennom tariffavtaler eller andre avtaler bedriften er bundet av. Denne type fri vil da ofte være regulert i bedriftens eventuelle velferdspermisjoner, sier Appelgren

Så man har rett om det er forbindelse med sykdom, i vår tariffavtale står det at vi skal bruke omsorgsdagene for å følge barn til lege, sykehus osv. Så tror det må være spesielle avtaler om dette :)

Jeg synes vi forventer så mye av staten jeg, 10 dager er da mer enn nok. Og er barnet og mor syk så ofte så får de gå til legen å søke om utvidet rett til flere omsorgsdager.
Vi har 3 barn og ja, de er mye syke. Likevel klarer vi oss med våre dager :)

Ikke alle har rett på flere dager selv om de er mye syke dessverre.

Ikke alle har rett på flere dager selv om de er mye syke dessverre.

Er barnet så sykt at det ligger på sykehus får man pleiepenger og er mor/far og barn mer syke en omsorgsdager så får man ta uten lønn om nav sier nei til utvidet omsorgsdager.
Jeg er selv kronisksyk, og en mann som jobber alle døgnetstider jeg forventer ikke flere dager likevel. Jeg er glad for det vi får, om 10-15 år så har vi mistet mange av de godene vi har i dag. Så sett pris på at vi har så generøs stat som mener at vi kan være hjemme 20 dager i året med sykebarn :)

Back
Topp