Uheldig når jeg satt inn spiral - klage eller ikke? Obs, langt innlegg!

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Den 18 desember var jeg for å sette inn en spiral. Jeg gruet meg veldig og som de fleste så hater jeg å gå til gynekolog/gjøre gynekologiske undersøkelser.
Alt virket bra i begynnelsen og jeg ble tatt inn på et rom og fikk beskjed om å ta av meg klærne. Reagerte med en gang på at det ikke var noe forheng foran døren og hun endret ikke skiltet på døren fra «ledig» til «opptatt» og døren vendte nesten rett ut til venterommet. Følte meg veldig blottlagt og lå med konstant frykt om at noen skulle åpne døren.
Å sette inn selve spiralen var ikke like vondt som jeg trodde, men når hun skulle klippe tråden så funket ikke saksen. Hun prøvde litt men tråden ville ikke klippes over. Så hun forlater rommet mens jeg ligger der med spredte bein uten noen form for tildekkelse. Hun kommer inn igjen etter en liten stund med ny saks og får klippet over tråden men bytter ikke hansker.
Reagerte med en gang på det, men turte ikke si noe...
Fikk veldig mye smerter samme kvelden men hadde jo fått beskjed om det var normalt. Jeg tar smertestillende og sover dårlig den natta og våkner opp dagen etter med feber. Jeg blir fort dårligere og jeg spyr av smertene. Jeg tenker at jeg har vært uheldig og fått omgangssyke. Men feberen blir høyere og høyere og smertestillende tok verken knekken på feberen eller smertene. Så jeg drar til legevakta når mannen kommer hjem og blir på ingen måte tatt alvorlig der. De tror også jeg bare har vært uheldig å fått omgangssyke uten å engang ha undersøkt meg... etter flere timer med venting blir jeg endelig tatt inn og når de tar tempen på meg så tar de meg litt mer på alvor. Hadde skyhøy feber og svært dårlig allmenntilstand og blir fort undersøkt og får sterkere smertestillende. Blir påvist betennelse i livmoren og blodforgiftning ganske fort. Blir liggende på sykehus i flere dager med antibiotika og væske intravenøst. Når jeg drar fra sykehuset får jeg først høre alvoret, jeg hadde en betennelse som er svært smittsom som da uheldigvis hadde satt seg i livmoren hos meg og når det sprer seg til blodet så er det fare for organsvikt. Jeg hadde fått streptokokker, altså det samme som halsbetennelse.

Jeg var selv ikke syk når jeg satt inn spiralen, og hele familien var friske.
Jeg kan ha vært veldig uheldig, men jeg følte at hun som satt inn spiral ikke burde ha forlatt rommet for å hente ny saks uten å bytte hansker. Jeg vet jo at hun tok på dørhåndtak men jeg vet jo ikke hva hun tok på når hun ikke var i rommet, er mye som kan smitte på et legekontor.

Føler et noe eget ansvar da jeg ikke sa noe selvom jeg var bevisst på at hun ikke byttet hansker. Men ville dere ha meldt ifra om dette til pasientombudet?
Pratet ned sykehuset om dette, og de sa at det er vanskelig å si hvor smitten kom fra, men at det er godt mulig at jeg ble smittet når hun ikke byttet hansker. Og de sa at det var uansett ikke rett å utsette meg for den risken, uansett hvor smitten kommer fra.

Jeg føler at det ikke burde være nødvendig å si fra til helsepersonell om å bytte hansker etter å tatt på ting som dørhåndtak, men samtidig så kan jo alle glemme seg bort i farta.
Jeg har blitt helt frisk igjen og det eneste «problemet» mitt nå er at jeg må tenke ut på nytt hva slags prevensjon jeg skal ha [emoji85]

Altså det det der er feil av gynekologen. Jeg satte inn spiral hos fastlegen og han tok av seg hanskene før han gikk ut og tok nye. Pga problemer siden livmoren min var helt lukket så trengte han hjelp og måtte da hente nye hansker på lageret ( ja jeg lå der lenge men ikke blottlagt for alle). Jeg trur de til sammen brukte 6 par hansker. De byttet også utstyr flere ganger for å ikke gjøre noe galt. Det høres ut som om jeg lå der lenge men var maks 5 min-10 med henting av hansker, utstyr og en kvinnelig lege som hadde satt mange spiraler. Jeg hadde klaget hvis jeg var deg. Du kan sende klage til fylkeslegen. Da får gynekologen beskjed/ kjeft for dette og fylkeslegen avgjør hvor alvorlig det er og "straffer" deretter. Dette er ikke bare en liten filleting heller. Nesten rart sykehuset ikke rapporterte det inn ( selv om de kan ha gjort det uten at du veit det).

Vel, bedre å si ifra en gang for mye enn for lite. Om det blir konkludert med at gyn ikke gjorde deg syk så kan hun likevel gjøre noe med skjerming, og få en oppvekker angående hansker. Jeg har opplevd at en lege ikke vasket hendene etter konsultasjon av mitt barn, men jeg sa ikke ifra. Jeg angrer på det. Det hadde ikke rammet mitt barn, og hun var forøvrig helt frisk uansett, men jeg har tenkt litt på pasienten som kom etterpå. For selv om legen kan ha vasket hendene etter at vi gikk så skrev han på pc først. Jeg vasker i alle fall alltid hendene etter bleieskift.

Ville sendt inn klage til pasientombudet ja. Høres ut som d er på sin plass med en kontroll på dette legesenteret. Er jo en svikt i rutiner og kunnskaper om personlig hygiene

Jeg ville nok sendt klage ja. Hygiene som helsepersonell er jo veldig alvorlig.

Hadde sendt klage.

Har jeg selv gjort når jeg mener jobben ikke ble gjort som den skulle. Så tenker jeg at da vet de og gjerne tenker bedre over det. Fikk aldri tilbakemld. Noe jeg må innrømme jeg savna da [emoji14]

Jeg hadde sendt inn klage. For deg så gikk det jo sånn passe bra, men hva skjer den dagen det er noen med allerede dårlig immunforsvar som sitter i stolen, eller noen som ikke skjønner at de må på legevakta? :(

Hadde sendt klage. Om smitten kom fra henne pga hun ikke skiftet hansker, så er det på sin rett med en klage slik at hun og legesenteret lærer viktigheten med ordentlig hygiene. Mange syke og sårbare på legesenteret , så viktig å bytte hansker osv. Bra at du er bedre nå:)

Hadde sendt klage. Om smitten kom fra henne pga hun ikke skiftet hansker, så er det på sin rett med en klage slik at hun og legesenteret lærer viktigheten med ordentlig hygiene. Mange syke og sårbare på legesenteret , så viktig å bytte hansker osv. Bra at du er bedre nå:)

Helt enig :)

Selvsagt skal du klage! Om du tørr... Du tør jo ikke si ifra direkte til legen og lar henne la deg ligge der blottlagt og lar henne tafse på deg med møkkete hansker!!!! Hvorfor i videste allverden sa du ikke noe?? Må nesten ta litt ansvar selv her også.

Du var både på legevakt og innlagt på sykehuset? Og du fortalte dem om når du satte inn spiralen? Da har vel dem også reagert?? Og sendt inn klage til fylkeslegen?

Selvsagt skal du klage! Om du tørr... Du tør jo ikke si ifra direkte til legen og lar henne la deg ligge der blottlagt og lar henne tafse på deg med møkkete hansker!!!! Hvorfor i videste allverden sa du ikke noe?? Må nesten ta litt ansvar selv her også.

Du var både på legevakt og innlagt på sykehuset? Og du fortalte dem om når du satte inn spiralen? Da har vel dem også reagert?? Og sendt inn klage til fylkeslegen?

Jeg skulle ha sagt noe som jeg skrev over også, jeg burde ha tatt mer ansvar for meg selv der og da. Men så føler man seg ganske blottlagt og liten når man ligger der og det er lett å være etterpåklok...
Jeg fortalte det til sykepleierne på sykehuset og den ene legen. De reagerte veldig på det hele men jeg vet ikke om de tok saken videre. Troligvis så har de vel tatt det videre, men de sa ingenting til meg iallfall.
Men samme sykehuset tok også morkake prøver uten å si noe så fikk jeg plutselig svar i posten uten at jeg engang hadde noen aning.

Uansett hvor smitten kom fra så har det vært rutinesvikt her. De må jo bytte hansker når de har tatt i dørhåndtak og gudene må vite hva annet.
Send en klage du. I verste fall gjør de ingenting med den. I beste fall får de skikk på rutinene sine på legekontoret. Og du sparer kanskje noen andre den fæle opplevelsen du hadde.
Godt du ble helt frisk igjen! [emoji173]️

Ville helt klart sendt en klage, i det minste for å unngå at noen andre skal oppleve det samme som deg!

Man kan sjeldent vite 100% sikkert hvor smitten kommer fra, men en klage kan kanskje bidra til at de får økt fokus på hygiene, samt reflekterer rundt pasienthåndtering/blottlegging. Det høres ut som det er stort behov for begge deler!

Det er flere ting jeg reagerer på her, og som alene er grunn for å klage:
1. Man skal aldri, under noen omstendigheter gå i fra en pasient så blottlagt. Det handler om bluferdighet og etikk. At det ikke er forheng er sånt man kan forvente hos fastlegen, en gynekolog bør ha bedre standard, da de kun driver med undersøkelser i intime områder.
2. Å sette inn en spiral er en aseptisk (steril) prosedyre, som krever sterile hansker og steril håndtering for å hindre tilføring av mikrober. Trådene henger i skjeden og skjeden er ikke steril, men man skal allikevel alltid bytte hansker når man går fra, eller avbryter en prosedyre. Brukte hansker av, hånddesinfeksjon, hent det du skal, ny hånddesinfeksjon, rene hansker på. Dette er grunnleggende håndhygiene som helsepersonell drilles i. Bare det at hun går ut fra et undersøkelsesrom med brukte hansker er en grov feil ifht hygieniske prinsipp. Hun må ta på dørhåndtak hvor hun risikerer både å legge igjen, og ta med smitte. Med all sannsynlighet måtte hun inn på et rent lager for å hente en ny, steril saks til å klippe trådene med, og med brukte hansker er det så feil som det kan bli!

Hilsen sykepeleier som grøsser av innlegget ditt!

Takk for alle svar [emoji4]
Skal ta dette videre til pasientombudet så det kanskje blir litt endring i rutiner på legekontoret! [emoji1317]

Jeg hadde klagd!
Altså jeg forventer at gyn osv skifter hansker bla, det er en del av jobben deres!

Så godt du er frisk igjen [emoji4]

Back
Topp