Ugunstig arbeidstid

Jm95

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Hei alle sammen! Håper på noen innspill fra dere. Jeg jobber som sykepleier på sykehus i tredelt turnus, har en del nattevakter men som regel kun to på rad. Annen hver arbeidshelg har jeg tre netter på rad. Nattevaktene gjør at jeg har mer «fri» i turnus med tanke på at jeg jobber 100%. I tillegg er det en travel avdeling, og mye roligere på natt stort sett. Før graviditeten har jeg ikke hatt noe problem med å gå natt, sover godt og er opplagt gjennom natta. Er helt fin igjen kl 12 dagen jeg går av nattevaktene.

Har ikke prøvd å gå natt etter jeg ble gravid på grunn av at jeg har vært helt utslitt og sykemeldt mer eller mindre de tre første mnd nå. Skal begynne for fullt igjen nå etter ferien, 10 juli. Det jeg er redd for er om det er skadelig og gå disse nattevaktene, og har lest forskjellige synspunkt om det. Har helt lyst å unngå å gå sykemeldt fortsatt i en viss prosent, da jeg har vært ute så lenge allerede.

Hva tenker dere?
 
Jeg var i samme situasjon sist svangerskap, bare at jeg er bioingeniør og ikke sykepleier. Jeg taklet ikke nattevakter som gravid i det hele tatt. Følte meg svimmel og kvalm hele natta, og var ulidelig sliten. Så jeg endte opp med å be om fritak fra nattevakter. Jeg har lest mye om dette med nattevakter og hvor skadelig det er for fosteret. Det jeg fant ut var at det kommer an på hvordan det påvirker mor. Dersom mor blir uvell og sliten av nattevaktene så øker sjansene på skader for fosteret. Dersom mor takler det helt fint så er det ikke vist noen økt risiko for foster. Så jeg anbefaler å prøve en nattevakt, og dersom det ikke går så anbefaler jeg å be om fritak.
 
Jeg var i samme situasjon sist svangerskap, bare at jeg er bioingeniør og ikke sykepleier. Jeg taklet ikke nattevakter som gravid i det hele tatt. Følte meg svimmel og kvalm hele natta, og var ulidelig sliten. Så jeg endte opp med å be om fritak fra nattevakter. Jeg har lest mye om dette med nattevakter og hvor skadelig det er for fosteret. Det jeg fant ut var at det kommer an på hvordan det påvirker mor. Dersom mor blir uvell og sliten av nattevaktene så øker sjansene på skader for fosteret. Dersom mor takler det helt fint så er det ikke vist noen økt risiko for foster. Så jeg anbefaler å prøve en nattevakt, og dersom det ikke går så anbefaler jeg å be om fritak.
Da tenker jeg å bare prøve å se hvordan det går nå :cool:


Når du fikk fritak, ble da nattevaktene erstattet med andre vakter regner jeg med? I så fall frykter jeg at to nattevakter blir til tre vanlige dag/seinvakter - og da sliter jeg :hilarious:
 
Da tenker jeg å bare prøve å se hvordan det går nå :cool:


Når du fikk fritak, ble da nattevaktene erstattet med andre vakter regner jeg med? I så fall frykter jeg at to nattevakter blir til tre vanlige dag/seinvakter - og da sliter jeg :hilarious:
De teller på timene slik at du får riktig timeantall i forhold til turnus :happy: jeg endte derfor opp med noen dagvakter som var kortere, men litt fler dagvakter i antall.
 
Back
Topp