ugrei jm på føden

Status
Stengt for ytterligere svar.

Pulverheksa82

Betatt av forumet
Himmelbarn
Jeg var innlagt i noen dager på føden i Tromsø for litt siden, måtte følges opp, men heldigvis ingen baby enda. Er bare i uke 34. Lå tre dager der, og møtte da på ei heks av ei jm som jobbet natt. Hun hadde ansvaret for meg hver natt, og hun var verken snill, hyggelig, hjelpsom eller empatisk! På dagen møtte jeg bare engler! Nå er jeg livredd for å møte denne dama når jeg faktisk kommer å skal føde! Hva gjør jeg da? Fødselen min kommer til å bli grusom og hard og tragisk hvis jeg må forholde meg til henne. Kan man be om å få bytte jm? El må man bare bite det i seg? Noen som har vært borti noe liknende?
 
Last edited:
Noen er greie, noen virker ikke så greie og noen klikker man bare helt fantastisk med. Det er vel sånn. Jeg var også borti en barnepleier og en jordmor som jeg ikke likte noe særlig, (jeg var lagt inn 3 ganger før jeg fødte for 2 uker siden, så var MYE på sykehuset og ble kjent med mange som jobber der). Jeg tror ikke man kan velge jordmor, men kanskje det går an å snakke med noen ang det? Vinkle det dithen at du hadde veldig god kjemi med hun ene jordmora og ønsker å ha henne med på fødselen? Istedet for å si at du ikke vil ha hun sure? Da jeg lå på barsel var det en barnepleier som var sur og tverr, jeg ble irritert også, mumlet vel noe til mannen om at «hun der nordlendingen liker jeg ikke altså». :hilarious:
 
Sniker hwr, men vet du jeg tror jeg vet akkurat hvem du snakker om :hilarious: Hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse der på matt med min forrige, men kom heldigvis inn rett før vaktskifte så jeg var så glad jeg slapp å ha henne. Vet ikke hva man kan gjøre, men hadde nok bedt om å bytte hvis jeg ble stående med henne.
 
Jeg hadde skrevet i fødebrevet et par navn på jordmødre som jeg ble anbefalt av venninner, fikk en av de som jordmor nummer to. Den første jm jeg fikk rett ved ankomst var en dansk vikar og jeg følte meg ikke godt ivaretatt. Da jm nr to skulle gå av vakt fikk jeg spm om jeg ville ha den danske jm igjen, men da svarte jeg nei og ønsket en mer erfaren jm, noe jeg fikk. Jeg var ikke trygg på at hun andre ville gjøre en god jobb. Dette var på UNN. Så hvis kjemien eller tryggheten mangler nå ved neste fødsel, kommer jeg til å si ifra, eller få mannen til å bytte for meg. Lurer på om jm du hadde denne dårlige erfaringen med jobbet på barselhotellet for noen år siden. Denne eldre jm fikk oss til å føle oss uvelkommen og nærmest jagde oss hjem, selv om jeg hadde spesialbehov det skulle tas hensyn til.
 
Huff, håper ikke jeg møter hun samme.. o_O
 
Synes det er så ufattelig rart at mennesker som jobber med babyer og nybakte mødre kan være slik. Hun burde holde seg på et kontor alene og ikke treffe folk. Jeg skal høre med min jm i morgen hva hun tenker om dette.
Jeg husker jo selvfølgelig ikke hva hu heter hu heksa på unn, men er jo lett å finne ut hvem som har skrevet nattnotat på meg derfra.
 
:banghead:
Jeg hadde skrevet i fødebrevet et par navn på jordmødre som jeg ble anbefalt av venninner, fikk en av de som jordmor nummer to. Den første jm jeg fikk rett ved ankomst var en dansk vikar og jeg følte meg ikke godt ivaretatt. Da jm nr to skulle gå av vakt fikk jeg spm om jeg ville ha den danske jm igjen, men da svarte jeg nei og ønsket en mer erfaren jm, noe jeg fikk. Jeg var ikke trygg på at hun andre ville gjøre en god jobb. Dette var på UNN. Så hvis kjemien eller tryggheten mangler nå ved neste fødsel, kommer jeg til å si ifra, eller få mannen til å bytte for meg. Lurer på om jm du hadde denne dårlige erfaringen med jobbet på barselhotellet for noen år siden. Denne eldre jm fikk oss til å føle oss uvelkommen og nærmest jagde oss hjem, selv om jeg hadde spesialbehov det skulle tas hensyn til.
Ja jeg har sagt ifra til mannen, at han må si ifra om jeg selv ikke klarer det. Men er til vanlig ikke redd for si ifra, så tror ikke det skal bli noe problem om jeg skulle havne i en slik situasjon som er så utrolig viktig.
Men er eneste litt bekymra for om det blir verre om jeg sier ifra, og IKKE får bytta. Hva kan hun finne på da?
Blir på en måte sånn at man er redd for å klage på maten for da spytter kokken i den nye du får servert. Jeg fikk oppriktig et dårlig inntrykk av denne jm, alle nettene, hele natten gjennom. Var ekstremt smertepåvirket og fikk mye morfin, og hun opptrådte uempatisk og uprofft. Peiset inn medisin og væske i en faderlig fart i veneflonen min, og det gjør kjempevondt. Fikk blåmerket der hun hadde styrt, men på andre handen ingenting, der de flinke hadde satt det inn sakte. Jeg sa au au au flere ganger til henne, og at hun måtte ta det sakte, men hun bare smilte å sa det kunne kjennes litt vondt ut av og til. Nei det kan det faen ikke, din sadist tenkte jeg, men turte ikke si det til henne. :banghead:
 
Mener jeg leste at man kunne ønske. Men husker ikke hvor det var. Så jeg skrev at jeg helst ville ha kvinnelig jordmor om muligheten var til stede. Og helst ikke flere inne på rommet enn nødvendig i mitt fødebrev. Vet jo ikke om jeg får viljen min. Men etter å ha vært noen få turer innom her i Tromsø på vekstkontroll så har jeg truffet veldig mange ok jordmødre så håper å satser på at noen av de er jobb. Men jeg klarer heller aldri å huske navn på folk jeg møter. Så får ikke ønsket hun jeg vet jeg har likt best der. Satser å krysser for at hun er der ved en tilfeldighet.
 
Det er absolutt lov å spørre om en annen jordmor, det er din fødsel og du skal føle deg godt ivaretatt og trygg!
 
Usj, håper du slipper henne igjen! :)

Jeg er ganske så sikker på at man kan ønske seg en annen/bytte altså, det fikk jeg beskjed om sist i alle fall (St. Olavs). Kjemi er kjemi sa de, det hender de også møter pasienter de klikker dårlig med. Jeg ville uansett sagt klart og tydelig ifra - dette er en fødsel, ikke en blodprøve liksom. Du har lov å be om en annen.

Lykke til :)
 
Jeg var innlagt i noen dager på føden i Tromsø for litt siden, måtte følges opp, men heldigvis ingen baby enda. Er bare i uke 34. Lå tre dager der, og møtte da på ei heks av ei jm som jobbet natt. Hun hadde ansvaret for meg hver natt, og hun var verken snill, hyggelig, hjelpsom eller empatisk! På dagen møtte jeg bare engler! Nå er jeg livredd for å møte denne dama når jeg faktisk kommer å skal føde! Hva gjør jeg da? Fødselen min kommer til å bli grusom og hard og tragisk hvis jeg må forholde meg til henne. Kan man be om å få bytte jm? El må man bare bite det i seg? Noen som har vært borti noe liknende?

Du kan be om å ikke få henne. Om de kan tilpasse seg dine ønsker er en annen sak, pleiere jobber vel turnus og ikke så mye å gjøre med det om du skule føde på en av hennes vakter. Men jeg ville absoolutt anbefalt deg å gi beskjed til avdelingsleder eller en av de andre sykepleierne som du føler du har bedre kjemi med. Si at du opplevde henne som ugrei osv og spør om det er mulig å gjøre noe for å slippe å ha med henne å gjøre. Det er lov å spørre.

Da jeg jobbet på sykehus, på poliklinikk riktignok, så var det mange pasienter som kom med slike forespørsler. Enkelte personer og leger går bare ikke overens, og enkelte leger har også en nedlatende holdning til pasientene. Da kom de til meg og klaget sin nød og var fortvilte. Da skrev jeg det i journalen deres at de om mulig ville unngå den og den legen. Så kunne man jo prøve å sette de opp til time en dag denne legen ikke hadde poliklinikken (de rullerte). Med fødsel kan du jo ikke styre dette så mye, men det er lov å høre, og om de er flere pleiere på jobb så kanskje man kan be om den ene spesifikt over den andre.

Om det ikke går, så ikke fortvil. Dette skjer, og det er dessverre ikke alle sykepleiere eller leger som er flinke på medmenneskelighet. Men ofte er de veldig flinke faglig, om det er en trøst, så prøv å tenke på det. At det hun mangler i empati tar hun kanskje igjen i faglig kompetanse, og det er jo kjekt å ha om det skulle oppstå en situasjon. Plutselig er det hun sure sykepleieren som redder dagen. Man vet aldri.
 
Har ikke møtt noen på UNN føden som ikke virket greie, men har ikke vært noe innom på natt enda.

Om du skulle være så uheldig å få denne jm under fødsel, så be ledsagere din ta en prat med vakthavende jm (mener de ofte sitter på kontoret, ta telefonen og organiserer), da slipper du å si det rett til denne damen selv, og vakthavende kan ta avgjørelsen om det er mulig å få byttet. De strekker seg ganske langt for at fødekvinnen skal føle seg trygg og ivaretatt, da det ofte gir en bedre fødselsopplevelse og dermed også mindre smerter (siden man klarer bedre å følge kroppen og veiledningen til en jm man føler seg komfortabel med).
 
Har ikke møtt noen på UNN føden som ikke virket greie, men har ikke vært noe innom på natt enda.

Om du skulle være så uheldig å få denne jm under fødsel, så be ledsagere din ta en prat med vakthavende jm (mener de ofte sitter på kontoret, ta telefonen og organiserer), da slipper du å si det rett til denne damen selv, og vakthavende kan ta avgjørelsen om det er mulig å få byttet. De strekker seg ganske langt for at fødekvinnen skal føle seg trygg og ivaretatt, da det ofte gir en bedre fødselsopplevelse og dermed også mindre smerter (siden man klarer bedre å følge kroppen og veiledningen til en jm man føler seg komfortabel med).
Det skal jeg gjøre ;) Håper jeg føder på dagen, for på dag og kvelds-skiftet var som sagt alle snille og omsorgsfulle :)
 
Du må ikke bite i deg noe som helst, såklart kan du si at du ikke vil ha henne! Be om en annen om hun er der når du kommer.

Du skal leve med fødselsopplevelse resten av livet.
Jeg ba ikke om jordmorbytte under første fødsel, har angret på det i 8 år. Jeg ville ikke være til bry, helt tåpelig og ga meg unødvendige vonde opplevelser som gjorde at jeg ikke orket å feire barnets bursdag på selve dagen de første årene pga de vonde minnene fra fødselen.

Det skal EKSTREMT mye til at det er umulig å bytte om du føder på natt og får henne.
 
Du må ikke bite i deg noe som helst, såklart kan du si at du ikke vil ha henne! Be om en annen om hun er der når du kommer.

Du skal leve med fødselsopplevelse resten av livet.
Jeg ba ikke om jordmorbytte under første fødsel, har angret på det i 8 år. Jeg ville ikke være til bry, helt tåpelig og ga meg unødvendige vonde opplevelser som gjorde at jeg ikke orket å feire barnets bursdag på selve dagen de første årene pga de vonde minnene fra fødselen.

Det skal EKSTREMT mye til at det er umulig å bytte om du føder på natt og får henne.
Oi jøsses, ble det såå ille:( det høres helt forferdelig trasig ut. Var det pga jm at det ble som det ble?
 
Oi jøsses, ble det såå ille:( det høres helt forferdelig trasig ut. Var det pga jm at det ble som det ble?

Hun hadde vel ca hele ansvaret for at det ble som det ble, så veldig bittert og unødvendig.
Ta det fra meg, ikke prøv deg på å være grei og ikke be om bytte hvis det føles feil. Vil du bytte så bytt!
 
Tror jo at det er flere der på natten enn bare henne. UNN tromsø er jo en stor fødeavdeling. Så må jo være flere enn henne på jobb...
 
Jeg fikk beskjed på UNN sist jeg var der om jeg er min fulle rett til å ønske annen jm om kjemien ikke stemmer, fikk beskjed om at dette skulle bare mannen min si fra om så skulle de bytte dersom jeg ønsker det.
 
Jeg har ikke lest hva alle har skrevet og jeg vil ikke skremme noen av dere, men jeg har nettopp hatt en tøff og lang fødsel, som begynte på en dagvakt, gikk gjennom kveldsvaktene og ble avsluttet på nattevakten, men selvfølgelig like før vaktskifte.
Den siste jordmoren vi hadde da på natten var ikke ok. Og jeg vil anbefale dere alle sammen til å forberede partneren deres på at de på et tidspunkt kan måtte og burde gå ut av fødestuen for å be om en annen jordmors vurdering og fortelle om deres egen opplevelse av situasjonen.

Vi var ikke forberedt på å ikke stole på jordmoren vår, og vi tror at ting kunne ha vært enklere, lystigere og føltes tryggere om vi hadde hatt en annen jordmor eller om vi hadde sagt ifra.

Men vi kom oss gjennom det, og vi nekter å la hele opplevelsen, som var så god ellers, bli ødelagt av en person. For vi fikk det vi ønsket oss, en perfekt liten sønn, og hjelp fra såå mange dyktige, gode og hjelpsomme mennesker ❤
 
Jeg har ikke lest hva alle har skrevet og jeg vil ikke skremme noen av dere, men jeg har nettopp hatt en tøff og lang fødsel, som begynte på en dagvakt, gikk gjennom kveldsvaktene og ble avsluttet på nattevakten, men selvfølgelig like før vaktskifte.
Den siste jordmoren vi hadde da på natten var ikke ok. Og jeg vil anbefale dere alle sammen til å forberede partneren deres på at de på et tidspunkt kan måtte og burde gå ut av fødestuen for å be om en annen jordmors vurdering og fortelle om deres egen opplevelse av situasjonen.

Vi var ikke forberedt på å ikke stole på jordmoren vår, og vi tror at ting kunne ha vært enklere, lystigere og føltes tryggere om vi hadde hatt en annen jordmor eller om vi hadde sagt ifra.

Men vi kom oss gjennom det, og vi nekter å la hele opplevelsen, som var så god ellers, bli ødelagt av en person. For vi fikk det vi ønsket oss, en perfekt liten sønn, og hjelp fra såå mange dyktige, gode og hjelpsomme mennesker ❤

Så leit å høre at du har hatt en dårlig opplevelse, håper det går bra med deg :Heartred
Vær forberedt på at det kan komme reaksjoner når sjokket har lagt seg, og ikke la NOEN fortelle deg at alt er greit så lenge det gikk bra med baby. Du og din opplevelse er selvfølgelig kjempeviktig.

Vurder å klage på jordmoren når du har kommet deg litt hvis du orker.

Det er et veldig godt råd du gir! Skulle ønske noen hadde gitt meg det rådet før min første.

Sender deg varme tanker og håp om en god barseltid :Heartred
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp