Uggen av jern-tabletter

Sjefsmamma

Elsker forumet
Plutselig skjønner jeg at det må være jern-tablettene som gjør at jeg går og føler meg uggen hver dag for tida...det kommer nemlig alltid rett etter jeg har tatt 1 stk ferreo-retard 100mg

Noen andre som opplever dette? Det romler og jobber i magen og blir kvalm og må alltid rett på do etterpå. Ikke verken hard eller løs i magen, bare ekkel og "sur" følelse. 

Kanskje de hjelper å bytte til et annet merke? 
Flere som tar disse? Noen som vet om 100mg er riktig dose? Legen min visste ikke, sa jeg måtte høre på apoteket men jeg har ikke fått makka meg til å dra dit enda..hadde stående 100 mg så da har jeg bare tatt de.

De er de værste å ta. Jeg fikk jo beskjed om å ta jerntabletter pga lavt jernlager, og hadde noen Ferro Retard ligganes fra da jeg ga blod sist (noe jeg ikke kan gjøre under graviditeten). Så tok den, men lå da og kasta opp i 4 timer :(

Gå på apoteket og be om noen som er mildere mot magen. Ferro Retard er de sterkeste jerntablettene du kan få tak i, men er også veldig bra hvis man tåler de. Men da noen mildere sammen med c-vitaminer. Enten et glass appelsinjuice eller c-vitaminer i tillegg. Jeg tar c-vitaminpiller ved siden av siden jeg ikke alltid har appelsinjuice. C-vitaminer skal hjelpe kroppen å ta opp jern.

Side skrev:
De er de værste å ta. Jeg fikk jo beskjed om å ta jerntabletter pga lavt jernlager, og hadde noen Ferro Retard ligganes fra da jeg ga blod sist (noe jeg ikke kan gjøre under graviditeten). Så tok den, men lå da og kasta opp i 4 timer :(

Gå på apoteket og be om noen som er mildere mot magen. Ferro Retard er de sterkeste jerntablettene du kan få tak i, men er også veldig bra hvis man tåler de. Men da noen mildere sammen med c-vitaminer. Enten et glass appelsinjuice eller c-vitaminer i tillegg. Jeg tar c-vitaminpiller ved siden av siden jeg ikke alltid har appelsinjuice. C-vitaminer skal hjelpe kroppen å ta opp jern.

Er det sant!!?? Ok men da så. Deilig å få bekreftet det ihvertfall..har i flere uker tenkt at det var graviditeten som gjorde meg uggen...da dropper jeg pillen imorra og så løper jeg på apoteket på mandag den dag :-) Tar c-vitaminer + vanlig multivitamin nå i forkjølelsesesongen+ drikker vann med sitron/lime i hele tiden.

Takk for tips!!

Bare hyggelig å kunne hjelpe :) de vil nok si det samme på apoteket. Rart at legen din ikke visste bedre.

mener å ha lest at Hemojern er en variant av jerntilskudd som er spesielt mild mot magen. Kanskje verdt å prøve den? Selv fikk jeg Niferex kapsler av ei jordmor på barsel da jeg fødte minstemann og hadde en Hb på 9.

Jeg har også brukt Ferro Retard 100mg en periode. Ble steinhard i magen, men Hb'en gikk iallefall opp :P nå er jeg tom og avventer til neste Hb med å evt kjøpe noe nytt

Ta de også på kvelden. Morgenen, uten mat i magen kan være ille for alle :/ jeg ble litt dårlig i dag da jeg tok de som er milde mot magen på tom mage. Man skal jo ikke ta jerntablettene sammen med mat, men anbefaler at det ikke er så alt for lenge siden man har spist:) prøvd deg fram:)

Back
Topp