Ufullstendig spontanabort

Marimor1987

Glad i forumet
Septemberbarna 2019
I haust hadde eg ein spontanabort som forløp litt uvanlig. Eg fekk positiv g-test to veker etter mensliknande blødning, og gjekk til legen som målte lav hcg stigning. Pga misstanke om exu blei eg fulgt opp med ul i fleire omganger (ein til to ganger i veka i tre veker), men dei fant aldri noko fosteranlegg verken i eller utenfor livmor, kun lett fortykka slimhinne i livmor (1 cm). Allikevel fortsatte hcg å stige i fem uker etter den mensliknende blødninga, før det snudde og gjekk nedover. Fekk ny blødning når hcg snudde og normal syklus etter det. Dei konkluderte til slutt med at den første blødninga var ein delvis spontanabort og at det var litt vev igjen i livmor som gjorde at hcg fortsatte å stige. Har du hørt om noko liknande før, og er det vanlig? Kan det ha vore ein exu som dei aldri fant fordi fosteranlegget var for lite/utviklet seg sakte, og som så gjekk til grunne av seg sjølv?
 
Et slikt problem har alle gynekologer møtt; tidlig spontanabort eller ex.u. ? Jeg skjønner at du er nysgjerrig på hva som egentlig skjedde - men det vil du aldri få svar på - og egentlig betyr det praktisk sett ikke så mye. Du ble tett fulgt for å utelukke at en ex.u. kunne vokse og evt bli farlig. Nå regner jeg med at du føler deg ok og at du har etablert en normal mens syklus igjen. Da ville jeg gå igang med å å prøve igjen. Det vil sikkert være beroligende for deg å få utført en tidlig ultralyd f.eks. uke 8 , for å se at alt er i orden neste gang.
 
Et slikt problem har alle gynekologer møtt; tidlig spontanabort eller ex.u. ? Jeg skjønner at du er nysgjerrig på hva som egentlig skjedde - men det vil du aldri få svar på - og egentlig betyr det praktisk sett ikke så mye. Du ble tett fulgt for å utelukke at en ex.u. kunne vokse og evt bli farlig. Nå regner jeg med at du føler deg ok og at du har etablert en normal mens syklus igjen. Da ville jeg gå igang med å å prøve igjen. Det vil sikkert være beroligende for deg å få utført en tidlig ultralyd f.eks. uke 8 , for å se at alt er i orden neste gang.
Tusen takk for svar. Ja eg innser at det er vanskelig å sei, grunnen til at eg lurer er at eg har hørt at det er meir fare for at exu skjer igjen enn SA. Men no er eg gravid igjen og har fått påvist foster på rett plass ved 7 uker, så det ser ut til at det har gått bra denne gangen :)
 
Back
Topp