"ufrivillig" vekttap.

Bleiemos

Forumet er livet
Har lenge slitt med å gå ned i vekt, men ikke hatt noe særlig resultat. I sommer har jeg droppa "slankinga", og har spist normalt til frokost, lunsj og middag, men mye snop og brus på kveldstid. Likevel har jeg faktisk gått ned 5 kg siden juni...[&:] I starten var jo dette bare gøy, men nå begynner jeg å bekymre meg for om noe kan være galt.

I tillegg sliter jeg med søvn og har vondt i magen av og til (og jeg har ALDRI hatt mageproblemer)..

Er redd for å gå til lege også, for har jo ikke mista SÅ mange kg, og er ikke sykelig tynn akkurat.. Er også redd for å bli sett på som hypokonder...[8|]  Noen som kan ha en viss peiling på hva det KAN skyldes? vet dere ikke kan sitte å diagnostisere meg over nett, men om noen har vært borti lignende vil jeg gjerne høre om det!

Aner ikke hva det kan skyldes. Men, jeg hadde definitivt gått til legen. Selv om du ikke er undervektig, så skal han jo ta seriøst at en som spiser over 2000 kcl per dag går ned i vekt. Det er ikke naturlig uansett hvor stor man er (selv om jeg som er 30 kg overvektig GJERNE skulle gått ned i vekt på den måten...). De må undersøke hva som kan ligge bak. Og selvdiagnostisering fører som oftest til redsel for en alvorlig sykdom...

ORIGINAL: Fru Riskorn

Aner ikke hva det kan skyldes. Men, jeg hadde definitivt gått til legen. Selv om du ikke er undervektig, så skal han jo ta seriøst at en som spiser over 2000 kcl per dag går ned i vekt. Det er ikke naturlig uansett hvor stor man er (selv om jeg som er 30 kg overvektig GJERNE skulle gått ned i vekt på den måten...). De må undersøke hva som kan ligge bak. Og selvdiagnostisering fører som oftest til redsel for en alvorlig sykdom...

sant det.. Blir ikke bedre av at både min tante og muligens min mormor har fått påvist kreft de siste 2 ukene, og begge tilfellene har skyldes mageproblemer....[8|] Har en BMI på 24,9, så er innenfor normalen. Og får nok i meg mer enn 2000 kalorier på en dag ja.. Og er heller ikke mye i bevegelse..! Æsj, da blir det vel legen..

Det kan være stoffskiftet..

ORIGINAL: enlillebrorsøster

Jeg opplever det samme, jeg begynte å gå ned når jeg ammet, men siden jeg sluttet å amme har jeg bare fortsatt å gå ned.
Jeg spiser det jeg vil, jeg er ikke noe storspiser, men jeg spiser normalt, pluss snop.
Jeg veide ca 70kg før jeg ble gravid og nå veier jeg 63.
[&:]
Jeg får ofte vondt i magen etter å ha spist, så jeg utsetter ofte å spise hvis jeg skal noe.
Men jeg tror kanskje jeg har gluten allergi (cølaki), skal gå til legen snart.

Jeg amma nesten ikke, og det er 1,5 år siden nå.. Og vekta har stått på stedet hvil/gått opp noen kg siden da. Snakka med min mor, og hun mente jo at kroppen min kanskje fortsatt holdt på å komme seg etter svangerskapet, men synes det er lenge..[&:]

Har tenkt på dette med glutenallergi selv, og har prøvd å se hva som skjer når jeg spiser både melk og brød o.l, men kan ikke se noen sammenheng.. Har vondt kanskje 1 gang for dag, men det varierer når på dagen, og det virker som om det er det samme hva jeg spiser. Håper du finner ut hva som "feiler" deg ihvertfall!![:)]

ORIGINAL: rodstilk

Det kan være stoffskiftet..

har lurt litt på det også, og jeg sliter noe vanvittig med  varmeutslett, noe jeg også har sett kan være et symptom på det. Men samtidig er det så mange andre av de vanligste symptomene ved stoffskifteproblemer jeg ikke har, så tviler egentlig..[&:] Men takk for tips![:)] Må vel bare følge med en liten stund fremover og se..

ORIGINAL: rico

kan være stoffskifte ja.

for å si det slik jeg merket noen av symptomene på det da jeg ble testa for det.
og da jeg fikk det påvist sjekket jeg resten av symptomene og viste seg at jeg egentli hadde alle.
men hadde aldri tenkt på det. som blandt annet søvnproblemer

så vill ha sjekka det. er bare en blodprøve.

Okei! Kanskje jeg rett og slett bare skulle gjort det. Testa stoffskiftet for en del år siden pga psykiske problemer, men da var det helt i orden. Men dette er vel noe som kan endre seg med tiden. Hvilken behandling er det når man har stoffskifteproblemer? Vil det vare livet ut, eller er det bare for en periode?[8|]

ORIGINAL: Bleiemos

kan være stoffskifte ja.

for å si det slik jeg merket noen av symptomene på det da jeg ble testa for det.
og da jeg fikk det påvist sjekket jeg resten av symptomene og viste seg at jeg egentli hadde alle.
men hadde aldri tenkt på det. som blandt annet søvnproblemer

så vill ha sjekka det. er bare en blodprøve.

Okei! Kanskje jeg rett og slett bare skulle gjort det. Testa stoffskiftet for en del år siden pga psykiske problemer, men da var det helt i orden. Men dette er vel noe som kan endre seg med tiden. Hvilken behandling er det når man har stoffskifteproblemer? Vil det vare livet ut, eller er det bare for en periode?[8|]

Nå fikk jeg påvist høyt stoffskifte i mars. men den type jeg har kan enn bli kvitt. og det kan komme tilbake. og det trenger ikke å komme tilbake.

har vært en periode uten medesiner nå. (grunnet det gikk veldig ned nå) men to uker etter medesiner så kom det tilbake.
jeg hadde så høyt at jeg ble lagt inn på sykehus da det ble påvist på meg.

men så har du lavt stoffskifte. det kan jeg ikke noe om.

men det er litt forskjellige sykdommer innen det igjen. så er vanskeli å si noe før enn har tatt prøvene.
jeg går til sjekk slik en gang i mnd for å se hvordan stoffskifte mitt er. 

http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html kan leses litt om stoffskifte her.
Men på unge folk prøver dem først medisering for å få kontroll på det.

Tusen takk for info!! Ser jeg har ihvertfall 6 av de symptomene som står der, kanskje jeg bare burde ha sjekka.. Igjen; mange takk![:)]

hvis du bekymrer deg bør du gå til lege, uansett.

ORIGINAL: Lissyjane

Hvis det smitter,så vil jeg gjerne kline med deg[8|][:-][:D]

Men seriøst,dette skjedde med en jeg jobbet med. Og det var stoffskiftet[:)]

Come on, baby!![;)][:D]

Jada, skal ringe til uka om jeg fortsetter å gå ned.. De siste 2 kiloene har forsvunnet på 1,5 uke nå, så om det fortsetter slik så må jeg jo nesten bare komme meg avgårde..

ORIGINAL: Bleiemos

ORIGINAL: Lissyjane

Hvis det smitter,så vil jeg gjerne kline med deg[8|][:-][:D]

Men seriøst,dette skjedde med en jeg jobbet med. Og det var stoffskiftet[:)]

Come on, baby!![;)][:D]

Jada, skal ringe til uka om jeg fortsetter å gå ned.. De siste 2 kiloene har forsvunnet på 1,5 uke nå, så om det fortsetter slik så må jeg jo nesten bare komme meg avgårde..

Du ringer legen på mandag. for er det stoffskifte ditt så er det ikke bra å gå for lenge med det.
Som jeg skrev tidligere jeg hadde puls på 120 da jeg ble lagt inn. og det var hvilepuls. det er ikke bra for meg eller kroppen min.
og det er heller ikke bra å gå ned i vekt så raskt.

Sjekka hvilepulsen nå, og den var på 63.. Så det er vel normalt..[8|] Er mer bekymret for plutselig voldsom og ujevn hjertebank som gjerne kommer noen ganger daglig. Skal ringe legen på mandag, får ikke time med det første uansett.. Er bare "redd" for at det ikke skal være noe galt, og dermed sitter jeg her å bare ser ut som en teit sutreunge..[8D]

Sliter litt med det samme selv. Etter fødsel ble jeg tynnere enn jeg noen gang har vært.. Ikke noe gøy nei.

Legen min sjekket stoffskiftet på meg, men det var normalt. Tok vel noen andre blodprøver også, men fant ikke ut av det. Var nok bare sånn at jeg har høy forbrenning. Men forbrenningen normaliserer seg jo etterhvert. Nå står jeg endelig stille på vekta, men klarer ikke legge på meg.

Siden du også har vondt i magen ville jeg tatt en tur til legen; magesmerter er jo ikke noe hypokonderi det. Det er bedre å sjekke det, enn å bekymre seg iallfall!

Håper det bedrer seg!

Back
Topp