Ufrivillig barnløs, fertilitetssjekk og IVF?

rjente22

Glad i forumet
Hei!
Jeg (30 år) og min samboer (35 år) er prøvere på 5. året (hadde litt under 1 år pause inni der pga sterke medisiner).

Vi har egentlig kommet langt forbi punktet «nå bør vi sjekke hvorfor», men jeg og min angst rundt hele barnløshetsgreia har ikke klart å gjennomføre denne fertilitetssjekken enda. Og ja, det er håpløst - i know…

Jeg bare lurer på om noen av dere her inne har gjennomført en fertilitetssjekk og kanskje vil dele med meg hvordan dette gjennomføres. Jeg har lest mye på nett om HVA de sjekker, men ikke hvordan. Jeg har angst for sprøyter, blod og sykehus, så dette er jo bare helt perfekt!

Jeg er også nyskjerrig på selve IVF prosessen. Jeg vet en del av hvordan det gjennomføres da jeg følger mange kontoer på SoMe osv. Men, er det noen inngrep som må gjennomføres i narkose o.l under IVF?

Beklager mange dumme spørsmål. I am just so afraid.
 
Standard sjekk er jo gynekologisk undersøkelse, ultralyd, blodprøver av begge, sædprøver osv. Så tar man det derifra. Nei det er ikke noe under narkose under normale omstendigheter.
 
Litt til selve stimuleringen..
Enten får man en kort eller lang protokoll. Lang begynner man på en nesespray som man går på en stund før man begynner på sprøyter. Kort er rett å slett rett på sprøyter.
Så går man på sprøyter I x antall dager før en UL som sier noe om når det blir uttak eller eventuelt ny UL for kontroll av veksten av eggposene. På uttaksdagen får man beroligende, og smertestillende men egguttak blir primært ikke gjort i narkose. Da tas eggene ut. Så er ventetiden på befruktning av eggene og tilbakemeldinger om innsett og eventuelt hvor mange egg man fikk på frys. Innsett blir gjennomført enten den syklusen man er i, eller dersom man blir overstimulert så må man vente en syklus.

Håper det ga noe svar iallefall. :)
 
Litt til selve stimuleringen..
Enten får man en kort eller lang protokoll. Lang begynner man på en nesespray som man går på en stund før man begynner på sprøyter. Kort er rett å slett rett på sprøyter.
Så går man på sprøyter I x antall dager før en UL som sier noe om når det blir uttak eller eventuelt ny UL for kontroll av veksten av eggposene. På uttaksdagen får man beroligende, og smertestillende men egguttak blir primært ikke gjort i narkose. Da tas eggene ut. Så er ventetiden på befruktning av eggene og tilbakemeldinger om innsett og eventuelt hvor mange egg man fikk på frys. Innsett blir gjennomført enten den syklusen man er i, eller dersom man blir overstimulert så må man vente en syklus.

Håper det ga noe svar iallefall. :)
Tusen takk for grundig svar! Dette gjorde meg litt klokere :Heartpink
 
Du kan ha sjekk også privat. Koster 1500-3000 men sparer masse tid. IVF er ikke alltid første og/eller eneste mulighet. Kommer jo an hva er “feil”.

Er det manglende eggløsning kan man prøve letrozole-tabletter. Disse hjelper eggene å modne. Med letrozole tar man vanligst hcg-sprøyte også men dette er ikke 100% nødvendig.

Ligger feilen hos sæd kan man først prøve IUI. Med Letrozole og kun 1 hcg-sprøyte. I tillegg kommer selve IUI hos legen hvor sæden sprøytes direkte til egglederen.

Her du PCO kan du også først prøve med tabletter.

Er feilen lav AMH for eksempel, så må dere gjennom IVF. Det blir 1-2 uker med 1-3 sprøyter daglig. Og i tillegg egguttak (som er litt vondt men du får masse smertestillende) og innsett. Flere steder i utlandet kan ma erstatte nesten alle sprøyter med tabletter. I tillegg er de mulig å ha uttak under narkose. Det er ikke standard i Norge men det er jo teoretisk mulig.

Finnes sikkert flere muligheter. Anbefaler å bare ha samtale med et privat klinikk og der finner dere beste løsningen.
 
Fertilitetssjekk:
-blodbrøve kvinne
-blodprøve mann
-sædprøve mann
-ultralyd kvinne
-samtale
 
Jeg anbefalte å ha sjekk hos privat klinikk. Privat har litt bedre tid og flere muligheter.
Jeg glemte å si at dere må ikke ta IVF privat etter samtalen. Kan ha sjekk privat og IVF offentlig.
 
Sjekk ut Emma Martine på instagram hun har hjulpet mange med å bli gravide.
Emma Martine er en svindler. Hun følger ikke opp deltakerne sine, som har betalt 30-45000 for å oppfylle drømmen sin om å bli foreldre. Jeg har kjenner til dem som har ventet opp til et halvt år og enda ikke fått svar på DNA-prøvene. Jeg personlig har til nå ventet i to og en halv måned, og har ikke enda hatt noen personlig kontakt med henne, som så fint kaller seg "Din partner på fertilitetsreisen", ei heller fått svar på verken blodprøver eller DNA. Tenk, dette er sårbare mennesker hun jobber med, og ofte med en biologisk tikkende klokke hengende over seg. Hun svarer ikke på e-post, man får absolutt ingen personlig oppfølgning, og man opplever kun mer stress og stor påkjenning av å ha blitt svindlet. Veldig synd, for hun har et enormt bra konsept og jeg har virkelig troa på opplegget, så utrolig synd at fokuset kun virker å ha blitt vendt mot å få inn flere og flere på kurs, til en stadig høyere pris. Jeg er i kontakt med i alle fall 15 andre kvinner, med og uten partnere, som har akkurat den samme erfaringen.
 
Emma Martine er en svindler. Hun følger ikke opp deltakerne sine, som har betalt 30-45000 for å oppfylle drømmen sin om å bli foreldre. Jeg har kjenner til dem som har ventet opp til et halvt år og enda ikke fått svar på DNA-prøvene. Jeg personlig har til nå ventet i to og en halv måned, og har ikke enda hatt noen personlig kontakt med henne, som så fint kaller seg "Din partner på fertilitetsreisen", ei heller fått svar på verken blodprøver eller DNA. Tenk, dette er sårbare mennesker hun jobber med, og ofte med en biologisk tikkende klokke hengende over seg. Hun svarer ikke på e-post, man får absolutt ingen personlig oppfølgning, og man opplever kun mer stress og stor påkjenning av å ha blitt svindlet. Veldig synd, for hun har et enormt bra konsept og jeg har virkelig troa på opplegget, så utrolig synd at fokuset kun virker å ha blitt vendt mot å få inn flere og flere på kurs, til en stadig høyere pris. Jeg er i kontakt med i alle fall 15 andre kvinner, med og uten partnere, som har akkurat den samme erfaringen.
Så utrolig leit å høre å dette var dessverre det jeg mistenkte! Ble en rimelig opphetet diskusjon her inne for et års tid siden hvor jeg var svært negativ til markedsføringen nå å prisen mtp hvor kostbart alt rundt IVF er å ikke minst hvor sårbar man er. Kontakt media! Dette er virkelig ikke greit!
 
Back
Topp