Ufrivillig abort i uke 19

Sara83

Andre møte med forumet
Hei alle sammen.
I går kom jeg hjem fra sykehuset. Vi har miset vår lille gutt i uke 19. Både pappaen og jeg har hele tia hatt en følelse av at noe var galt, men det gjør det ikke mindre smertefullt. Var på ultralyd på torsdag og så at mesteparten av morkaka var revnet. Babyen sitt hjere banka ennå... På fredag kveld begynnte jeg å få rier. Søndag kl 02.50 var han født.

Jeg svever i en tåke av sorg, og det føles som om den eneste grunnen til å leve er min datter, Mathilde på 2 år. Det føles som om jeg aldri kommer til å komme meg ut av sorgen og over dette. Jeg gråter og gråter, men det blir ikke bedre.

Kan noen fortelle meg, blir det bedre med tia? Hvordan kommer man seg videre? Hvordan lever man livet etter å ha mistet sitt barn?

Er det noen i Tromsø som har opplevd det samme, og som kunne tenke seg å treffe meg for å prate?

Så forferdelig[:(][:(] Jeg kan ikke sette meg inn i hvor utrolig vondt det må være! Jeg vet hvordan det er å ha en SA, men det var i uke 8 - så jeg hadde ikke sett noe barn med bankende hjerte. Lenge gjorde det veldig vondt, særlig tomheten jeg følte - men jeg ble gravid ikke så lenge etter, og det gjorde sitt til at sorgen ikke ble for stor.

Men det må være forferdelig når en faktisk må føde sitt eget barn og vite at det ikke er håp[:(] Sender deg en god klem 

[:(]  trøsteklemmer sendes til deg

ta tiden til hjelp, ikke stort annet å gjøre...vet ikke hva annet jeg kan si...

vet ikke å si annet enn ta tiden til hjelp....føler med dere, kondolerer[:(]
trøste klem deres vei

[:(][:(][:(] så ufattelig trist

Tusen takk for støtten. Er det ikke rart at noe så smertefullt faktisk er så vanlig?!!

Det går bedre for hver dag som går og jeg er så heldig at jeg har en fantastisk kjæreste som har et veldig vakkert syn på dette. Han sier at alt i livet skjer for en grunn. Vår lille gutt som kom og gikk hadde kanskje som oppdrag å lære oss noe. Lære oss at man ikke må ta gode ting for gitt, at vi må sette pris på hverandre, på det vakre vi har.

Man kan velge å huske de vonde tingene ved denne opplevelsen, eller kan man huske de gode tingene. Vi valgte å huske det vakre øyeblikket når jeg så at lille gutt som sov og ikke hadde det vondt. Vi husker den kjærligheten han har fått oss til å føle, for ham, for hverandre og for Mathilde (2år).

Han kommer alltid til å være med oss, han har gitt oss mye. Jeg har et nytt syn på livet nå og prioritetene mine er helt forandret. Nå ser jeg mye tydligere hva som er verd å være redd for, hva som er verd å være glad for. Det ligger noe i det man sier: for  å kjenne lykke, må man kjenne sorg.

Til Sara,

Det er trist å høre det dere har vært igjennom. Mannen min og jeg mistet selv i uke 18 i november i fjor.
Det er nok en sorg man alltid bærer med seg, men tiden har i hvert fall hjulpet oss til å komme videre.
Vi hadde ingen barn fra før og kan nå glede oss over en ny graviditet. Er i uke 12 og alt ser så langt ut til å gå bra.

For meg hjalp det blandt annet å snakke ut med fastlegen min, det kan gjøre godt å få ut alt man tenker til en som har taushetsplikt og som er god til å lytte.

Det høres ut som om dere også har mye god støtte i hverandre, det hjalp også oss.

uff så trist. Tror ikke det er noe annet enn å ta tiden til hjelp. Sender deg trøsteklem

Hei Sara

Det gikk et vondt stikk gjennom meg da jeg så overskriften på innlegget ditt. Masse vonde, men også gode minner dukket opp, og ikke minst kjenner jeg på sorgen igjen. I juli i fjor kom vi hjem fra bryllupsreise i Mexico. Jeg hadde vært veldig bekymret gjennom hele svangerskapet, men det var ingenting som skulle tyde på at noe som helst var galt. Helt til jeg lå på benken og var klar for rutineultralyden i uke 19. Vi fikk se vår lille skatt som hele tiden hadde gått under kallenavnet Milli. Hun levde og sprellet, men var så syk at hun aldri ville overleve utenfor livmoren. Hele verden gikk i knas, beina ble slått under oss og det uvirkelige som aldri skal skje, og spesielt ikke skal hende en selv, var virkelig. Dette var en tirsdag. Onsdag fikk jeg noen tabletter og fredag ble jeg lagt inn for å få i gang fødselen. Klokken 04:40 lørdag 29. juli ble den lille skatten vår født. Vi fikk se henne og holde henne. 3. august ble hun begravd på en minnelunn i nærheten av oss.

Jeg vet hvordan det er. Hun var vårt første barn, så jeg vet ikke hvordan det er å takle sorgen samtidig som man har en liten å ta seg av. Men jeg vet hvor utrolig vondt det er å miste en liten som var så etterlengtet, en som sparker og lever i magen den ene dagen, for så å brutalt miste alle muligheter i livet. Jeg trodde heller ikke at verden skulle gå videre. Solen skinte, ungene i gaten lo og hylte og inne satt jeg og gråt og gråt og gråt.

Men verden går heldigvis videre. Det går sakte, men det går. Det som har hjulpet meg best var å få snakke om den lille babyen vår, som like fullt er vårt barn. Snakke om hvordan svangerskapet var, hvordan dagene mellom beskjeden og fødselen var og ikke minst om hvordan selve fødselen var. Om alle drømmene og tankene vi hadde gjort oss iløpet av de 19 ukene. Å bare bli hørt. Å få lov til å ha alle tankene selv om de gjerne både er motstridende og ikke fører videre, så la deg selv få kjenne på dem, sette ord på dem. Og for hver gang jeg snakket om det, ble det littegranne lettere. Hver tåre hjalp og etter hvert som håpløsheten forsvant kom sinnet og frustrasjonen over hvordan sånt er mulig. Da gikk jeg lange turer, enten alene, sammen med mannen min eller mamma, eller venner som veldig gjerne ønsket å hjelpe uten å vite hvordan. Jeg lot tårene sprette, skrek i motvind og forbannet hele verden. Det hjalp! Vi var på minnelunden med blomster og kosedyr, jeg satt der og sang vuggesanger for henne og fortalte henne hvor høyt jeg elsker henne og hvor mye jeg savner henne. Det err blitt tradisjon. Jeg og mannen min snakket og snakket og snakket og snakket om det, og gjør det fremdeles. Og om kvelden når jeg skal legge meg, så sier jeg alltid god natt til Millien vår også. Hver gang vi kjører forbi gravlunden hvisker jeg noen ord til henne. Hun er en del av livene våre.

Det er tungt i begynnelsen og det må du la det være. Min erfaring er at hvis man lar seg selv gå gjennom en skikkelig sorgprosess med en gang, så blir det lettere å takle på sikt. Delta gjerne i en sorggruppe hvis du/dere ønsker det. Få snakket ut om følelsene. Det er utrolig mange av dem! Litt etter litt vil det gå lenger tid mellom de tunge tidene, og du vil begynne å le, fungere i hverdagen igjen, for så å dette tilbake i de vonde følelsene igjen. Dette tar tid!

Jeg vet ikke om dere har vurdert om dere ønsker å prøve igjen heller. Det var noe vi var helt sikre på helt fra begynnelsen igjen. Men mitt råd til dere er å ikke begynne prøvingen før dere er klare. Jeg var veldig fokusert på å "rette opp igjen" det som var galt, men det går jo ikke! Og et nytt svangerskap blir ofte tungt fordi man går med en enorm redsel for at det grusomme skal skje igjen. Så vent til dere er klare. For oss tok det mindre enn tre måneder før en ny spire var på plass, og denne gangen ser alt ut til å gå bra. Det er heldigvis ingenting som skulle tilsi at sånt skjer mer enn en gang. Men støkken sitter i en, det samme gjør savnet. Og en ny liten i magen vil aldri kunne erstatte engelen man har mistet.

Dette ble visst litt langt. Jeg bor i andre enden av landet, men jeg er tilgjengelig på pm hvis du ønsker noen å prate med.

Sender mange varme lange klemmer din vei. Du skal vite at tankene mine er hos deg og familien din i denne tunge stunden.

Maur

Hei. Jeg opplevde det samme da jeg var gravid i 2000. Vi mistet vår lille Lasse på samme måte som dere. Jeg var 17 uker på  vei da blødninger og vannavgang kom for fullt. Etter 2 uker på sykehuset fikk jeg navlestrengsfremfall og gutten vår døde. Fødselen ble satt i gang. Og han var født på 6 timer. Den vondeste fødselen jeg har opplevd....

Men jeg hadde ett friskt barn fra før, så jeg viste jo at jeg var i stad til det. Vi prøvde på nytt etter bar 2 mnd, og jeg ble gravid igjen med en gang.

Jeg har fått 2 friske barn etter dette og skal nå ha enda ett.

Sorgen gir seg med tida, men frykten for at det skal gå galt igjen og savnet etter gutten vi aldri fikk beholde har aldri forsvunnet....

Men det blir bedre... Jeg prøver å tenke at det var en grunn til det som skjedde. At jeg ikke hadde fått de 2 jentene jeg har fått etter at det skjedde, dersom vi ikke hadde mistet Lasse. Og jeg er jo SÅ glad i jentene mine, så jeg prøver som sagt å si til meg selv at det var en mening med det... [:)]

Jeg ønsker dere masse lykke til videre med prøving! Det er sjelden noe sånt skjer samme person flere ganger.

ORIGINAL: go* mamma*n

trøste klem deres vei

trøste klem deres vei

uff så trist og høre.  jeg har selv mistet i uke 22.

trøsteklemmer.

trøste klem deres vei

Signerer

ORIGINAL: Jordbær

uff så trist og høre.  jeg har selv mistet i uke 22.

trøsteklemmer.
her å,2 ganger[:(]Sender deg mange trøsteklemmer,håper du får bearbeidd sorgen,for meg hjalp det veldig dette forumet...

Back
Topp