Uforklarlig infertilitet, 8 spontanaborter, PCOS?

T

Trf86

Guest
Hei til dere som vil lese og støtte en fortvilet sjel

Vet ikke helt hvor andre steder jeg kan snakke med det som vi har gått igjennom de snart 4,5 årene. Skal gi dere en kort oppsummering.

Ble spontant gravid med min datter mai 2017, hun er født februar 2018. Etter 2,5 år er vi klar for å prøve og tar ut spiralen.
Blir for gravid 3 mnd etter jeg tar ut spiralen jan 2021. Første SA. Blir gravid igjen to ganger høsten det året, to nye SA. Begynner da undersøkelser hos GYN, alt er ok ut blodprøver er fine og for kromosomfeil. Finner en prolypp i livmoren som operer ut påfølgende februar (2022). De mener det kan være grunnen til SA. To nye SA etter det.
GYN hjelper oss å sende søknad til IVF, vi får time men ingen hjelp før det har gått 1 år etter siste SA. Så fremt ikke det er noe galt med mann, så de tar utvider spermprøve. «Heldigvis» er det noe nedsatt kvalitet, som gjør at vi kvalifiserer tidligere for IVF.
Vi får startet den våren (2023) med IVF. Vi fikk tre runder, med alt fra 12-5 egg, halvparten hver gang ble befruktet ingen gikk videre til blastocyst, de gjorde tilbakesett 2 ganger med 3 dager gamle embryo. Ble aldri noe positiv graviditetstest. Ble spontant gravid igjen august 2023, som også ble SA. Siste IVF forsøk var Jan 2024. Ble spontant gravid september 2024, også SA.

Til info så har de aldri funnet noe på undersøkelsens eller blodprøver, unntatt prolyppen som jeg operte bort. Sjekket alt som de pleier ved habitual abort. Har en også alltid blitt fortalt at jeg har masse egg, både ved ultralyd og ved blodprøver.

November 2024 var vi hos klinikk Hausken. Nye undersøkelser og prøver, alt ser fint ut som vanlig, men han mener jeg kan ha PCOS pga jeg har høy AmH, var på 24,4 mener jeg. I kombinasjon med alle SA. Har lest med
Opp/podcaster og det kan høres ut som det kan være det. Men det er mine eneste symptomer, så jeg blir jo ikke klok på dette!!
Les, blir gal!

Begynte på metaformin og plaqunill i november, så hadde vi vår første runde med letrozole i des/jan, med trigger overrekke. Tetstet denne ut, og den ble negativ. Testet i går og foregårs svakt positivt, men begynte å blø i dag og den er negativ igjen. Så for meg blir det enda en SA.

Alle mine SA er jo før uke 5 eller 6. Dette er nå total 8 SA på snart 4,5 år. Til info er jeg 38,5 år.

Jeg kjenner INGEN som har vært i gjennom det samme som meg, og føler at det er bergenset hva vennene min klarer å støtte meg med. Helt forståelig, og samt at jeg føler jeg plagger de…

Når er nok nok!!?? Ønsker så inderlig et barn til og et søsken til min nå straks 7 år gammel datter. Men dette er jo ALT OPPSLUKENDE!

Har noen av dere samme historie? Har det gått bra, har dere lagt det fra dere, hva gjorde dere annerledes så det klaffet?

Hilsen utrolig fortvilet sjel

Så utrolig fortvilende historie, jeg får helt vondt på dine vegne ❤️

Ikke helt den samme historien her men lignende. Lett PCOS, men egentlig ikke for alle prøver er fine. Høy AMH her og, mye egg. Vært gravid 8 ganger men har bare 2 barn. Hadde 1 SA da jeg var yngre, så en SA før første barnet. Så 3 SA og 1 MA på rad i løpet av ett år (uke 5,8,6,5 og 11), og så satt andre barnet til slutt. Født nå i september 2024.

Ble utredet i hue og ræva for absolutt alt (unnskyld uttrykket) ingenting galt, ingen funn. Ble satt på lavdose aspirin (albyl-E), heparin og progesteron selvom det ikke var indikasjon for behov av noe av det. Fulgte også en lavkarbodiett rett før befruktning og de første ukene. Og tok NAC da det finnes en del forskning på at det kan hjelpe på å forhindre tidlig SA. Og da satt spiren!! Vet ikke hvilken av tingene som hjalp men noe må det ha vært.

Håper min erfaring kan være til hjelp. Og håper dere til slutt får det til ❤️ vi holdt på å gi opp for mannen ville ikke mer, men jeg var ikke klar for å gi opp håpet enda og vi tok en prat på det og vi prøvde litt til og det er jeg veldig glad for nå, hadde vært en evig sorg å gi seg da tidligere når jeg ikke følte vi hadde prøvd absolutt alt. Umulig å svare på når man skal si nok er nok, det er vel noe enhver må føle på selv, men for meg var det når jeg følte jeg hadde prøvd absolutt alt for å få det til. Det er utrolig slitsomt å stå i, men hvis det går, NÅR det går, så er det verdt alt slitet. Ihvertfall var det det for meg.

Sender dere masse babystøv og lykke, krysser fingre og tær og alt som krysses kan for dere ❤️:smiley-angelic001

Ny forskning viser at det ofte er mannen som er årsaken til spontanaborter. Hva med å jobbe med sædkvaliteten? Kutte ut røyking alkohol og snus, spise sunt, ta Q10, sink, folat, d-vitamin og omega 3. Verdt et forsøk?

Kjære deg. Du er ikke den eneste som har mistet. Jeg har mistet mange ganger. Og kjenner Ingen som meg.
2012-2013. 3 spontanabort mellom uke 5 og 8
2014. Blir gravid og får barn i desember med hjelp av medisin /gyn
2020. Blir gravid med medisin. /gyn. Tøft svangerskap. Barn mars 2021
Våren 2023 blir gravid men tøff graviditet og barnet er dødt uke 16.
Desember 2024 finner at jeg er gravid. Graviditet er på feil plass. Og tynn slimhinne. Ser hjerteslag.. Blir spontanabort uke 7 /8.

Jeg har alltid drømt om 3 barn med mannen . Det virker uoppnåelig. Jeg er 40.
Har tatt en pause i prøving nå. Trenger det. Men drømmen er ikke ferdig.

Back
Topp