Ufattelig dårlig vane!

Mortania

Elsker forumet
Det er helt utrolig at så mange MÅ skrive på dialekt, de fleste av dem totalt uforståelig. Er det så sykt vanskelig å bruke bokmål eller nynorsk? De fleste forum har dette som et krav. En dyslektiker vil jeg tro har store problemer med å lese gjennom en tekst som er skrevet på grumsete møremål eller lignende.

Æ skriver dialekt fordi æ syns det e mæst behagelig og æ føler mæ som en dust når æ skriver bokmål fordi det føles helt totalt feil. Dessuten e syns æ det e greiest å skrive dialekt nettopp fordi æ e dyslektiker og ikke gidder å bruke tida mi på å slå opp massevis av ord som æ e usikker på kordan æ ska skrive. Og personlig så syns æ faktisk det e værre å lese nynorsk enn mange forma for dialekt. Folk e forskjellig, nåt som e naturlig for enkelte e kanskje helt unaturlig for andre.

Er det ikke greit at folk skriver sånn de synes er best selv da? Om det er noen som ikke forstår kan man vel bare spørre. 
Synes det er litt dumt om det finnes andre forum som sier man må skrive bokmål eller nynorsk. For min del kan nynorsk være like uforståelig som skrevne dialekter :)

Mortania skrev:
Det er helt utrolig at så mange MÅ skrive på dialekt, de fleste av dem totalt uforståelig. Er det så sykt vanskelig å bruke bokmål eller nynorsk? De fleste forum har dette som et krav. En dyslektiker vil jeg tro har store problemer med å lese gjennom en tekst som er skrevet på grumsete møremål eller lignende.

Jeg er også vant fra andre forum at man skriver på bokmål eller nynorsk, og syns det er ett rimelig krav. Syns ikke det har vært ett problem her inne på juni12, men enkelte skriver så håpløst at jeg ikke orker å prøve å lese innleggene engang. Vet det er tatt opp mange ganger på BV, men folk har veldig spredte meninger om det.

Jeg skriver selv bokmål, men synes dette innlegget er så latterlig at jeg velger å tro det er en spøk... Haha!

Gidder ikke lese de som har skrevet på dialekt :-) men folk får jo gjøre som de vil

Jeg syns det er mye værre med folk som ikke bruker punktum, eller stor bokstav og mellomrom etter ett punktum. Og avsnitt på lange inlegg er ett must. Mye mer slitsomt å lese ett rotete innlegg, enn innlegg på dialekt, syns jeg.

Dessuten, at man ikke forstår dialekten andre skiver på, er vel bare å være litt vanskelig, vel? Greit nok at enkelte ord kan være vanskelig å forstå, men ingen dialekter i dette landet er så vanskelig å forstå, at man ikke får noe mening ut av det folk skriver. Sliter man med ett ord eller to, er det jo bare å spørre. Går mer på viljen til å lese innlegg skrevet på dialekt, enn at man ikke forstår det som er skrevet, tror jeg.

Forøvrig er jeg også vant med at man skriver på enten bokmål eller nynorsk på forum, og ser poenget med den regelen. Samtidig som jeg har tilgode å lese ett innlegg på dialekt jeg ikke klarer å forstå.

Synes det er utrolig mer irriterende med skrivefeil, innlegg uten punktum og fullt av orddelinger fra en annen verden. Men, da får jeg bare irritere meg...Er tross alt budskapet i innleggene som er av betydning til syvende og sist! Syns ikke de fleste som skriver på dialekt skriver så fryktelig uforståelig...Jeg er selv trønder men velger å skrive bokmål for andres del. Andre folk får gjøre akkurat som de vil:)

Så lenge man forstår innholdet i innlegget synes jeg det er helt ok dersom folk velger å skrive på dialekt. Har ingenting å si for min del, og om det dukker opp vanskelige ord så forstår jeg dem i lys av den konteksten de står skrevet. Finnes vel større problemer enn litt dialekt? ;)

Nå mente jeg jo ikke litt dialekt, men så mye dialekt i lange innlegg at det blir ufattelig tungvint å lese. Det behøver forsåvidt ikke være så veldig lange innlegg heller. For min del synes jeg konsekvent bruk av dialekt er respektløst grunnet andres eventuelle vanskeligheter med å lese det. Innlegg som mangler store bokstaver, punktum, mellomrom, har usaklig orddeling, er vanligvis ikke et valg man tar selv. Det er enten at man er uvant med bruk av pc og/eller at man rett og slett ikke vet bedre. Det er ikke snakk om at man trenger minst fem i muntlig norsk (som i teorien er skriftlig, bare ikke i fakta/historie sammenheng) for å kunne skrive innlegg på et forum, det handler om å gjøre det lettleselig for alle brukerne. Om folk vil skrive dialekt har man sms og msn hvor man ikke plager noen andre med det.

OptimistHoppa skrev:
Jeg skriver selv bokmål, men synes dette innlegget er så latterlig at jeg velger å tro det er en spøk... Haha!

Litt enig med deg. Og dessuten er det noen sjeler der ute som ikke er så gode i å skrive bokmål eller nynorsk som kanskje var dårlige på skolen som synes det er lettest å skrive dialekt. Skal de fryses ut? Jeg vil nå heller at noen skriver dialekt og så får vi flere synsvinkler og meninger og erfaringer her inne :)

Jeg hopper bare over det som står på uforstålig dialekt. Prøver ikke å lese det en gang. Så hvis det er noe viktig dem skal frem til, til meg, så får dem ta det på bokmål :P to bad, heh

Det får være helt opp til den enkelte. Er vel ingen krav til at alle skal forstå innleggene, da er det bare å la vær å lese da. No problem i mine øyne!

Det er tross alt ett "fritidsforum".

Om det er noen som skriver på en måte som ikke fenger meg av en eller annen grunn, lar jeg være å lese. Det er jo ikke alle temaer/personer/måter å uttrykke seg på som passer alle tenker jeg. Men jeg vil ikke si at det irriterer meg fordet!!

Synes det er sært om folk med dialekt, dysleksi, skrivefeil eller dårlig norsk ikke skal kunne uttrykke seg her på den måten de måtte ønske eller få til.

Dette er da et sted for alle, er det ikke? Det vi har til felles er vel i utgansgspunktet barn i eller utenfor magen, og så finnes vi i alle typer utenom det.

Ja, vi har alle vårt.. Jeg er av de som mener at man skal benytte seg av de to skriftspråkene vi har. Likevel synes jeg det er verre med orddelingsfeil, tegnsettingsfeil og feil bruk av spørreord. Hvem farge skal du ha på vogna? Huff! For ikke å snakke om de som både sier og skriver sj- i stedet for kj-. Dysleksi er en ting, latskap er en annen. Vet mange dyslektikere bruker dialekt i stedet for bokmål eller nynorsk, fordi det er lettere. Norsklærere er vel ikke alltid like enige i hvor lurt det er, men om det fører til at dyslektikere får delta mer i sosiale medier, tenker jeg det er en bra ting. Men igjen, mange er bare late også.. og på babyverden er det mye latskap.

Gollemor skrev:
Ja, vi har alle vårt.. Jeg er av de som mener at man skal benytte seg av de to skriftspråkene vi har. Likevel synes jeg det er verre med orddelingsfeil, tegnsettingsfeil og feil bruk av spørreord. Hvem farge skal du ha på vogna? Huff! For ikke å snakke om de som både sier og skriver sj- i stedet for kj-. Dysleksi er en ting, latskap er en annen. Vet mange dyslektikere bruker dialekt i stedet for bokmål eller nynorsk, fordi det er lettere. Norsklærere er vel ikke alltid like enige i hvor lurt det er, men om det fører til at dyslektikere får delta mer i sosiale medier, tenker jeg det er en bra ting. Men igjen, mange er bare late også.. og på babyverden er det mye latskap.

Ahhhh!! Ja, dette med HVEM..Enig!Jeg bor i tillegg i Østfold (er innflytta trønder) hvor alle går rundt og sier HVEM om alle slags ting! Men, nå var det ikke det diskusjonen handlet om så jeg skal ikke utbrodere mer om det...Måtte bare få sagt meg enig i akkurat det:) Signerer forsåvidt alt annet du skriver her også!

Gollemor skrev:

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Helt enig! Må også legge til bruken av hun/henne. F.eks. Jeg syns henne er så søt!  Får fnatt jeg.

ok...eg skrive en blanding fordi det e mest naturlig...og eg tvile på at det e så vanskelig å lese og forstå. Eg forstår hvis en fra trøndelag etc skrive og en absolutt ikke klare å forstå..men om en bruke eg Æg etc så klare en å forstå det! det e jo det samme som om en sko brukt nynorsk! 

Back
Topp