Ufaglært lærervikar, trenger tips!!

Frøgen*

Glad i forumet
Jeg fikk i går vite at man kan melde seg som lærervikar selv om man er ufaglært.
Poden begynner i bhg mandag 7. februar, og da har jeg jo mulighet til å stille opp på kort varsel hver eneste dag!

Hadde vært knallgøy å være "lærer", men da trenger jeg noen tips rett og slett.
Ser for meg at jeg ikke kommer til å ha så mye autoritet over 20 veslevoksne 10 åringer

Hva kan jeg forvente...?[8|]

I Søgne el kristiansand?

Er egentlig ikke lov å bruke ufaglærte, men noen ganger må de ty til det pga lærermangel;)
Men hva med SFO / barnehage dersom du vil jobbe med barn, der kan du også være ufaglært;)

Men tips ja;) Lær barnas navn - da har de større respekt, og sette standaren kjapt;)
I dag skal jeg være deres lærer, og jeg forventer at dere oppfører dere som når den faste læreren er her;)

Lykke til!

Hvis det ikke ligger klassekart i klasserommet, så ville jeg laget det. Å lære alle navna kan være håpløst hvis man bare er en dag i samme klasse. Er alltid noen morsomme som gir deg feil navn - det pleide jeg bare å overse.

Ellers får man jo som vikar opplegg når man kommer over hva som skal gjøres - er man i tvil så er det bare å spørre. Kan også være lurt å høre hva elevene skal gjøre når de evt er ferdige (for spør du elevene så kommer ofte en del usanne svar).

Ellers gjelder det å være en tydelig voksen.

Jobba på skulen tidligare,kunn BHG no.... :)
Veldig artig å vere på skule, men viktig å ikkje virker usikker og nervøs.. :D
Lett for at dei tar fort kontrollen då.. hehe...
Du fiksa de sikkert flott,lykke til og kos deg i jobben!! :)

Jeg jobba litt som lærervikar i fjor, du får jo som regel ett opplegg du skal følge da, så er ikke sååå vanskelig i grunn...
Synes det var verre å være i 1.klasse enn i 7. klasse....
Synes det var veldig moro!Håper å kunne fortsette litt med det etter permisjon!

Kommer veldig an på hvordan du er som person. Er du en bestemt person som "eier" rommet når du kommer inn går det veldig bra. Hvis ikke, så går det ikke så bra... Å være tilkallingsvikar i ulike grupper hele tiden er grusomt, ungene kjenner ikke dine grenser og vil prøve deg ut. Ikke meningen å skremme deg, men slik er ihvertfall veldig ofte virkeligheten. Er utdannet lærer og jobbet som vikar på slutten av skoleåret før jeg fikk min egen klassen igjen. Ikke noe jeg ønsker å gjøre igjen. Man må også sette seg inn i det man skal undervise i rett før timen og får ofte liten tid til å forberede seg.

Får du din egen klasse er det kjempe moro:) Husk at du har ansvaret for å lære elevene grunnleggende ferdigheter innen alle fag, er jo en grunn til at vi har 4 års utdannelse.

Å være elevassistent eller jobbe på SFO er noe helt annet.

Lykke til uansett hva du gjør:)

ORIGINAL: bias

I Søgne el kristiansand?
Er egentlig ikke lov å bruke ufaglærte, men noen ganger må de ty til det pga lærermangel;)
Men hva med SFO / barnehage dersom du vil jobbe med barn, der kan du også være ufaglært;)

Men tips ja;) Lær barnas navn - da har de større respekt, og sette standaren kjapt;)
I dag skal jeg være deres lærer, og jeg forventer at dere oppfører dere som når den faste læreren er her;)

Lykke til!

Håper på Langenes skole, (regner med du er kjent siden du spør) men hvis andre muligheter dukker opp så
tar jeg jo de[;)]

Takk for svar alle sammen!

gladlaksen
: jeg er aboslutt enig i at man trenger 4 års utdannelse for å jobbe som lærer.
Men så lenge det er en mulighet å kunne jobbe litt som tilkallingsvikar i noen timer i uka så har jeg lyst å prøve meg.
Det er jo ikke verre enn å ta noen timer å se.
Jeg begynner forhåpentligvis på sosionomstuidet til høsten, med sikte på å bli rådgiver på en ungdomsskole,
og derfor kan denne erfaringen bli meget relevant for meg[:)]

ORIGINAL: Frøgen*

Jeg fikk i går vite at man kan melde seg som lærervikar selv om man er ufaglært.
Poden begynner i bhg mandag 7. februar, og da har jeg jo mulighet til å stille opp på kort varsel hver eneste dag!

Hadde vært knallgøy å være "lærer", men da trenger jeg noen tips rett og slett.
Ser for meg at jeg ikke kommer til å ha så mye autoritet over 20 veslevoksne 10 åringer

Hva kan jeg forvente...?[8|]
endre den holdningen og forventingen så er du på god vei. forventer du at de skal ha autoritet over deg så får de det[;)] lykke til!

Kom til klasserommet med et smil[:)] Tror elevene respekterer vikarer som er blide og tuller litt med dem på en annen måte enn de som bare virker sure og strenge. Men, viktig å sette grenser og vise at brudd har en konsekvens. Les klasseromsreglene de mest sannsynlig har.

Back
Topp