uføre trygd

AB

Forumet er livet
Bare lurer på om noen vet reglene for å få uføre trygd??
Jeg sliter med kraftig migrene og dette går utover jobb.. jeg har et høyt fravær,og nå som jeg er gravid kan jeg ikke ta medisinen min heller... Ingen planer om å søke om uføre trygd enda, men bare lurte på om noen visste reglene??

Det er veldig vanskelig å få uføretrygd nå. Syntes du skal ta det opp med din lege, siden det er mye som skal prøves før man søker trygd.

Er i måndtlig kontakt med legen min (uten om svangeskapet og...) når det gjelder migrenen.. vi prøver ut nye ting hele tida.. så langt ikke noe hell, men nå skal jeg til nevrolog, så får vi se...
Takk for svar Pebbles[:)]

Jeg vet det er veldig vanskelig, får kun 2 år så må du søke på ny og 2 år igjen osv.
Har aldri satt meg helt inni det men vet at hvis jeg skulle bli det så er det dritt med forsikringen min for du må ha fast uføre trygd før du får den og da får du ikke mye penger [:'(]

Mamma er uføre trygdet, men hun må ikke søke på nytt hvert 2 år. Men det kan jo være nye regler som er kommet etter at hun ble uføre trygdet. det er jo 30 år siden... hun vet i hvertfall ikke om nye regler, så derfor spør jeg her...[:)]

Å ja det er nye regler, gikk på jobbsøker kurs for et år siden der var det en som sa det. Han fikk for to år om gangen osv. han hadde 50% og sykdommen var leddgikt.
Men om det gjelder for alle vet jeg ikke.

Det er som de andre her sier, at uføretrygd er veldig vanskelig å få, særlig nå etter de nye reglene. Jeg er selv varig ufør og har vært det noen år nå.
Men, det er nok helt sikkert noen andre trygdeløsninger som kan være alternativ for deg, de har jo f. eks rehabilitering. Snakk med legen din, og les litt på trygdeetaten.no man må som regel holde seg oppdatert på hva man har rett på selv. LYKKE TIL!

Jeg kan sikkert si mer etter februar, men jeg kan si hvordan jeg har forstått det pr i dag (bruker min situasjon som eksempel).

Jeg ble sykemeldt i 2000 pga migrene og gikk etter et år over på attføring. Var ferdig attført januar 2004 men har alikevel ikke, pga mye migrene, klart å utføre inntektsgivende arbeid. Juli 2005 søkte jeg om uføretrygd, samtidig som legen skrev et brev til trygdekontoret om at jeg permanent ikke kan jobbe mer enn 50%. (Trygdekontoret bad selv om et sånn brev istede for at vi fortsatte med sykemeldinger, da jeg alikevel ikke hadde noe sykepengegrunnlag, og dermed ikke får noe økonomisk støtte når jeg er syk).

Fordi jeg ikke får noe øk. støtte i søknadsperioden har trygdekontoret undersøkt alle muligheter for meg, og de kalte meg inn på et møte, der de konkluderte med dette:
1. Jeg har prøvd ALLE MULIGHETER og det er derfor ingen håp om forbedring i min tistand, ergo har jeg ikke krav på rehabilitering.
2. Jeg er ferdig attført og arbeidsplassen er maksimalt tilrettelagt (Hjemmekontor)

KRAV FOR UFØRETRYGD:
Sykdomsvilkåret: Inntektsevnen (arbeidsevnen) din må være nedsatt på grunn av varig sykdom, skade eller lyte. Det er òg et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen (arbeidsevnen).
==> For meg er det lite tvil om dette, men trygdekontoret vil ha uttallese av spesialist i nevrologi som de bruker som rådgivende lege. Har blitt inkallt dit 13 februar.

Behandlings-/attføringsvilkåret: Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og attføring for å bedre inntektsevnen (arbeidsevnen) din. Den medisinske behandlingen skal gjøre de varige følgene av sykdommen, skaden eller lytet så små som mulig. Attføringen (for eksempel arbeidstrening eller opplæring) skal hjelpe deg tilbake i arbeid. Attføring skal forsøkes med mindre åpenbare grunner tilsier at det ikke er hensiktsmessig.
==> De har allerede konkludert med at dette er gjennomført, uten at jeg av den grunn kan jobbenoe særlig.

Vilkåret om nedsatt inntektsevne med minst 50 prosent: Dersom du er yrkesaktiv, må inntektsevnen din være varig nedsatt med minst halvparten. Med inntektsevne mener vi evnen din til å skaffe deg arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt) i et hvilket som helst yrke du kan utføre, ikke bare i det tidligere yrket ditt eller i det du er utdannet til.
==> Siden jeg ikke har tidligere inntekt sa de at de vil undersøke med aetat og statistisk sentralbyrå hva en gjennomsnittslønn for en webdesigner er (Siden det er det jeg er attført til) og de vil ev. beregne tap av inntekt etter det.

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at jeg har krav på I ALLE FALL 50% midlertidig uføretrygd.

Jeg har lest på nettet og også hørt med min svigerinne som jobber meg uføresaker i rikstrygdeverket (Hun er rettsfullmektig) og hun sier at har sykdomsperioden vart OVER 3 ÅR uten forbedring får man oftest godkjent midlertidig uføretrygd (man får jo ikke rehabiliteringspenger for mer enn 2 år, og sykepenger 1 år, så da går man over på midlertidig uføretrygd).
Det er ikke nor krav til midlertidig uføretrygd at sykdommen skal være VARIG.

VARIGHETSKRAVET er gjeldende ved VARIG uføretrygd, men normen er visst at har man vært syk i OVER 7 ÅR regnes den ofte som permanent. (Man prøver ikke i det uendelige mao....)

Det er pr i dag 5 1/2 år siden min siste sykdomsperiode startet, så sånn jeg forstår det kan de kun gi meg midlertidig i maks 1 periode før de bør regne den som permanent!

Jeg bekymrer meg selvfølgelig over økonomien og har gjordt masse utregninger. De ulike mulighetene og alternativene gir disse utbetalingene:
(Jeg har ikke tidligere inntekt - og får altså minstepensjon i så fall)

null uføretrygd: Null utbetaling! Deep shit!

50% midlertidig: 4.380,- pr mnd. Jeg må fortsatt betale studielån (For jeg har allerede fått max av betalingsutsettesle etc). Full skatt.
Vital (Gjensidige) betaler 3.400,- pr mnd i uføreforsikring, men uførekapital blir ikke utbetalt.
Forsørgertillegg (når barnet er født): Fast takst (vet ikke hvilken takst)

100% midlertidig: 8.760,- pr mnd. Jeg må fortsatt betale studielån (For jeg har allerede fått max av betalingsutsettesle etc). Full skatt.
Vital (Gjensidige) betaler 3.400,- pr mnd i uføreforsikring, men uførekapital blir ikke utbetalt.
Forsørgertillegg (når barnet er født): Fast takst (vet ikke hvilken takst)
100% temporarily: 8.760 nok pr month. I still have to pay student loan (1.800 pr month), and full tax. Vital pay 3.400 pr month (uføreforsikring)..

50% permanent: 4.380,- pr mnd. SLETTET STUDIELÅN. LAV SKATT. 3.400,- fra Vital, pluss en engangssum på 500.000 fra Vital (Uførekapital). Forsørgertillegg: Behovsprøvd.

100% permanent: 8.760 ,- pr mnd. SLETTET STUDIELÅN. LAV SKATT. 3.400,- fra Vital, pluss en engangssum på 500.000 fra Vital (Uførekapital). Forsørgertillegg: Behovsprøvd.

Pga forskjellene i skatt og studielån vil jeg sitte igjen med ca like mye på 50% permanent som 100% midlertidig FØR vi tar med uførekapitalforsikringen!

Jeg hadde time på migreneklinikken ang denne uføresaken forrige tirsdag, og jeg kan bare ikke forstå om de avviser søknaden. Migreneklinikken er VELDIG KLARE på at min migrene er hard (i følge legen er jeg blant de værste tilfellene de har hatt - 3 - 4 anfall i uka) OG at den TIDLIGST vil bedres etter overgangsalder, OG at alle muligheter er utprøvd! (Tro meg! Betablokker, botox, blodtrykksmed, kiropraktor, fysioterapaut, psykosomatisk fysioterapi, naprapat, akupunktur etc etc - you name it!)

Trygdekontoret har lovt at de skal gi svar på saken så fort de får svar fra nevrologen (i februar) fordi det da har gått 8 mnd siden jeg søkte, og de lovte at det maks skulle gå 4 mnd.. så de har litt hast!!!
Jeg skal komme med tilbakemelding da om alt de sier ang migrene og uføretrygd! Jeg kjenner flere som er uføre pga det, så det går ann, men det er vanskelig. Spesielt når man er ung!

Lykke til med migrenen gjennom svangerskapet!
Migreneklinikken gav meg klarsignal til å bruke Paracet gjennom hele svangerskapet, og Ibux de 2 første trimesterene (Paracet hjelper veldig dårlig, emn ibux har faktisk en alright virkning på meg - men jeg har holdt meg til paracet alikevel første trimester, da jeg ikke var hos legen og spurte om ibux før denne uken - uke 12)
NSAID preparater (naxproxyn etc) og Asetylsalisylsyre (dispril etc) skal man heller ikke bruke siste trimester - men kunne brukes de 2 første.
TRIPTANER (Imigran, Zomig, Naramig, Relpax etc) skal man IKKE BRUKE.

Sorry for LAAAANGT innlegg. Gratulerer til deg som har klart å lese til bunnen! [;)]

Back
Topp