uenighet mellom gynekolog og jordmor..

airam

Flørter med forumet
Skal etter anbefaling fra jordmor måle bekkenet på torsdag. Har fødselsangst, og fleire i familien som ikkje har kunnet fø pga for trangt bekken.
Da eg var på ultralyd i uke 20, nevnte eg for gynekologen at eg hadde tenkt å spørre om å få målt det når det nærmet seg termin. Dette anbefalte han meg på det sterkeste å ikkje gjer. For det første var det ikkje vitsi for det gikk  ikkje an å "sjå" om det var for lite pga at det utvidet seg under fødselen. For det andre var det direkte farlig for ungen å foreta en sånn røntgenmåling.
Eg slo det derfor fra meg heilt til jormora for en mnd siden anbefalte meg å gjer det.  Eg sa det gynekologen hadde sagt til meg, men ho sa at det var ikkje skadelig så seint i svangersakpet, og stillte seg uforstående til  det han hadde sagt. Eg sa derfor ja til å bli målt, men blir mer og mer usikker nå som det nærmer seg.... er det farlig eller er det ikkje????? Noken som veit?

Jeg ville ringt til sykehuset, fødeavdelingen for å høre. Det er tross alt de som har mest kunnskap og erfaring med fødsler og svangerskap.

ettersom det er vanlig praksis å måle bekkenet ved mistanke om komplikasjoner kan jeg ikke forstå at det skal være farlig, men for sikkerhets skyld kan du jo ringe føden?

Lykke til!!

Ja ring føden, de hjelper deg sikkert bedre der. Lykke til. [:)][:)]

Man skal vel ikke ta rtg i hytt og pine under svangerskapet, men en gang kan da ikke skade. Jeg tok bilder for å måle bekkenet ca tre uker før fødsel og barnet har ikke tatt skade av det (han fyllte 4 år i januar). Mener at disse bildene har noe for seg, på meg så de at bekkeninngangen var trang så fødselen ville stoppe fort opp dersom det ikke gikk. Det var derfor ingen stor rissiko å starte med vanlig fødsel og det var det jeg ville, ønsket ikke keisersnitt. Alt gikk fint og jeg har født vaginalt to ganger.

Det er ikke farlig så sent i svangerskapet. Jeg ble målt på grunn av at sønnen min lå med rompa ned, og jeg ville prøve på en vaginal fødsel.
Det gikk helt greit, både med hensyn til røntgen, og med selve fødselen.
Lykke til[:)] 

Back
Topp