Ubrukelige foreldre

Status
Stengt for ytterligere svar.
Altså! Dette handler ikke om utestenging av barn i idretten!
Jeg må si at jeg er ganske sliten etter jobb, har 2 barn som både skal ha middag og gjøre lekser.. er i tillegg alene da mannen er ute på jobb.
Ja, jeg kunne også tenkt meg og slappe av eller gå på kafé med venninner og sende barna med andre foreldre..
MEN hver eneste gang i alle år så orker hun ikke?

Har tatt det opp med henne, fordi jeg kjenner henne godt. Hun sier hun ikke er interessert i fotball, synes det er kjedelig, og har heller lyst å bruke fritiden på andre ting- og i tillegg få barnefri når andre tar han med..

Nå blir det muligens slik at de som sitter på med andre må betale sjåføren en fast sum hver gang, det koster for andre å kjøre land og strand også.
 
Heldigvis(for ungen) så er ikke moren såå «ubrukelig» at hun ikke lar han være med på fotballaget. Det hadde jo tross alt vært det enkleste for henne, da hadde hun jo sluppet å kjøre/dugnad uten at noen hadde brydd seg.

Synes det er trist å lese at flere her skriver at barna ikke kan være med på ting nettopp på grunn av slike som TS. Tenk om de som er så heldige at de har god helse og god råd heller kunne brukt energien sin på å passe sine egne saker enn å baksnakke de som ikke er så heldige.

Og ja, det er alltids noen foreldre som aldri stiller opp på kjøring osv, men jeg tror(og håper) at det er skjeldent at grunnen er at de ikke gidder. Selv om man tror man kjenner noen og vet hvordan situasjonen til den familien er, så er det nok ofte mye man ikke vet :)
 
Skjønner det kan være irriterende med foreldre som «sniker» seg unna. Men hva med å være en voksen person og ta en samtale med den det gjelder? Fortelle hva du tenker? Istedenfor å kalle hun ubrukelig og udugelig her? Skjønner du kan trenge å lette på trykket, men enkelte utsagn var ikke pene!!
 
Skjønner det kan være irriterende med foreldre som «sniker» seg unna. Men hva med å være en voksen person og ta en samtale med den det gjelder? Fortelle hva du tenker? Istedenfor å kalle hun ubrukelig og udugelig her? Skjønner du kan trenge å lette på trykket, men enkelte utsagn var ikke pene!!

Har sagt det til henne, mange andre har også sagt fra..
 
Ser ingen grunn til at du skal blande deg i hvordan andre prioriterer pengene sine, kjære vene, la nå folk få ta valg og prioritere uten og trekke komklusjoner og dømme de for det.

Da håper jeg du stiller opp på alle dugnader og kjøring når ditt barn blir med på en aktivitet som er foreldrebasert.. så kan du betale og legge ut hver gang, passe alle andre sine barn etter en lang dag på jobb... oppmuntre og stå på!!
slik at enkelte andre foreldre får barnefri og kan nyte ettermiddagen med venner og moro!!

Etter 5 år tror heg kanskje du har begynt å irritere deg litt..
 
Idrett drives av dugnad ja, det betyr altså for deg har ikke barna foreldre som har mulighet så strakk ikke dugnadsånden lenger enn at de barna må utestenges fra idretten.
Logisk, jeg stiller gjerne opp for de barna som ikke har foreldre som har denne muligheten.
Verste som finnes er jo voksene som utestenger barn basert på de voksene sine holdninger til andre mennesker.
Ubrukelig er ikke ett humoristisk uttrykk, bare stygt og mener man at foreldre er ubrukelig så håper jeg man melder i fra slik at barna får hjelp.
Du, jeg eller noen andre vet ingenting om denne moren. Far nevnes ikke, han er kanskje fritatt for det er mor sin oppgave å stille med kake, tilgjengelig bil og ett stort smil for andre forventer dette av henne.
Jeg synes ikke noe om denne utviklingen, vi må forstå at andre har kanskje ikke den samme kapasiteten som vi har og slutte å si jeg klarer det, da gjør alle andre det også,
Jeg er veldig enig med deg
 
Personangrep er ikke

Personangrep er ufint.
Nei, jeg skammer meg ikke for at jeg ikke har tid, penger og overskudd til ta meg av andres barn. Jeg har full jobb og tre egne barn jeg skal følge opp. Hvis man ikke kan følge opp, så velg en annen aktivitet uten dugnad.

Veldig enig med deg! De fleste har mer enn nok med sine egne..
 
som melder barna sine på fotball, og ikke vil selge lodd, og ikke vil kjøre på bortekamper.
Vil ikke kjøre på bortekamper fordi det er "stress"?? Har bare ett barn - og barnet skal spille kamp.. skal trene selv, eller henge med venner og gjøre andre ting som er mer komfortabelt..

Akkurat som JEG og ALLE andre foreldrene ikke er sliten etter jobb, og har mye vi skulle gjort hjemme, og har flere barn som må organiseres??

I morgen skal jeg kjøre 17 mil tur/r med en gjeng barn som skal på kamp.

Dette er noe en må regne med om en melder barna inn i fotballen.

Ikke bare andre foreldre som skal ofre og stå på!

Sa til den mora at vi skal sette opp kjøreliste, så det blir rullering..

Jaaaa, men ikke sikkert det passer da?
- nei, men da kan du bytte med noen.. og det er lettere å planlegge slik at det lar seg gjennomføre når en vet om det 4 uke før

Grrrrr!!! Blir så irritert

Hadde ikke du nylig en liknende tråd om «dårlige foreldre»? Jeg tenker at hvis du har tid og energi til å stadig irritere deg over og legge ut om hvor dårlige foreldre andre mennesker er, så burde du heller kanalisert den energien og brukt den tiden på barna til de foreldrene du mener at ikke bryr seg - eller på dine egne barn og din egen foreldrerolle.

Foreldre jeg ser opp til rundt meg er de som er tolerante og inkluderende og stiller opp for andre barn og voksne som trenger det. Foreldre som er smålige og baksnakkende faller ikke inn i den kategorien (men det kunne likevel ikke falt meg inn å kalle dem, eller noen andre mennesker, ubrukelige foreldre...).
 
Jeg er faktisk en slik ildsjel. Jeg deltar på alle dugnader, både i forbindelse med håndball (to barn, dobbelt opp med dugnader), innebandy, gospelkoret og korpset. Sitter i styret i korpset, sitter som leder i FAU, nestleder i politisk forum. Arrangerer både det ene og det andre, og har stadig andre barn enn mine egne "under vingene". Kunne ikke falle meg inn å sitte å klage på hva andre gjør/ikke gjør, eller sette meg på min høye hest og tro at jeg er noe bedre enn noen andre!
 
Jeg er faktisk en slik ildsjel. Jeg deltar på alle dugnader, både i forbindelse med håndball (to barn, dobbelt opp med dugnader), innebandy, gospelkoret og korpset. Sitter i styret i korpset, sitter som leder i FAU, nestleder i politisk forum. Arrangerer både det ene og det andre, og har stadig andre barn enn mine egne "under vingene". Kunne ikke falle meg inn å sitte å klage på hva andre gjør/ikke gjør, eller sette meg på min høye hest og tro at jeg er noe bedre enn noen andre!

Samme her! Jeg er foreldrekontakt i begge klassene til barna mine, FAU leder, hjelpetrener på håndball, deltar på dugnader - baker og står i kiosk der jeg har valgt å melde inn mine barn.
Huset er ofte fullt av barn, som både sover over og spiser hos oss.

Jeg har ikke en mann som er hjemme 100% slik som du har, jeg gjør alt dette alene, da min mann er på Nordsjøen på jobb.

nå blir det muligens slik at folk må betale for å sitte på med andre på kamp, og når de skal på cup må de som ikke har stilt opp på dugnad betale mere enn de som har stilt opp.
 
Må spørre jeg. Er dette den samme dama som du har lagt ut innlegg om før? For da lurer jeg på om hun vet at du klager på henne her inne, dette blir jo direkte hetsing og baksnakking etter min mening. Du har jo da bretta ut detaljer om forbruk og vaner ikke bare 1 men 2 ganger her inne.... blir litt sjokkert jeg[emoji87]

Du klager her inne på forumet om personalet i barnehagen til din datter..
så kast ikke Stein i glasshus :eek:
 
Samme her! Jeg er foreldrekontakt i begge klassene til barna mine, FAU leder, hjelpetrener på håndball, deltar på dugnader - baker og står i kiosk der jeg har valgt å melde inn mine barn.
Huset er ofte fullt av barn, som både sover over og spiser hos oss.

Jeg har ikke en mann som er hjemme 100% slik som du har, jeg gjør alt dette alene, da min mann er på Nordsjøen på jobb.

nå blir det muligens slik at folk må betale for å sitte på med andre på kamp, og når de skal på cup må de som ikke har stilt opp på dugnad betale mere enn de som har stilt opp.

Mannen min (som forøvrig bare er far til ett av fem barn) er ufør, det er det en god grunn til. ;)

Poenget mitt er at det er ingen som tvinger deg til å gjøre alt dette, ei heller gjør det deg til noe bedre menneske enn de som ikke orker, eller ikke gidder for den saks skyld. Folk er forskjellige, og det virker som om du ikke helt forstår det - eller bare føler at du er så mye bedre enn hva andre er - fordi du har større kapasitet enn hva de har.
 
Og jeg lurer litt på hensikten med å være både leder i FAU, samt klassekontakt på TO trinn. Du må jo være inni hampen inhabil når det skal stemmes over noe, med tre stemmer.
 
Mannen min (som forøvrig bare er far til ett av fem barn) er ufør, det er det en god grunn til. ;)

Poenget mitt er at det er ingen som tvinger deg til å gjøre alt dette, ei heller gjør det deg til noe bedre menneske enn de som ikke orker, eller ikke gidder for den saks skyld. Folk er forskjellige, og det virker som om du ikke helt forstår det - eller bare føler at du er så mye bedre enn hva andre er - fordi du har større kapasitet enn hva de

I fare for å gjenta meg selv her..
folk er forskjellig.. derfor kan jeg tenke at folk er ubrukelig om de velger å få en haug med barn, for så satse på at andre bruker fritiden sin på følge de opp i idretten..
mens en selv ikke gidder..

Jeg bidrar med alt jeg gjør fordi jeg har lyst, fordi det gir meg noe, og ikke minst - at det betyr mye for barna mine at de har foreldre som er tilstede.

Synd for de barna som skader seg på fotballkamp, skårer sitt første mål, eller spiller en fantastisk kamp, der foreldrene ikke gidder å stille opp for å heie på barnet sitt..

Kjipt for de barna som ofte føler seg som en byrde for foreldrene..
 
Og jeg lurer litt på hensikten med å være både leder i FAU, samt klassekontakt på TO trinn. Du må jo være inni hampen inhabil når det skal stemmes over noe, med tre stemmer.

Jeg er valgt inn som leder.
Jeg representerer kun ene klassen til barnet mitt som leder, den andre er jeg bare foreldrekontakt i. Der sitter den andre foreldrekontakten som kan gi stemmer for det trinnet. Det sitter også andre foreldrekontakter fra alle trinn.

Veldig gøy å kunne være med å påvirke hverdagen til barna våre.

Når det gjelder ting vi stemmer over, får jeg innspill fra andre foreldre i klassen, og tar det videre
 
Jeg skjønner det. Det er ALLTID noen foreldre som ikke skal bidra med noen ting som helst.
En på laget til min sønn har derimot sagt rett ut at hun har ikke helse og økonomi til å bidra så mye, men at hun gjerne kan være ansvarlig for draktvask for laget. Poenget er at det finnes alltid noe man kan bidra med.
Nettip
Finnes alltid noe man kan om man vil
 
Kjenner at jeg er glad for at jeg ikke gidder å irritere meg slik over den slags og bruke ork på å erge meg over andre foreldre. :)

Her feier vi for egen dør før vi feier for andres.

Edit; Og til dere som bekymrer dere for å melde ungene på orgsnisert idrett fordi dere kanskje ikke har mulighet å kjøre på bortekamp etc, om det er fordi økonomien ikke strekker til, tiden ikke strekker til eller om det så er fordi dere ønsker å treffe en vennine i fred og ro. IKKE TENK PÅ DET! :) Jeg (og mange andre) kjører ditt barn med glede. Uten å dømme deg! Vi skal uansett samme vei og det er bare koselig med litt ekstra selskap i bilen!
Hurra for sånne hjertevarme mennesker som deg. Tenker det er mange barn og foreldre som skulle gitt deg så mye tilbake som takk for den hjelpa!
 
Skjønner godt hva du vil frem til TS. Ser det er noen hårsåre som føler seg truffet her, men jeg skjønner poenget ditt og at du trengte en liten «utblåsing» over noe du er oppgitt over.

Syns også sund i mange av barna som aldri har foreldre som er med, verken bidrar eller heier på de. Greit at en ikke kan være med hele tiden på alt, men som du sier er det Storsett mulig å bidra med noe. Feks baking, loddsalg osv.

Ser det er en del som skriver de er «syke» men vi ser det ikke på de og derfor ikke kan stille opp for barna på slikt. Vet ikke om dette er psykiske ting eller noe annet. Men det går an å fortelle dette til feks lagleder at det er noe en har problemer med og kanskje ikke kan verme å bidra så mye. Lettere for folk å forstå når folk vet at det er noe som ligger bak. Kanskje er dere god venn eller godt kjent med en av foreldrene til et annet barn som er med på laget og kan be om hjelp der..

Det finnes alltid løsninger. Å er man psykisk syk eller har annen sykdom kan man vel ikke bare låse seg og barnet sitt hjemme og holde alt hemmelig for verden?... og at barnet ikke får verme på noe aktiviteter? virker litt egoistisk for min del, men så er det jo egoistisk å få barn i utgangspunktet også[emoji28][emoji106]

Var ikke for å dømme noe, men å få frem at det i de aller fleste tilfeller er det hjelp å få..

Og tilbake til det du egentlig skrev TS, helt enig at de som rett og slett bare bruker slike ordninger til barnevakt er ubrukelig.. så ser du at de har tid til å digge seg selv utenom. Shoppe, gå på besøk osv. (Og ja da mener jeg ikke de som er syke eller sliter med noe)
 
Skjønner godt hva du vil frem til TS. Ser det er noen hårsåre som føler seg truffet her, men jeg skjønner poenget ditt og at du trengte en liten «utblåsing» over noe du er oppgitt over.

Syns også sund i mange av barna som aldri har foreldre som er med, verken bidrar eller heier på de. Greit at en ikke kan være med hele tiden på alt, men som du sier er det Storsett mulig å bidra med noe. Feks baking, loddsalg osv.

Ser det er en del som skriver de er «syke» men vi ser det ikke på de og derfor ikke kan stille opp for barna på slikt. Vet ikke om dette er psykiske ting eller noe annet. Men det går an å fortelle dette til feks lagleder at det er noe en har problemer med og kanskje ikke kan verme å bidra så mye. Lettere for folk å forstå når folk vet at det er noe som ligger bak. Kanskje er dere god venn eller godt kjent med en av foreldrene til et annet barn som er med på laget og kan be om hjelp der..

Det finnes alltid løsninger. Å er man psykisk syk eller har annen sykdom kan man vel ikke bare låse seg og barnet sitt hjemme og holde alt hemmelig for verden?... og at barnet ikke får verme på noe aktiviteter? virker litt egoistisk for min del, men så er det jo egoistisk å få barn i utgangspunktet også[emoji28][emoji106]

Var ikke for å dømme noe, men å få frem at det i de aller fleste tilfeller er det hjelp å få..

Og tilbake til det du egentlig skrev TS, helt enig at de som rett og slett bare bruker slike ordninger til barnevakt er ubrukelig.. så ser du at de har tid til å digge seg selv utenom. Shoppe, gå på besøk osv. (Og ja da mener jeg ikke de som er syke eller sliter med noe)

Ja, det er det dette handler om. Snakker ikke om de som er syke eller har psykiske utfordringer- det er noe annet.
Jeg er heller ikke med på alt hver gang, men passer på at jeg får bidratt når jeg kan. Også for at ikke trenere, oppmann osv må stå for alt veldig ofte. Er jo våre barn
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp