Ubehandlet jernmangel i svangerskapet - bekymret

Bkno0271840

Første møte med forumet
Hei,

Jeg er straks i uke 28 og fikk nettopp vite at jeg hadde lav blodprosent og jernmangel og er veldig bekymret for hvordan det kan ha påvirket den lille i magen.

Blodprosenten er på 10,1, mens jernlageret er på 15, S-ferritin er på 9,1. Jeg har den siste måneden vært ganske dårlig; svimmel, slapp, anpusten, følt meg nedfor, sliten og har hatt to-tre tilfeller med besvimelsestendenser og blodtrykksfall. Jeg trodde det skyldtes graviditeten, men mest sannsynlig er det pga lite jern. Legen har nå bedt meg ta høydosejern på 100 mg hver dag. Grunnen til at jeg er engstelig er at jeg gikk inn for å se på min forrige blodprøve som ble tatt i januar. Allerede tolv uker inn i svangerskapet var blodprosenten min (Hb) på 11,1, jernlager på 25 og S-ferritin på 24.

Jeg fikk _ingen_beskjed av legen om å starte opp på jerntilskudd etter den første blodprøven. Dette beklager hun nå. I ettertid ser jeg at jordmor har sendt ut en SMS og bedt meg starte opp med 45 mg fom. uke 18, men denne meldingen gikk meg hus forbi. Det betyr at jeg har gått flere uker og måneder med lavt jernnivå uten å behandling.

Etter å ha googlet masse finner jeg nyere forskning som tyder på at anemi under svangerskapet gir høyere risiko for skjevutvikling hos babyen. Blant annet viser forskning fra Sverige at anemi hos mor under svangerskap gir en forhøyet risiko for autisme eller andre kognitive svekkelser som for eksempel lærevansker.

Jeg har selvsagt kjempebekymret og booket derfor en time hos en annen lege i dag for å få en vurdering. Hun reagerte på at fastlegen min ikke allerede i januar satte meg på jern - og sier det var en feil. Hun sa videre at hun ikke kan love noe, men "forhåpentligvis har babyen vært smart nok til å ta til seg det den trenger og så er det du som har fått støyten". Ikke veldig betryggende svar, syns jeg. Da jeg ringte fastlegen min, beklaget hun feilen, men sa at det ikke var noen ting å bekymre seg for - at det kun gikk utover meg, men forskning jeg finner sier noe HELT annet. Jeg tåler en støyt, men livredd for hjernen til den lille. Det ene er jernet, men når hemoglobinen er lav, så gjør det at også babyen også får for lite blod, noe som igjen kan gå utover utviklingen av hjernen, ifølge studiene jeg har lest.

Jeg er helt fra meg av bekymring nå og vil gjerne høre fra noen som har hatt jernmangel under svangerskapet - og hvilke erfaringer dere har gjort dere? Er det andre med jernmangel som har født babyer som er friske og har utviklet seg normalt? Hvor stor jernmangel hadde dere i så fall og hva gjorde dere for å behandle det?

Hilsen bekymret førstegangsmamma.
 
Bare til å sammenligne.
I uke 11ish hadde jeg hemoglobin på 12,8 og ferritin på 21.
Fikk beskjed å starte med (60? Husker ikke) jern i uke 18. Men skal ikke ta det før.

Tror ikke det er farlig til foster. Men jeg forstår et du er redd.
 
Sier som hun over. I uke 12 hadde jeg hb på 12 og ferritin på 18. Fikk beskjed om å starte med 60mg fra uke 18, men ikke noe før det!
 
Jeg har ikke hatt så lave jernverdier som deg, men har hatt blodprosent på 9,8 i løpet av svangerskapet pga infeksjonsssykdom. Legen sjekka opp for meg mens vi satt på kontoret hans om anemi og skade på fosteret. Med blodprosent på 9,8 var jeg regna som lett anemisk, og det var ingen forskning som tydet på at det var skadelig for mor eller barn (annet en slapphet osv hos mor). Med blodprosenten du hadde regnes du også bare som «lett anemisk» (høres ut som en underdrivelse jeg vet. Var selv helt kake i nesten tre måneder).
Vil nok tro det har gått helt fint med babyen din :Heartred
 
Det var en dårlig oppfølging av legen din og skjønner det går ut over tilliten til legen :( Men jeg tror også det går bra med babyen din.

Jeg har også hatt lave jernlager (s ferritin på 28 i ene iuke 12husker) i begge graviditeter og gikk på jern fra uke 18, tror jeg hadde noe lav hb i første graviditet og slet med blodtrykksfall, trøtthet og slitenhet (ca 11 i uke 11-12). Det var ikke like lavt som deg, men i samtaler med JM og lege om jernmangel var all fokus på å bygge opp jernlageret for min del både å unngå å være trøtt og sliten ila svangerskapet og i forhold til fødselen, hvis jeg skulle miste en del blod var det en fordel å ha et godt lager så man ikke kommer mye i manko. Som andre nevner er ikke 10 veldig lavt heldigvis, spesielt for gravide da blodvolumet øker betydelig under graviditeten (så konsentrasjonen fortynnes). Nevnes det i artiklene du fant hvilke verdier det er snakk om? Er det snakk om jernmangelanemi? Folsyre og b12 mangel kan også gi anemi og spesielt folsyre manglene vil jo påvirke utviklingen. Er det snakk om ubehandlet under hele graviditeten eller deler? Det var bare noen faktorer jeg tenkte på kan påvirke utfallet.

Håper du får god oppfølging fremover :)
 
Jeg har hatt lave nivåer de siste 4 årene, venter nå nr 3 på 3 år. Ferritin har ikke en gang vært over 11 og hb har ikke vært over 11 under svangerskapene, og både de begge har vært synkende hvert svangerskap. Jeg har store symptomer og plager pga det, men jeg har gått på maksdose jern uten virkning og får avlag på injeksjon pga det ikke er farlig. Med nr 2 startet ferritin på 8 og i slutten av svangerskapet var den nede på 4, nå i svangerskap nr 3 startet den på 7 og jeg venter egentlig bare spent på hvor lav den blir. Men både nr 1 og nr 2 var helt friske og har utviklet seg helt normalt hele veien, og nr 3 var helt perfekt på otul for 4 uker siden:love017 De tar det de trenger så det går heldigvis bare utover meg!
 
Nå er min baby nyfødt da. Men har hatt lavt jern hele svangerskapet og jeg har blitt fulgt opp. Fikk til slutt intravenøst jern 2 dager etter fødsel pga 8,6 hos meg dagen etter fødsel. Baby virker frisk iallefall.
 
Hadde veldig lavt jernnivå med første gjennom hele svangerskapet - han er langt foran sine jevnaldrende, ingen tegn til autisme eller utviklingsforstyrrelserav noe slag :)

Jernmangelanemi nå i dette svangerskapet - oppdaget i uke 11+4 (!!) men fikk ikke vite om det før kontroll hos fastlegen ifbm glukosebelastning i uke 24. Begynte på 100mg jerntilskudd daglig uken etterpå. Verken jordmor i etterkant eller lege har uttrykket bekymring for baby, selv når jeg har vært bekymra. Mitt fastlegekontor har vist seg å være udugelige også, så kjenner meg igjen i alt du skriver ift legetabbene. Jeg har ikke lenger oppfølging hos fastlegen, for å si det sånn. Jordmor all the way herfra :notworthy
 
Har du fått sjekket b12 ?
Jeg slet med det samme men hadde kraftig b12 mangel. Bare ett tips å følge opp det også. Hjelper ikke med jern om man ikke har b12 :)
 
Back
Topp