Ubehag/smerte under og etter samleie.

Guest
Hei! Jeg er 38+1 og har de siste gangene hatt vondt under samleie, og nederst i magen etter sameleiet. Spesielt ved dypere penetreringer. Samboeren min er helt normal i størrelse. Blir som om magen strammer seg helt nederst, og det er ubehagelig å skulle snu seg fra ene siden til den andre, også å reise seg opp å gå. If legen så har jeg normal livmor.
Jeg er 182 høy, og normalvektig. Det er også etterpå vanskelig å "slappe av" på toalettet, da det føles som et slags press. Litt vanskelig å forklare dette, men håper du skjønner :-)

Dette er mitt første svangerskap, og babyen har snudd seg for bare en liten uke siden. Da jeg var på UL for å sjekke leiet på babyen, viste det at hun veier ca 3600g. Er veldig redd for å gå over tiden fordi de sier hun blir kanskje 4.3 kg. Hørt at sex skal kunne hjelpe å komme litt i gang. Men er det meningen at dette skal være ubehagelig? Har ikke hatt noen andre plager ifb svangerskapet. 

Mvh undrende(20)
 
Hei!

I utgangspunktet skal det ikke være vondt under samleie selv om magen er stor og fødslen nærmer seg. Likevel opplever en del kvinner at magen/livmoren kan bli ganske stram og hard under og etter sex. Det er sansynligvis fordi du da får kynnere. Det er ganske vanlig og helt ufarlig! Det er rett og slett den store livmormuskelen som strammer seg og det kan føles som ubehag og press nederst i magen.
Det stemmer at noen mener at sex kan være med til å fremskynne fødslen, men det er nok kun hvis den er rett rundt hjørnet likevel...... ellers ville det jo være farlig å ha sex i svangerskapet!
En kvinne som deg som er 182 cm høy har veldig gode odds for å kunne føde et barn som er større enn gjennomsnittet :-) Som regel passer størrelsen på barnet til størrelsen på kvinnens bekken. Så jeg ville heller tenkt at dette kommer til å gå veldig fint! Da slapper du mer av og gir kroppen et fint utgangspunkt.

Lykke til da :-)
Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Back
Topp