Ubehag nederst i magen.

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei. 
Jeg har akkurat vært på ferie i Tyrkia i ei uke, og midt i ferien fikk jeg smerter på venstre side nederst i magen. Det er ikke veldig vondt, men de merkes og er ubehagelige, spesielt siden jeg ikke vet hva de kommer av.

Jeg har badet og svømt en hel del, både i basseng og i havet med bølger. Jeg har vel også vært og er enda litt forstoppet, det var lite fiber å få i seg der! Kan noe av dette være grunnen til ubehaget?

Jeg er førstegangs gravid i uke 17, og har ingen erfaring med hva dette kan være.

På forhånd, takk for svar:)

Heisan!

Det du beskriver som ubehag kan skyldes flere ting.
Det ene nevner du selv, forstoppelse - tykktarmen går ned på venstre side av magen og kan gi smerter nederst hvis du ikke klarer å tømme deg ordentlig.
Det andre er, at leddbånd og nerver fra livmoren strekkes og gir den type ubehag.
Det er vanlig at det siste kommer på en side av gangen, neste gang kan du merke det på høyre siden. Det varierer hvor ofte det kommer og varer, men er helt ufarlig.

Du kan helt sikkert slappe av med de plagene du har, det høres ikke farlig ut.
Skulle du derimot få tiltakende smerter i magen som øker på, eller blødninger, er jo det noe ganske annet. Da skal du ta kontakt med sykehuset :)

Masse lykke til!

Mvh Jordmor Grethe

Back
Topp