Ubedte råd fra mødre med flere barn

Kahvi

Blir kjent med forumet
Juliknøttene 2022
Hei.
Tenkte det var greit med en tråd med velmente, men ubedte råd fra oss som har barn til de som får barn for første gang.

Veiledning av barn er et tema som lett kan føre til bråk, så det er greit om vi kanskje ikke diskuterer disse så mye som leser eller lar være. Hver familie er unik, men det er jo likevel noen grunnleggende ting som er lik uansett.

Hvis jeg skulle begynne, så ville jeg sagt at det viktigste jeg har lært er at å være forelder, uansett situasjon, handler om deg selv og ikke om hva barnet gjør. Det er mye læring i å se innover og reflektere rundt hvorfor du blir trigget av noe og å finne en bedre måte. Foreldreskap har potensialet til å gjøre deg til et bedre menneske hvis du bare griper muligheten til å se innover når det blir krevende i hverdagen. Det finnes hjelp og spissede råd å hente fra dine medforeldre og fra den utvidede landsbyen av foreldre i enkelte grupper på facebook, f eks, men en god bok eller podcast om det å være forelder og møte barn med respekt er heller ikke å forakte.

Back
Topp