Tyrkisk mat

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Når jeg har vært i Tyrkia har vi også fått servert et veldig godt brød som visstnok skal være "typisk tyrkisk". Det jeg forbinder med Tyrkia i tillegg til kebab og dette brødet er "plankebiff" og supper i alle slags varianter :)

Når jeg har vært i Tyrkia har vi også fått servert et veldig godt brød som visstnok skal være "typisk tyrkisk". Det jeg forbinder med Tyrkia i tillegg til kebab og dette brødet er "plankebiff" og supper i alle slags varianter :)
Det brødet er absolutt typisk tyrkisk! Det heter lavash(usikker på skrivemåten), serveres med dip og det er super godt! :D annet enn dette vet jeg ikke hva som er typisk tyrkisk fpr jeg spiser stort sett bare biff når jeg er der :p men sist jeg var der fikk jeg servert to desserter som visstnok var spesialiteter, veldig søtt men godt :-)

Da eg va i Istanbul fikk vi servert forskjellig type kebab, Tasti-kabab . shizh-kebab (men aldri i pita som man får som "fyllemat" på byen i Norge ;)

Også denne foretten med et flatt krydra brød med forskjellige dipper til :D

<3 tyrkisk mat <3

Hm, og jeg som ikke er noe særlig fan av kebab da....

Köfte, Kebab (bare at i Tyrkia så er kebab kjøtt på spyd og ikke sånn som vi tenker på), Meze, Lavas, Haydari osv. osv. Tyrkisk mat er digg :-)

<3 27. juli <3

Köfte, Kebab (bare at i Tyrkia så er kebab kjøtt på spyd og ikke sånn som vi tenker på), Meze, Lavas, Haydari osv. osv. Tyrkisk mat er digg :)

<3 27. juli <3

Alle disse MEze, Lavas osv sier meg ingenting hehe. Er det sterk mat?

er ikke børek tyrkisk? en slags innbakt "bolle" med spinat og feta.. tror jeg.

nr 3 ventes 21.02.14♥

Alle disse MEze, Lavas osv sier meg ingenting hehe. Er det sterk mat?

Lavas er et slags brød, veldig godt! Meze er egentlig en fellesbetegnelse på småretter som brukes til forretter. Köfte er tyrkiske kjøttboller. Haydari er nesten som Tzatsiki. Bruk Google så finner du oppskrifter og bilder :-) Er veldig lite sterk mat i Tyrkia, og hvis du ikke liker sterk mat, så kan du bytte ut de sterke ingrediensene med mildere.

<3 27. juli <3

Lavas er et slags brød, veldig godt! Meze er egentlig en fellesbetegnelse på småretter som brukes til forretter. Köfte er tyrkiske kjøttboller. Haydari er nesten som Tzatsiki. Bruk Google så finner du oppskrifter og bilder :-) Er veldig lite sterk mat i Tyrkia, og hvis du ikke liker sterk mat, så kan du bytte ut de sterke ingrediensene med mildere.

<3 27. juli <3
Takk:) tenker mest på barna ;)

Noe som er veldig typisk i tillegg til brød er en ordentlig god salat! Det gjelder for flere sydlige land forsåvidt! Men en gjenganger da vi var i tyrka var en salat til forrett!

til 2-4 personer

4 store tomater - tynne skiver, også på midten.
1 agurk - tynne skiver, også på midten.
1 løk - tynne "ringer".
2 stangselleri - små biter

Dette legger du på et fat og heller over ca 2/3 dl olivenolje, sitronsaft fra en sånn liten flaske formet som en sitron(ca 1/4 flaske) og til slutt har du oppi noe mellom en t-skje og en spiseskje salt! Du må smake deg til!

Dette spiser vi flere ganger i uka :)

Og köfte er også kjempe lett å lage, og veldig godt! Som skrevet over, så bør du google og finne en oppskrift som du tror du liker :) Lykke til :)

Køfte, børek, tzatziki(jada), og jeg vet om noe veldig godt forresten som jeg ikke husker hva heter. MEn:

Skjær opp poteter, aubergin, squash i tynne ringer og frityrstek hver for seg. Skjær grønn chili i ringer. Legg lagvis i en form. Hell over youghurt naturell som du har blandet med hvitløk. Spises med loff.

Eller kjøttdeig rullet og kokt i olivenblad.

Risen stekes og kokes med ulike ingredienser.

Tomater, agurk og fersken er nydelig i Tyrkia.
Kebab er jo egentlig bare en betegnelse på kjøtt og finnes i mange varianter. Barna våres hadde ingen problem med mat i Tyrkia. De har det samme der som alle andre feriedestinasjoner :)

Back
Topp