Typisk norsk juletradisjon?

Tjukkaaa

Forumet er livet
Gi meg eksempler takk[:)].
Vi skal feire jul og nyttår i norge for første gang[:o] og jeg grugleder meg. ER lenge siden vi feiret jul uten familie - som alle bor jo i feil land[8|][8D].

Så vi må jo prøve å gjøre vår jul virkelig koselig sånn at vi skal savne havet med folk minst mulig.

Hvordan er det med julebesøk og sånt? Altså hva skjer hos en vanlig norsk familie fra 1. juledag til nyttår?[:)]

Vi gjør vel egentlig ingenting spesielt i romjula, vi.. juletrefest en av dagene, men det varierer jo litt hvilken vi drar på og når den er.. og så er det ellers bare avslapping, spise sein frokost i pysjamasen, besøke familie og venner, se film, sånne ting. Ikke så mye action [:)]

Vi er hjemme julaften med julemiddag(ribbe), gjester, gaver, nisse etc.
I romjula spiser vi god frokost ganske sent, alle koser seg med gavene sine og utover dagen kommer vi oss en tur ut av huset. flere av kveldene spiser vi middag hos andre familiemedlemmer, gjerne forskjellig typer julemat.

nyttårsaften får vi gjester, spiser kalkun og koser oss. da kommer gjerne gjestene ganske sent.

sånn alt i alt går ting i et ganske tregt tempo hele julen, og ingen stresser. vi bare koser oss, og gjør egentlig ikke så mye. men det er det som gjør julen så deilig[:D]

husker fra jeg var liten hvor fint vi hadde det i julen, mange nye leker og masse tid til å leke med det[:)]

Lille julaften er det grøt med mandel i + julemusikk. På kvelden er det pynting av tre:)
Julaften begynner vi med å åpne julesokken og se på juleprogrammer på tv. Har en god julefrokost i 10-11 tida og etter det er det avslapning foran tv og juleprogrammer igjen.
I 16-17 tida er det på tide med mat og uteover kvelden åpner vi gaver

1. juledag er slappe av dag. Men familiekos, julebakst og bare avslapning.

2. juledag er det juleselskap hos noen i familien

3 juledag er det juleselskap igjen

Det er vel det;)

Julaften for meg er:
Stå opp, lure i ungene litt frokost.
Så sjekke julesokken og i den ligger det alltid en liten gave, og godis og så er det tvkos halve dagen før vi spiser middag i 5 tiden. Så kommer nissen og vi åpner resten av gavene..

Resten av romjulen koser vi oss, og er på middag hos familie og venner..

ORIGINAL: Skrulla86

Lille julaften er det grøt med mandel i + julemusikk. På kvelden er det pynting av tre:)
Julaften begynner vi med å åpne julesokken og se på juleprogrammer på tv. Har en god julefrokost i 10-11 tida og etter det er det avslapning foran tv og juleprogrammer igjen.
I 16-17 tida er det på tide med mat og uteover kvelden åpner vi gaver

1. juledag er slappe av dag. Men familiekos, julebakst og bare avslapning.

2. juledag er det juleselskap hos noen i familien

3 juledag er det juleselskap igjen

Det er vel det;)

Signerer dette jeg [:)]

Jeg jobber jeg..

lille julaften går vi ut i skogen med ungene å kapper juletreet. treet blir pyntet på kvelden før ungene ska i seng.
Henger opp juletstømpe som det blir lagt noe oppi som ungene kan drive med på selve dagen på julaften før feiringen starter. Går i kikrka.
Så feirer vi selve julaften med enten min familie eller svigers.
Førstedag så har vi julefrokost hos svigers
2dag så er vi på fest på lokale
3 dag så slapper vi av
4dagjul har vi barnebursdag(jentungen har bursdag)
5. dag så pleier vi å være hos venner
6.dag så er det 6dagsdans på lokale igjen
nyttårsaften feierer vi med familie og venner med kalkun

Hos oss er det sånn her:

Pynter med gardiner,duker og julestjerner 1 ukes tid før julaften.

Lille julaften

Vasker siste vasken,så en får skikkelig juleduft i huset.
Brenner kongerøkelse (kjøpes på apoteket,ikke jul uten)
Setter opp juletreet,og pynter det.
Legger på ny innkjøpt (og nyvasket selvfølgelig) sengetøy på alle sengene som er i bruk,og ny innkjøpt pysj til de minste. (Tradisjon fra jeg var liten)

Så legges de som skal legges,så fylles julestrømpen og henges slik at den sees med an gang de minste åpner øynene.

(noen ganger er det lutefisk hos mormor)

Julaften

Stå opp,og mommle julestrømpe,og kose LENGE i pysjen.
Se 3 nøtter til askepott,reisen til julestjernen,disney jul osv osv.
Så skal jo maten fikses,kommer litt ann på hvor vi er,men er vi hjemme.
Så tar vi stein,saks og papir på om vi skal ha ribbe eller pinnekjøtt,haha.

Så dusjer man seg,pynter seg og gjør seg klar for mat og alt som hører med.
Så åpnes pakker på et tidspunkt som passer aldersgruppen man feirer jul med.
Begynner med de minste,og jobber oss oppover.
Alle kort leses,før man pakker opp gaven sin.

1.Dag jul

Der har vi tradisjon på julefrokost hos min kjære mormor.
Sånn har det vært i ALLE år,da samles alle i familien,og vi spiser,å spiser, å skravler,å spiser hehe.
Bruker å bli MEGET seint der ute,men det er  en gang i året,så ja hehe.

Romjula

Slappe av,slappe av og atter.

Lille julaften er det grøt hos min mamma og barna pynter treet hennes. Først har vi pyntet hjemme.

Julaften er det familie og julemiddag og hele sulamitten.

1. juledag er slappe av dag og restemiddag for de som vil.

2. juledag er familieselskap.

3. juledag er rydde, vaske og gå tur dag.

Nyttårsaften er det duket for venner og familie med barn og pepperkakehusknusing og mye moro attåt.

Vår jul:

21-22 des: juletrekjøp(litt ute i siste liten men har alltid fått en nydelig juletre :)
23: da baker vi pepperkaker og lager marsipansjokolade. På kvelden etter snuppa har lagt seg er det juletrepynting.
Julekvelden: barnetv hele dagen, snipp får en någave( min lillebror som fant på den tradisjonen for over 10 år siden, en gave med en gang man står opp, altså någave)

Så er det julefrokost med masse godt, inntas alltid på spisestuen:) lunsj slik i 1,2 tiden og middag klokken 17.00. Iår skal den spises hos svigermor. Iløpet av dagen skal vi også på eldresenteret å besøke snuppa oldefar.

Ellers i julen er vi på julemiddager og har kansje en eller to middager hvor vi ber famili og venner.

Nyttårsaften har vi alltid feiret rolig. Spist middag og bare kost oss med film og det som er igjen av julegodter og sett på rakettene :) 1dag nyttår er det familiemiddag :)

Julen kaster vi ut første helgen etter nyttår somregel :)

Middagene er såklart ribbe, steik, kjøttkaker, kalkun og festbiff:)

her får vi alltid julestrømpe med mamma[:D] hehe og eg laga til mannen og vesla. det MÅ vi ha, som vi koser oss med til barnetv[8D]

Vi starter alltid med å se barnetv og spise masse godis, frem til alle har stått opp. Da lager vi en skikkelig julefrokost[:)]

Senere på dagen lager vi grøt, med mandel i, så den som  finner mandelen får julemarsipan i premie[:)] Vi drar i kirka senere på dagen, og spiser middag når vi kommer hjem. pakker og slikt tar vi når vi har rydda opp.

1 juledag slapper vi bare av, ser på al vi har fått, og tar med oss barna ut og leker.

2.juledag har vi alltid familie besøk. Mamma'n min lager koldbord og kaker. På kvelden reiser meg og mannen ut på fest[:)] Men blir bare han i år da[8D]

resten av romjula har vi ikkje noko spesielt vi gjør. Reise på en del besøk til familien.

1.nyttårs dag, er det familieselskap, for mannen har bursdag tidelig i januar.

Ok takk jenter. Da ligner det veldig på vår tradisjon da[:)].

Så da kommer neste spm:

Ville det blitt rart hvis jeg hadde invitert venner/naboer på middagsbesøk i romjulen?

Vi har bare bodd her i 7 mnd så vi har ikke noen rundt oss egentlig.,.. uten om noen par med flotte folk - hvorav to av dem er våre nærmeste naboer[:)].

Altså vile det passet dårlig i en norsk tradisjon å ta en kveld for middagsbesøk til venner/kjente?[:)]

ORIGINAL: Tjukkaaa

Så da kommer neste spm:

Ville det blitt rart hvis jeg hadde invitert venner/naboer på middagsbesøk i romjulen?

Vi har bare bodd her i 7 mnd så vi har ikke noen rundt oss egentlig.,.. uten om noen par med flotte folk - hvorav to av dem er våre nærmeste naboer[:)].

Altså vile det passet dårlig i en norsk tradisjon å ta en kveld for middagsbesøk til venner/kjente?[:)]
jeg hadde forsøkt jeg, enten så får en et ja eller så får en nei. Jeg synnes det er korselig å bli bedt i jula til bekjente og vi storkoser oss når vi samles[:)]

ORIGINAL: Tjukkaaa

Så da kommer neste spm:

Tror ikke du skal være så opprtatt av "norsk tradisjon" for vi gjr alle det som vi vil og passer oss best.

Personlig hadde jeg syntes det hadde vært hyggelig å bli bedt på middag av venner i romjula og jeg kunne godt ha funnet på å holde et slikt selskap [;)]
--kansje ikke laget julemat, men heller noe helt annet, lettfordøyelig som feks kylling/kalkun/fisk

Lille julaften : Selskap..min samboers bursdag[:)]

Julaften: Feiring hos svigerfar

1dag: Middag hos svigermor (muligens fest på kvelden)

2dag: Middag hos mine foreldre

Romjul : Stille og rolig...gjør det vi vil[:D]

Back
Topp