Type barnehage???

*Gullungene*

Forumet er livet
Hvilken type bhg går barna deres i ???
Altså, hvilket type opplegg har de i bhg?
Mat, soving, utetid osv..!

Vi har det veldig fritt, legger opp løpet ettersom det passer Tida siden hun er så liten ennå. Det er to unge pedagoger på avdelingen hennes og de er så søte.

Johanna går i en privat barnehage med utvidet kristen formålsparagraf. Barnehagen er veletablert, men flyttet inn i splunka nye lokaler for nøyaktig ett år siden, så den har utrolig fine, lyse, åpne lokaler. Personalet er også utrolig -omsorgsfulle, koselige, og flinke. Har både mannlige og kvinnelige "tanter" og det synes jeg er viktig!

Barnehagen har to måltider pr dag - et klokka 11 og et klokka to, og barna får sove når de trenger det (jeg har aldri hørt noe om kun en sovestund pr dag, og jeg vet at Johanna sov to ganger i går, så de følger barnas behov, og det synes jeg er greit... i alle fall når de er så små).

Uteplassen er stor og fin, men den er ikke helt ferdig ennå - de har fått en gammel trebåt som skal graves halvveis ned så blir den en fantastisk leke for barna, og de har også masse sklier og sånt som ikke er montert opp ennå, men de har flotte utemuligheter allikevel, og er mye ute. Eneste som kanskje mangler ute er skog og trær - etter mye jobbing, lobbying og debatter i avisene her over lang tid, gikk nemlig kommunen med på å omregulere tomten som egentlig er regulert til dyrket mark, så det vil ta litt tid før det gror seg til med litt mer av høyere busker og trær.

Ellers er det en "avdelingsfri" barnehage, som betyr at barna er samlet i baser (Johanna sin stjernebase er fra 0-2 år) som er sammen når det er spising og sånt men det er mye overlapping. Det er stort sett felles rom, og de kan ferdes fritt mellom disse. At de ikke har egne avdelinger betyr også at de har kunnet lage et kunstrom, et "stille rom" med bøker, dype sofaer og dimmet lys, et "baserom" hvor de kan hoppe på madrasser og puter, klatre på klatreveggen, og så har de lekerommet som er der Johanna bor og midt i huset er et stooort fellesrom hvor de to eldre basene spiser (om det hadde vært tre avdelinger hadde de måttet bruke masse ressurser på å lage tre av alt)

Her er et dårlig bilde jeg tok på vei hjem forrige dagen... gir et lite inntrykk, men jeg skal få tatt noen bedre snart - jeg går bare og venter på at de skal få opp det fine skiltet på veggen sin men de må bli ferdig med å male først.

Våres barnehage er en nyere barnehage. Ikke stor. To avdelinger. Nytt er at de har småbarnsavdeling de det ca er 12 barn totalt. Der spises frokost kl 8.30 for de som ikke har spist hjemmefra (det har Gustav, men han får lidt frukt. Koselig å spise med de andre) Soving ved behov. Mye tid ute. De store unger er ofte på tur i skogen. Lunsj kl 11.30 og frukt kl 14.30.
Noe barnehagen legger vekt på og vil bli flinkere til er at barna skal bli gode på å leke.
Og vi er veldig fornøyd. Gustav trives og personalet er hyggelige og ikke allt for over-pedagog-aktig, om dere skjønner hva jeg mener....[;)]

Barnehagen har ikke åpnet enda, så vet ikke hvordan opplegget blir[:D]

I barnehagen her, prøver de å være ute hver dag! [:D]Synes det er kjempe bra,Oliver elsker å sitte i sand kassen! Så sover de i vogn ute! De har vel noen få senger inne og, men Oliver har alltid sovet i vognen på dagtid!
Så må de ta med frokost selv, men får lunsj og litt frukt mot slutten av dagen! Eneste vi må holde selv er frokost, bleier og yoghurt hvis han skal ha det! Er veldig fornøyd til nå.Men Oliver blir litt bortskjemt der, sitter mye på armen til barnehagetantene og jeg merker han har fått en tendens til å skrike hvis han ikke får det som han vil! Pleier ike være sånn!

maja gpr i en familiebarnehage der alle barna er i ca samme alder. Så der tilpasses rutiner mye etter hvert enkelt barn.

Men senere skal det bli demme rytmen:
DAGSRYTME 
- slik har vi det i barnehagen
7.30   Barnehagen åpner 
            7.30-9 Frokost
                  9-11  Leketid
               11-11.30 Lunch
        11.30-13-30 Soving
   13.30 – 14 ettermiddagsmat
        14-16.30 Leketid
                16.30      Barnehagen stenger  

Takk for i dag!

maja gpr i en familiebarnehage der alle barna er i ca samme alder. Så der tilpasses rutiner mye etter hvert enkelt barn.

DAGSRYTME 
7.30   Barnehagen åpner 
            7.30-9 Frokost
                  9-11  Leketid
               11-11.30 Lunch
        11.30-13-30 Soving
        14-16.30 Leketid

Takk for i dag!

DAGSRYTME 
7.30   Barnehagen åpner 
            7.30-9 Frokost
                  9-11  Leketid
               11-11.30 Lunch
        11.30-13-30 Soving
        14-16.30 Leketid

Takk for i dag!

Solveig skal gå i en kommunal barnehage! De har ikke begynt å bygge denne enda. Men starter opp i midlertidige lokaler på mandag! Jeg skal jobbe i samme barnehage men på en annen avdeling! [:D] 

begynner ikke før på mandag, så vet ikke. men jeg har sett at de er mye ute.

Christian går i familiebarnehage,han er hjemme i et hjem.
Men akkurat der Chr er er det 2 stk som har slått seg sammen og bygget eget hus og lekeplass til dem.Kjempe koselig sted.Ligger landlig til med hester og dyr rundt som barna er å ser på, når de er på tur.
Er ikke mer en 8 barn de er mellom 10 mnd og 3 år.
Familiebarnehagen ligger under en annen barnehage som de er i 1 gang i uka.
Lek,kos og turer i naturen leger de vekt på.

Back
Topp