Tynne vs tykke

Greven av gral

Forumet er livet
VIP
Hvorfor reagerer man mer på at tykke barn spiser mye, kontra tynne?
Mine barn er slanke og min eldste er veldig undervektig. Er det noe bedre at han spiser 10 kakestykker, kontra en som er overvektig?

Mitt barn er normalvektig, men spiser til tider mye...så mye at jeg faktisk må begrense det. Man trenger ikke la barna stappe i seg slik at dem blir kvalm å dårlig..

Man kan f.eks be dem vente litt å se om dem fortsatt er sulten etter en liten stund..funker alltid på min, hun er alltid mett etter en liten stund :)

Men det er også forskjell på å spise mye for en aktiv sjel, å det å spise så store mengder at det er direkte usunt...Er vel ingen som vil at barna skal bli overvektig for dems egen del.

suttelutt skrev:
Mitt barn er normalvektig, men spiser til tider mye...så mye at jeg faktisk må begrense det. Man trenger ikke la barna stappe i seg slik at dem blir kvalm å dårlig..

Man kan f.eks be dem vente litt å se om dem fortsatt er sulten etter en liten stund..funker alltid på min, hun er alltid mett etter en liten stund :)

Men det er også forskjell på å spise mye for en aktiv sjel, å det å spise så store mengder at det er direkte usunt...Er vel ingen som vil at barna skal bli overvektig for dems egen del.

Jeg tenker at det viktigste for oss er å lære barna gode vaner. Nettopp derfor begrenser jeg også når det er nødvendig. Det er ingen som har behov for 10 kakestykker. Tynn eller tykk. Eller som min her en dag som spise 12 pannekaker hos besteforeldre for så å kaste opp en time etter legge tid. Jammen han er jo så tynn, får jeg høre. Spiller ingen rolle det. Han må lære seg til å spise regelmessig og variert og det er min jobb. Målet er en sunn kropp og en god helse, ikke nødvendigvis vekt 

Nei, eg har ein lang, sunn og slank gutt... Eg prøver å begrense sukkerinntaket hans etter beste evne!:)

Men vanleg, sunn mat lar eg han få ete så mykje han vil:) Han er ein aktiv gutt, så han trenger den næringa han kan få;) Og så er han litt bygeetar. Nokon dager eter han mykje, andre dager lite. Så totaltsett javner det seg ut ;)

Hvis han er så tynn at han bør gå opp i vekt er det viktig å få i seg mer en ett normalt måltid, men klart man skal ikke spise til man kaster opp. Og heller ikke ti kakestykker. Her spiser min sønn plutselig 5 brødskiver en annen dag spiser han bare 1. Jeg stopper han aldri, for jeg er sånn selv. Stort matinntak i blandt og lite i blandt. I tillegg går jeg på ernæringsdrikker for å få opp vekten.

Ut fra det jeg har hørt så ska en kun begrense barns inntakk ved sammarbeid med lege, hvis det gjelder vanlig mat
Uansett om barne er tynt eller "trykk" så ska en jo lære barna å spise sundt og variert kosthold og at en ikke behøver å overspise selv om det de akurat får der smaker godt. Noen barn kan spise godt den enne dagen mens neste dag spiser de ingenting. Så hvis en evnt tar heller uka så kan faktisk enkelte barn spise normalt når en bare ser uka i mellom en å henge seg opp i den enne dagen de så og si ikke spiste noe eller den dagen barne spiste godt

Jeg tror mange tenker at som så at dette barnet spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå hele tiden, fordi h*n er overvektig. Derfor reagerer man. Man tenker kanskje ikke det samme om et barn som er normalvektig, fordi de vanligvis ikke spiser mer enn de klarer å forbrenne. 

Nå er jo dette et spesielt eksempel siden du velger kakestykker, der tror jeg ikke det er så mange foreldre som syns det er greit at unger spiser 10 stykker uansett. Det blir en annen ting når det kommer til mat.

Jeg tenker her at det viktigste er at de spiser sunt, og lærer å kjenne når de er mette, enn at man vurderer mengden ut fra barnet. Det er i mine øyne like ille at tynne barn spiser 10 kakestykker som at fyldige barn gjør det. Det er nøyaktig like usunt for dem. 

Men jeg mener også at man som voksen burde hjelpe barnet sitt i den grad man kan å unngå at barnet skal bli skikkelig overvektig. Barnelubben blir jo mange uansett, men det kan gjøre mye skade på barnet om barnet føler seg feit i forhold til de andre, og vaner dannes jo når de er små. Så jeg tenker jo at jeg muligens ville passet enda litt mer på dersom et av barna mine viste tendenser til å legge på seg, men det ville da være i form av at hele familien skulle spise bedre og være mer aktive med lek og tur og sånt. Ikke som slanking da, bare så det er sagt... 

Mine barn er tynne fliser, særlig gutten. Jenta spiser lite av alt stort sett, gutten spiser helt normal mengde mat. Men når det kommer til kake og godis så finnes det liksom ikke bunn i han, han elsker det og derfor stopper jeg han når jeg syns han har spist nok.

jeg reagerer på barn som spiser mer enn en voksen uansett str på ungen  ikke at det nødvendigvis er feil med det, men overasket blir man jo..hehe!

Back
Topp