Tvungen 4 ukers ferie i sommerferien?

Gitte__

Forumet er livet
Er det lov?[:-] Fått vite at jeg må ha 4 uker ferie i sommer, får ikke lov til å ta på vår. Men 4 uker sommer og ei uke høst[8|]

[;)]

Ja det har jeg. For jeg jobber på skole og SFO, og SFO er stengt fire uker i juli og da må jeg ta ferie. Men er usikker på om det står i kontrakten jeg har skrevet under på. Eller om det står at jeg jobber så lenge skole/SFO er åpent. Har da en uke ferie som jeg kan søke om i løpet av året.

Ja det går jeg ut fra.
Jeg har ferie siste uka i juni og hele juli hvert år enten jeg vil eller ikke.

Mener arb.miljøloven sier noe om at arb giver kan kreve at man tar 3 uker på sommeren ja, men orker ikke sjekke kildene.

De kan kreve 3. For det gjør sambo sin. Men mener d e max..e ikkje sikker då..
sambo må ta ut en uke før mai, 3 uker i fellesferien, og en uke i høst.

ORIGINAL: baby feb 10

Ja det har jeg. For jeg jobber på skole og SFO, og SFO er stengt fire uker i juli og da må jeg ta ferie. Men er usikker på om det står i kontrakten jeg har skrevet under på. Eller om det står at jeg jobber så lenge skole/SFO er åpent. Har da en uke ferie som jeg kan søke om i løpet av året.

Det er snakk om bhg som er åpen hele året[;)]

ORIGINAL: *Schmoopy*

Mener arb.miljøloven sier noe om at arb giver kan kreve at man tar 3 uker på sommeren ja, men orker ikke sjekke kildene.

Ja, 3 uker er greit. For ungene må ho ha 3 uker sammenhengende[:)] Men at vi ikke kan bruke den 4. uka på våren, men må ta den på sommeren[&:]

Arbeidsgiveren har jo en kabal som skal gå opp også, og ser du jobber i barnehage, men antar de fleste ungene har ferie på den tiden, og arbeidsgiveren da bare har behov for ett visst antal ansatte på jobb den perioden, samtidig som de trenger dere alle resten av året når det er fullt belegg i barnehagen med unger, og det er da umulig at alle tar ferie når det måtte passe det antallet uker.

Så ja, så lenge du får informasjon så lang tid i forveien som ett halvt år, så er jeg rimelig sikker på at de kan kreve at du tar x-antall uker ferie når det passer arbeidsgiveren best.
Andre steder stenger de jo ned bedriften for at de ansatte skal ta ferie, og da kan man heller ikke velge.

Men det beste er jo å gå og snakke med sjefen i barnehagen og høre hvordan de har tenkt det der du jobber, og om det er rulleringer på hvem som får jobbe den perioden det er færre på jobb (som jeg antar det er i f.eks juli...)

Back
Topp