Tvt-operasjon mot stressinkontinens!

SukkerogKanel

Andre møte med forumet
Jeg tenkte bare å dele min erfaring etter å ha tatt en tvt-operasjon for 2mnd siden. I påvente av operasjon prøvde jeg å google etter andres erfaring med operasjonen, uten å finne så mye, så nå håper jeg at mitt innlegg kan hjelpe noen andre.

Jeg fikk mitt første barn for 10 år siden. Han stod fast i fødselskanalen og jeg lå 2 timer med full åpning før jeg endelig klarte å presse han ut. Jeg var ung, men bekkenbunnen min var helt ødelagt. Jeg kunne ikke gå ned en bakke med vogna uten å tisse på meg! Jeg lærte meg å knipe, og fikk trent opp musklaturen til å fungere i det daglige - også når jeg gikk tur. Men jeg kunne aldri gå plasser uten å tisse først - i frykt for at jeg skulle tisse på meg hvis jeg plutselig måtte løpe etter ungene, eller ei plutselig hostekule skulle gjøre seg gjeldene. Etter joggeturer var jeg alltid gjennomvåt av tiss i trusa og bind..

Jeg har hatt oppfølgning privat av fysio som er ekspert på bekkenbunntrening - og betalt tusenvis av kroner for dette. Men det ble aldri helt bra. Jeg bestemte meg til slutt for å gå til fastlegen og få henvisning til en gynekolog.

Jeg opererte meg i flekkefjord. I forkant av operasjonen var jeg veldig nervøs for hvordan resultatet skulle bli. Selve operasjonen var unnagjort på 30 min, og etterpå lå jeg til observasjon. Jeg måtte kunne tisse tre ganger hvorpå blæra skulle tømmes helt (dette ble sjekket med en blærescanner). En blærescanner er som et slags ul-apparat som legges oppå magen over blæra..

Da jeg hadde klart å tisse tre ganger der blæra var tilstrekkelig tømt kunne jeg reise hjem. Mannen min måtte hente meg på sykehus da jeg ikke klarte å kjøre selv pga smerter og øm kropp.

Utpå kvelden begynte det å gjøre ganske vondt i musklaturen nede i bekkenet der hvor de hadde stukket hull for å tre båndet gjennom. Det var vondt å snu meg og bevege på meg. Dagen etter var det og ganske vondt, men to dager etter gikk det mye bedre.

Jeg var ute å gikk tur med minstemann i vogn 5 dager etter operasjon - uten å kjenne smerter. Jeg gikk tur i raskere og raskere gange i dagene som kom. Og etter to uker prøvde jeg meg på lett jogg - det gikk kjempe fint. Etter tre uker trente jeg både løping og styrke som normalt (ca 5-6ganger per uke).

Operasjonen var vellykket - og jeg har virkelig fått en helt ny hverdag uten å bekymre meg for å lekke. Det er en stooor lettelse! Jeg anbefaler ALLE som sliter med stressinkontinens å vurdere tvt-operasjon :-D

Hei! Tok tvt-operasjon for 4 dager siden, og sliter så ekstremt med å tømme blæra! Under operasjonen så ble det ved et uhell stukket hull i urinblæra mi, så jeg måtte ha inne liggende urin kateter i 3 dager. Nå sliter jeg med å få tømt blæra tilstrekkelig, og må bruke engangskateter for å få tømt ut siste rest. Noen andre som har samme erfaring? Vil det gå seg til? Er så utrolig frustrert akkurat nå.

Back
Topp