Tvist om foreldreansvar når far bor i utlandet

Dina86

Andre møte med forumet
Har noen opplevd en tvist om foreldreansvar når far er statsborger, og bor i et, annet nordisk land?

Jeg og barnefar har aldri bodd sammen. Datteren min ble født i Norge og når barnet var 4 måneder flyttet jeg til landet hvor barnefar bor for at de skulle få mulighet til å bli kjent. Barnet er nå 8 måneder, og han kommer til oss 2 ganger i uken, noen ganger oftere. Når er permisjonen over og jeg har ikke funnet noen jobb her borte, pluss at jeg savner familien min og jeg flytter tilbake til Norge. Jeg har ikke fortalt det til barnefar enda, da jeg mistenker at han kommer til å forsøke å stoppe det. En advokat har anbefalt meg å reise til Norge og flytte adressen vår, reise tilbake til landet hvor barnefar bor og vente rolig til adressen har blitt registrert flyttet. Når det er i orden forteller jeg han at vi flytter, og gir han 6 uker til å ta farvel. Jeg ønsker at barnet mitt skal ha et godt forhold til sin far og kommer til å gjøre det jeg kan for å tilrettelegge for samvær. Likevel har barnefar en tendens til å tenkte på hva er best for seg selv, men ikke hva er barnets beste...og han har masse penger og ingen problemer med å betale en advokat i flere år. Jeg vet at når barnets bosted er registrert i Norge må han gå gjennom den norske domstolen for å kunne gå mot sak, men jeg lurer på hvordan det kan gå....

Har noen erfaring?
 
Har dere et godt forhold ellers?
Uten at jeg kjenner situasjonen så føler jeg det er feil å allerede starte dette bak ryggen hans bare fordi du antar hvordan han kommer til å reagere. Kanskje han vil forstå at du savner familien din og ønsker å flytte hjem. Jeg antar at han må ha vært inne på tanken om at du kanskje flytter tilbake på et eller annet tidspunkt.

Hvis han har pleid å være vanskelig på alt og har gitt inntrykk for at han kommer til å kjempe mot så forstår jeg jo.
 
Har dere et godt forhold ellers?
Uten at jeg kjenner situasjonen så føler jeg det er feil å allerede starte dette bak ryggen hans bare fordi du antar hvordan han kommer til å reagere. Kanskje han vil forstå at du savner familien din og ønsker å flytte hjem. Jeg antar at han må ha vært inne på tanken om at du kanskje flytter tilbake på et eller annet tidspunkt.

Hvis han har pleid å være vanskelig på alt og har gitt inntrykk for at han kommer til å kjempe mot så forstår jeg jo.

Jeg har selvfølgelig en godt begrunnet årsak for å gjøre ting på denne måten. Tror ikke du leste innlegget godt nok, jeg spør nemlig om noen har erfart noe lignende, jeg ber hverken om din forståelse eller råd om hva som er best for mitt barn og meg...
 
  • Liker
Reactions: HCS
Back
Topp