Tvillinggravid og tusen spørsmål

Solsikke94

Andre møte med forumet
Hei! Jeg fant nettopp ut at vi venter tvillinger! Er 6+4 uker på vei, og føler meg egentlig i ganske god form. Er veldig kveldstrøtt, og kan føle meg litt «sjøsyk» gjennom dagen, men ellers lite plager. Trodde tvillinggraviditet kom med veldig intense plager? Hvordan hadde dere andre det? Hvordan var resten av svangerskapet? Og hvor lenge gikk dere før babyene kom? Keisersnitt eller vanlig fødsel?
Føler jeg har tusen spørsmål, og finner lite svar, så alle tilbakemeldinger mottas med stor takk

Ikke vært gravid med tvillinger, men i vanlig graviditet i alle fall, har jeg vært borti alt fra "ganske kvalm" til "null kvalme". Jeg har også vært borti at symptomene ikke kom før uke 7. (Eller i det hele tatt).

Så det MÅ nok ikke være intense plager, men selvsagt - økt hCG er jo gjerne forbundet med MER plager. Men hCG er individuelt, både hvor mye man produserer, og hvor godt man tåler det.

Ellers, så er det vel slik med tvillinger at de ikke prøver stoppe fødselen etter uke 33 (mener jeg?), og at du ikke får gå lenger enn til maks ila uke 39 (men det vurderes nok individuelt). De fleste føder før det.

"2,6 prosent kvinner føder tvillinger før uke 28, mens 8,3 prosent føder før uke 32, og 50 prosent før uke 37".

Ellers, så får du nok god informasjon fra både jm og lege etterhvert. Du skal ha hyppige kontroller og vil kunne få mulighet til å stille mange spørsmål underveis. Du kan jo begynne skrive ned litt allerede som du tar med deg til neste kontroll ❤️

Jeg har heller ikke vært gravid med tvillinger, men vært rimelig kvalm med 2 av 3 (ente opp sykehus innlagt). Ut i fra det som står her inne virker det som at på generelt grunnlag ikke er noe forskjell på tvilling graviditet og kun en når det gjelder symptomer.

Jeg har heller ikke vært gravid med tvillinger, men har hatt såpass høy hcg at UL-jordmor lurte på om jeg kunne ha tvillinger før hun sjekket. Jeg var småuggen fra 7 dpo, men kvalmen kom for fullt fra 7+0. Symptomer er generelt veldig varierende fra person til person og svangerskap til svangerskap. Er nok ikke noen fasit her :)

Back
Topp