Tvillingfødsel

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Hvordan har dette foregått hos dere?
Vaginalt? keisersnitt? kombinasjon av begge?
Satt i gang? spontanfødsel?
Normalt- eller risikosvangerskap?
Langt tid?
 
Jeg hadde en spontan fødsel i uke 33. Riene begynte 32+6 fikk riestopper ,som ikke virket noe særlig, og lungemodning. Jeg fødte vaginalt twinsa kom med 10 min mellom. Hadde selvsagt epidural. TV 2 låg på tvers så legen måtte fiske henne ut etter en fot. Alt fint med de små etterpå tv2 måtte ha litt pustehjelp. Og vi var 2 uker på nyfødt etterpå for å lære de å spise før vi fikk reise hjem. Hadde et helt normalt svangerskap.
 
Vannavgang 34+5 (tilfeldig akkurat da jeg gikk inn på føden for kontroll!), etterhvert uregelmessige rier som dabbet av, ble lagt inn og fikk sovetablett. Våknet på natta med uregelmessige rier som gjorde vondt. Fikk beskjed om å si fra når det var veldig vondt. Bad dem til slutt sjekke meg, de tvilte litt men sjekka til slutt, da var jeg 8 cm og full fart til føden :hilarious: Prøvde lystgass som jeg syntes ikke hadde effekt men hjalp på pusten! Fikk endelig epidural da legen ble ledig. Kjente ingenting av rier eller pressfølelse eller da tv1 kom ut.. Kjente noe mer på tv2 25 min etter. Begge var ute ca 26 timer etter vannavgang :) veldig rolig og grei fødsel! Men var så trøtt og sulten (hadde knapt sovet/spist siden morgenen før vannavgang) som var dumt. Ville bare sove og spise under riene :hilarious:
 
Tv1 måtte få litt sugekopp pga hjerterytme og på TV2 måtte de flytte armen fordi han ville ut som supermann.:p så veldig glad for epidural der!
 
Takk for svar damer :)
Om det er flere erfaringer å dele, kom med de :)
 
Det ble bestemt at jeg skulle settes i gang 37+0 pga liten vekst på tvilling 2 og at de mistenkte begynnende svangerskapsforgiftning på meg. Disse to tingene gjorde at jeg fikk velge mellom keisersnitt eller å bli igangsatt.

Jeg valgte da keisersnitt, og alt gikk veldig fint :)
 
Ble igangsatt. Fødte begge vaginalt i hodeleie.
Beste opplevelsen i hele mitt liv:Heartred
 
Jeg hadde alvorlig svangerskapskvalme (Hyperemesis gravidarum ) de 3 første månedene.
Hadde et fint svangerskap fra 3- 8 svangerskapsmåned.
Fikk svangerskapsforgiftning i 8 svangerskapsmåned.
Tvillingene, som er 2-egget tvillinger, ble tatt med keisersnitt 1 Mars 2002 - ca 13 dager før termin.
Tv1 var 3470 gr og 50 cm.
Tv2 var 2880 gr og 48 cm
 
Last edited:
Hvordan har dette foregått hos dere?
Vaginalt? keisersnitt? kombinasjon av begge?
Satt i gang? spontanfødsel?
Normalt- eller risikosvangerskap?
Langt tid?

Vannavgang i uke 35
Tv1 i seteleie og Tv2 var stjernekikker
Alle tvillingsvangerskap er risiko

Tok 7,5 t fra vannet gikk til begge var ute. 8 min imellom de
 
Mine toeggede jenter er født 38+0, etter igangsettelse :)
Jeg ble satt i gang 37+3, var veldig umoden og de prøvde diverse i flere dager for å få i gang fødsel. Det skjedde veldig lite, men etter nesten 5 døgn bestemte de at de skulle ta vannet. Det skal sies at selv om igangsettelsen tok veldig lang tid, så hadde jeg ikke noe konstante smerter eller masse rier eller noen ting. Jeg var mest utålmodig og spent og kjedet meg på sykehuset :p

Men - når de først fikk tatt vannet, gikk det veldig fort! Kun 4 timer fra vannet var tatt, til begge var ute. Jeg fødte de begge vaginalt i hodeleie. Veldig fin opplevelse. Tv2 fikk litt hjelp av sugekopp da hjerterytmen falt på grunn av at navlesnoren kom først når de tok vannet hennes. Men selv om det ble litt hektisk på slutten, endte alt veldig bra og vi sitter igjen med gode minner <3 19 minutter mellom jentene. De var nesten 2900g og 3000g, 46 og 47 cm lange <3

Nå er de 13 mnd og det er full fart!
 
Back
Topp