Tvillinger...

Det vet jeg[:D]Fikk jo noe statistikk hos legen - at 21% får tvillinger tror jeg det var. Hva ved meg og mannen kan påvirke om vi får tvillinger eller ikke?

noen får satt inn to egg og noen bare et..så det spiller nok en stoooor rolle på resultatet.

ORIGINAL: 28

Det vet jeg[:D]Fikk jo noe statistikk hos legen - at 21% får tvillinger tror jeg det var. Hva ved meg og mannen kan påvirke om vi får tvillinger eller ikke?

He he...det er derfor de har sluttet med å sette inn 2 egg hos yngre kvinner under 35 år, dersom det er snakk om de første forsøkene og eggkvaliteten ser bra ut. Når det gjelder arvelig så gjelder det først og fremst 2 egga, så da er det på lik nivå med antall egg mann setter inn.
Men som enegga tvilling selv så har de fortsatt dette litt uoppklart hvorfor egget splitter seg, tidligere var det en arvelig faktor men nå har de gått vekk fra den teorien igjen. Men samtidig så har jeg også hørt at det er lettere å få enegga tvillinger med IVF/ICSI, dette kan komme av flere ting tror jeg, utgangspunktet så har jeg lært at det er 2 svømmere som gir enegga tvillinger. Men man kan også få enegga tvillinger med et lite hakk i egget, det man såkalt kaller for kloning for å lege flere egg. Da splitter egget seg i 2 der det har fått et lite hakk. Om dette er arvelig med splitting er ganske uvst, men amerikanerene sier at det er lettere å få enegga tvillinger med kunstig befruktning. Hvem vet. Som enegga tvilling selv så har jeg ikke peiling på hvilke teorier som stemmer, forskningen får aldri bestemt seg på dette punktet, men det er vel ikke så lett å bevise heller da. På den annen side så er det flere enegga tvillingpar i min familie på pappa sin side og det var før prøverørsperioden kom til Norge. De som har kommet etterpå er ikke fra prøverør, derfor  lurer jeg fortsatt på om det kan være arvelig også med enegga tvillinger og ikke bare toegga tvillinger.

Back
Topp