Tvillinger

vesla1989

Betatt av forumet
Fikk akkurat vite at oldefar og hans søster var tvillinger. Hvordan er det med arv?

Tror ikke det er en fast regel på det... Men har hørt (altså ikke nødvendigvis fakta) at det hopper over et ledd. Så om du er tvilling så får du mest sannsynlig ikke tvillinger selv, men dine barn kan få det...

Jeg fikk vite at farmor sin onkel var tvilling :) blir spennende å se på ultralyd :p

"Regelen" sier at det hopper over ett ledd...

Så siden min morfar har søsken som er tvillinger, og min søster har fått tvillinger, kan jeg også få det....
To dager til jeg får svaret! Ul på onsdag!

Det hopper vel som regel over et ledd, jeg fikk beskjed av mamma at det er meg og mine søskenbarns (og søsken) sin tur til å få tvillinger, vi venter stadig :) Ikke kommet noen enda!

Nettop derfor har jeg alltid vært spent for min mormor fødte 3! Tvillingpar... Bare to par som levde opp da , men allikevel .. Er liksom på rette leddet jeg da, men sluppet unna enda (y)

Jeg har hatt så kraftige symptomer, så sier bestemor at faren hennes var toegga tvilling, så da kjente jeg panikken komme. Jordmor fant hjertelyd idag, og da var det kun en som kom frem. Vet heller ikke om det er mulig å høre det på doppler.

Jeg har to onkler som er tvillinger, på pappa sin side, og en onkel og tante på mamma sin side. Så kan tro jeg er spent denne gangen! Søsteren min har tre barn men ingen tvillinger, så nå satser alle på meg liksom, haha. Samboeren min får angst bare ved tanken, er mest redd for at han faktisk ikke skal bli glad om det er to, etter sjokket evt har lagt seg, men det vil jeg tro han blir etter hvert! Får se på onsdag...

Kun toeggede tvillinger som er arvelig, og kun fra mors side. Ettersom eneggede tvillinger er et resultat av at ett befruktet egg deler seg i livmoren (ikke arvelig der altså), mens toeggede tvillinger er at en eller begge egglederne slipper to egg samtidig, og at begge disse eggene blir befruktet av to ulike sædceller :-) Det kan være en arvelig tilstand (eggledere som slipper mer enn ett egg)

Last edited:
Kun eneggede tvillinger som er arvelig, og kun fra mors side. Ettersom eneggede tvillinger er et resultat av at ett befruktet egg deler seg i livmoren (ikke arvelig der altså), mens toeggede tvillinger er at en eller begge egglederne slipper to egg samtidig, og at begge disse eggene blir befruktet av to ulike sædceller :-) Det kan være en arvelig tilstand (eggledere som slipper mer enn ett egg)

Nei det er feil... det er kun toegga som er arvelig. Enegga er et resultat av en feil i celledelingen, altså en mutasjon, og er ikke arvelig :) jeg har også gen for tvillinger, men tvillingene kan godt vente til graviditet nr 2 :-P

2 egget er arvelig så føler det kvinnen sies det:) oldemor fikk 2 tvillingpar, begge var 2 egget, bestemor fikk 2 egget tvillinger men der har det stoppet foreløpig :)

Nei det er feil... det er kun toegga som er arvelig. Enegga er et resultat av en feil i celledelingen, altså en mutasjon, og er ikke arvelig :) jeg har også gen for tvillinger, men tvillingene kan godt vente til graviditet nr 2 :-P

Du har selvfølgelig helt riktig Sasty! Skrivefeil fra meg på første setning! :-) Resten av innlegget mitt stemmer! :-p

Back
Topp