Tverrleie

Belka87

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julibarna 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Hei flotte damer.

Er på jakt etter litt erfaringer fra dere som har hatt små som har ligget i tverrleie i svangerskapet.

Jeg er 24+2 nå og har ei lita som enn så lenge trives godt i tverrleie. Hun varierer med å ligge med hode og rumpa opp, men de siste 4 ukene har hun vært i tverrleie på kontrollene. Vet at hun fortsatt har god plass til å romsterer og snu seg på, men er jo litt redd for at hun har funnet at dette er en fin fin stilling å bli liggende i tverrleie resten av svangerskapet. Har så utrolig lyst på en vaginal fødsel igjen og redd for at det ikke blir mulig om hun ikke finner det for godt å snu seg med hode ned etterhvert. Siden jeg har morkaka på forsiden er det neppe noe alternativ å forsøke utvendig snuing og pga forhistorie i tidligere svangerskap så er det store sjanser for at jeg må settes igang før termin, så snur hun seg ikke, så blir det jo nytt ks....

Så er det noen her som har hatt små som har ligget i tverrleie i store deler av svangerskapet, men som har snudd seg i hodeleie i god tid (innen uke 35-36) før fødsel?

Har hatt ekstra kontroller med 2 barn, og da ser man mye tydeligere hvordan de ligger. De som bare er på oul og ikke ekstra ultralyder vet jo sjeldent heeelt sikkert hvordan barnet ligger så tidlig. Så mine har ligget alle mulig veier rundt uke 24 og tidligere (ul ca annenhver uke). Eldste lå også i sete på èn kontroll rundt uke 32, også hodet på neste. Han lå klar i hodeleie til igangsatt fødsel.
Lillesøster lå litt forskjellige veier men oftest med hodet ned, og også med hodet ned i uke 36. Ved igangsetting i uke 38 hadde lille sniken snudd seg til seteleie. Ble oppdaget da vannet skulle tas for å få fremgang i fødsel. Men det ble en kjempefin vaginal fødsel, absolutt beste av 3 fødsler for min del.

Uansett - du har good tid igjen, og siden det er 3. barnet ditt har lille veldig god plass i livmora akkurat nå. Den spretter raskere ut når man har båret frem barn tidligere, så selv om magen til slutt kanskje ikke blir noe større, utvides livmoren litt raskere i starten og gir mye turneplass til babyen.

Har hatt ekstra kontroller med 2 barn, og da ser man mye tydeligere hvordan de ligger. De som bare er på oul og ikke ekstra ultralyder vet jo sjeldent heeelt sikkert hvordan barnet ligger så tidlig. Så mine har ligget alle mulig veier rundt uke 24 og tidligere (ul ca annenhver uke). Eldste lå også i sete på èn kontroll rundt uke 32, også hodet på neste. Han lå klar i hodeleie til igangsatt fødsel.
Lillesøster lå litt forskjellige veier men oftest med hodet ned, og også med hodet ned i uke 36. Ved igangsetting i uke 38 hadde lille sniken snudd seg til seteleie. Ble oppdaget da vannet skulle tas for å få fremgang i fødsel. Men det ble en kjempefin vaginal fødsel, absolutt beste av 3 fødsler for min del.

Uansett - du har good tid igjen, og siden det er 3. barnet ditt har lille veldig god plass i livmora akkurat nå. Den spretter raskere ut når man har båret frem barn tidligere, så selv om magen til slutt kanskje ikke blir noe større, utvides livmoren litt raskere i starten og gir mye turneplass til babyen.

Takk for svar :)
Godt å høre at du har hatt små som har snudd seg mye før de har lagt seg til. Krysser fingrene for at frøkna her også gjør det med tiden.

Nr 1 og 2 her har på kontrollene foretrukket hodeleie allerede fra uke 26/28 og holdt seg der, så kjente jeg ble litt småstressa når vesla har vært i tverrleie på de siste 2 sjekkene, selv om jeg egentlig vet hun har kjempe god tid på å snu seg.
Skal ha jevnlig oppfølging med vekstkontroller, så får jo sjekket leie fram mot fødsel :)

Er bare litt redd for å bli "frarøvet" muligheten for en siste vaginal fødsel, da dette blir siste barnet.
Er jo en så utrolig rå og spesiell opplevelse, så ønsker så inderlig å oppleve det igjen.
Men klart, det viktigste er jo alt barnet kommer trygt ut :)

Mi lå i hodeleie i uke 24-29.. snudde seg plutselig i tverrleie, slik at jeg bekymret meg for lite liv (kjente ikke en dritt når hun lå slik), men snudde tilbake til hodeleie etter noen dager.. men ble litt nervøs de dagene hun ikke lå i hodeleie. Håper nå hun holder seg rett vei ut svangerskapet, men selv nå (uke 33), så kan hun finne på å snu seg fra høyre til venstre, og senest i forrige uke, var hun med hodet mer mot siden..

Uansett, de aller aller fleste snur seg til hodeleie av seg selv. Men kan likevel anbefale deg å lese litt på spinningbabies :) Dersom baby ligger feil vei til uke 32, så kan man begynne med øvelser derfra. (Er ikke snakk om noe verre enn rare.. 'yogastillinger'. Skader ikke å prøve i alle fall, så har man prøvd alt.) :)

Takk for svar :)
Godt å høre at du har hatt små som har snudd seg mye før de har lagt seg til. Krysser fingrene for at frøkna her også gjør det med tiden.

Nr 1 og 2 her har på kontrollene foretrukket hodeleie allerede fra uke 26/28 og holdt seg der, så kjente jeg ble litt småstressa når vesla har vært i tverrleie på de siste 2 sjekkene, selv om jeg egentlig vet hun har kjempe god tid på å snu seg.
Skal ha jevnlig oppfølging med vekstkontroller, så får jo sjekket leie fram mot fødsel :)

Er bare litt redd for å bli "frarøvet" muligheten for en siste vaginal fødsel, da dette blir siste barnet.
Er jo en så utrolig rå og spesiell opplevelse, så ønsker så inderlig å oppleve det igjen.
Men klart, det viktigste er jo alt barnet kommer trygt ut :)

Det skjønner jeg :) satser på at det ordner seg så du får en vaginal fødsel. Og kan jo godt hende denne babyen vil legge seg riktig fra uke 28 allerede som brødrene :)

Min nr.3 lå med hode ned frem til uke 36 . Han tok til fornuft og kom ut med hode først

Begge mine har ligget i tverrleie frem til jeg var 35 uker på vei (hyppige ultralyder med begge, og de lå på tvers på hver eneste kontroll :p).

Begge snudde seg spontant selv, eldstemann nærmere 36 uker på vei og yngste ca akkurat 35 mener jeg.

Tusen takk for svar alle ❤️
Godt å se at de kan finne på å snu seg i tide til fødsel selv om de har hatt en favoritt stilling i lang tid :)
Da skal jeg senke skuldrene i allefall fram til uke 34 :joyful:

Er i uke 32 nå og har også ei som har lagt seg i tverrleie.. Første barn lå allerede klar med hode ned på denne tiden... Er også bekymret for at hun ikke skal snu seg og at det må bli KS.

Har ikke hatt babyer i tverrleie, men nr 2 lå med hode ned hele veien helt til dagen før fødsel hvor hun bestemte seg for å sette seg på rompa.

Har heller ikke hatt tverrleie-babyer, men min eldste holdt seg konsekvent i seteleie i flere måneder før han plutselig snudde seg med hodet ned rett før fødselen.

Det er håp :)

Min lille har ligget i tverrleie nesten hele svangerskapet, men snudde seg rett før uke 35, nå ligger h*n med hodet ned :D

Mi siste lå i tverr siste ukene fram til i uke 38. Snidde seg like før fødsel. I uke 24 kan de jo turne i alle retninger, så ville ikke bekymret meg.

Back
Topp