Tverrleie

Oktava

Andre møte med forumet
Hei folkens.
Var på kontroll i dag, og ser ut til at mini ligger i tverrleie (uke 37 nå). Er det noen her som har erfaring fra ytrevending som kan komme med litt råd og tips? Prøvd å lese meg litt opp på det, men er fint å få høre litt om andres erfaringer også:)

Hei, eg var på ytre vending sist veke, i veke 37.
Har ei i seteleie som ikkje vil flytta på seg. Vart gjort 3 forsøk uten at det var vellykka.
Sjølve vendinga går fort, og eg synes det var ubehageleg for å ver ærleg.
Følte eg blei tatt godt vare på :) Var ikkje forberedt på at det tok så lang tid, var på sjukehuset i ca. 3 timar. Er blodprøvar, ctg og innsett av veneflon på forhand. Ein må og faste frå midnatt. Etter vendinga er det og ei lita stund med ctg, så får ein reise heim.

Var absolutt verdt eit forsøk, men no blir det keisersnitt her på oss :)

Hei, eg var på ytre vending sist veke, i veke 37.
Har ei i seteleie som ikkje vil flytta på seg. Vart gjort 3 forsøk uten at det var vellykka.
Sjølve vendinga går fort, og eg synes det var ubehageleg for å ver ærleg.
Følte eg blei tatt godt vare på :) Var ikkje forberedt på at det tok så lang tid, var på sjukehuset i ca. 3 timar. Er blodprøvar, ctg og innsett av veneflon på forhand. Ein må og faste frå midnatt. Etter vendinga er det og ei lita stund med ctg, så får ein reise heim.

Var absolutt verdt eit forsøk, men no blir det keisersnitt her på oss :)

Takk for godt svar! Visste ikke at det kom til å ta såpass med tid! Det sa legen min ingen ting om:rolleyes:Er ganske usikker på om jeg skal prøve meg på vending i det hele tatt og heller sette opp pks og håpe han snur seg før den tid:angelic: er jo veldig liten sjanse for at han ligger i tverrleie helt frem til fødsel

Jeg hadde vendingsforsøk på jenta mi som lå i tverrleie 38+6 og det var vellykket og jeg ble satt i gang samme dag, fødte dagen etterpå :) Det var fort gjort og gjorde ikke vondt her, var overrasket over hvor lett det var. Hvis du ønsker å prøve så kan du evt. bare si stopp hvis du ikke vil mer, det fikk jeg beskjed om :)

Jeg hadde vendingsforsøk på jenta mi som lå i tverrleie 38+6 og det var vellykket og jeg ble satt i gang samme dag, fødte dagen etterpå :) Det var fort gjort og gjorde ikke vondt her, var overrasket over hvor lett det var. Hvis du ønsker å prøve så kan du evt. bare si stopp hvis du ikke vil mer, det fikk jeg beskjed om :)

var det en grunn til de satt i gang fødsel etter vending? :confused004

Hadde du vært inne på sykehuset for kontroll tidligere og sett at hun lå i tverrleie eller gjorde de vending samme dagen som du var inne på sykehuset?

Hadde du vært inne på sykehuset for kontroll tidligere og sett at hun lå i tverrleie eller gjorde de vending samme dagen som du var inne på sykehuset?
Hadde mange kontroller (hadde også svangerskapsdiabetes så fikk ekstra pga av det) der de så hun lå i tverrleie så det var et planlagt vendingsforsøk og fikk beskjed om å ta med fødebaggen :)

Var på vending i uke 37/38 i august pga seteleie. Baby lå lenge i tverrleie og satte seg tilslutt i seteleie. Mye tid i venting osv, men selve vendingen tok 5 min. Gikk veldig greit egentlig. Litt ubehagelig, men ikke vondt. Men det er veldig individuelt både om det gjør vondt og om det funker. Leste mye på forhånd, og er ikke et lett valg å ta om man skal gjennomføre eller ei. Men veldig greit når det funker. Fødsel starta naturlig et par uker seinere i hodeleie :happy:

Last edited:
Skal på ahus på onsdag, er super spent på hva de vil si og gjøre da. Har ikke fått noen annen info enn at jeg har fått time til poliklinikken:wideyed: Men regner med de sa kun tar en undersøkelse og så avtaler vi sammen veien videre. Er da i uke 37, så mye kan jo skje etter det;)

Sniker...

Kanskje ikke lurt å ta min erfaring til etterfølgelse, men snudde babyen sjøl, faktisk..
Det var min første, og at jeg turte vet jeg ikke, men det gikk på instinkt.
Jeg googlet og fant en teknikk som funka. Prøvde to ganger og det gikk.
Jordmor og legen var helt satt ut :laughing002

MEN - dersom du kan gi rådet videre til de som skal hjelpe deg; stell deg på alle fire! Bruk tyngdekrafen, barnet «faller» fremover mot magen fremfor at den ligger dypt mot ryggen. Jeg synes at de driver helt hårreisende motsatt ved å jobbe MOT tyngdekrafta. Da er det jo klart at det gjør vondt!
Jeg delte dette med min lege og jordmor og de var helt enig.
MEN - dette var i 2013. Mulig ting har bedret seg siden da...

masse masse lykke til, dette går bra ❤️

Sniker...

Kanskje ikke lurt å ta min erfaring til etterfølgelse, men snudde babyen sjøl, faktisk..
Det var min første, og at jeg turte vet jeg ikke, men det gikk på instinkt.
Jeg googlet og fant en teknikk som funka. Prøvde to ganger og det gikk.
Jordmor og legen var helt satt ut :laughing002

MEN - dersom du kan gi rådet videre til de som skal hjelpe deg; stell deg på alle fire! Bruk tyngdekrafen, barnet «faller» fremover mot magen fremfor at den ligger dypt mot ryggen. Jeg synes at de driver helt hårreisende motsatt ved å jobbe MOT tyngdekrafta. Da er det jo klart at det gjør vondt!
Jeg delte dette med min lege og jordmor og de var helt enig.
MEN - dette var i 2013. Mulig ting har bedret seg siden da...

masse masse lykke til, dette går bra ❤️

Har prøvd å stå på alle fire hjemme og dytte litt på han for å se om han da snur seg selv. Har opplevd at han vender litt på seg, men går raskt tilbake igjen til å ligge på tvers:wacky: så nå tørr jeg ikke prøve mer. Men skal ta med meg tipset om å snakke med legen om det på ahus! Om hvorfor de gjør som de gjør og ikke jobber med tyngdekrafen :thumleft

Back
Topp