Tverrleie, ytre vending!

Litjpia1

Andre møte med forumet
Hei! Noen som har erfaring med dette? Kom litt som et sjokk og føler jeg får så lite info!

Ingen erfaring, desverre, og her har heldigvis lille to uker på seg til å snu seg… Men jeg var på kontroll hos jordmor i dag, og ble litt stressa av tverrleie selv. Jordmor sa at de på sykehuset ikke forsøker vending før tidligst i uke 37, og at man gjerne venter til uke 38 hos flergangsfødende… Hun sa også at man ved ytre vending får en slags bedøvelse av livmoren for å unngå å få mye kynnere etter vendingsforsøk. Men har lest at dette er veldig ubehagelig likevel, så håper veldig jeg kan unngå det… Hvilken uke er du i?

Har ikke prøvd ytre vending før fødsel ved tverrleie, men etter igangsettelse pga av at hun snudde seg fra hodeleie til en fot ned. Gynokologen som utførte vendingen, sa da jeg var bekymret for at det skulle gjøre vondt, at det var helst når de lå med rumpa langt ned i bekkenet. Det er jo også litt logisk. Så det kan jo kanskje være en liten trøst. For ingenting er festet i bekkenet ved tverrleie. I tillegg gikk vendingen veldig greit for min del. Ikke vondt, men selvsagt som alt annet litt ubehagelig og en veldig merkelig opplevelse :happy:

Hei! Noen som har erfaring med dette? Kom litt som et sjokk og føler jeg får så lite info!
Fikk utført ytre vending med forrige, men det var grunnet seteleie.
Det fungerte ikke, forsto at det var ca 50/50 sjanse for at det ville fungere ved seteleie.
Opplevde det som ubehagelig og til dels smertefullt, da det var ei som var uerfaren med på forsøket.
Vi endte opp med planlagt keisersnitt, og det var en veldig god opplevelse :happy:

Fikk utført ytre vending med forrige, men det var grunnet seteleie.
Det fungerte ikke, forsto at det var ca 50/50 sjanse for at det ville fungere ved seteleie.
Opplevde det som ubehagelig og til dels smertefullt, da det var ei som var uerfaren med på forsøket.
Vi endte opp med planlagt keisersnitt, og det var en veldig god opplevelse :happy:
Fikk du velge om du ville forsøke vending, eller måtte du igjennom vending før evt. keisersnitt? Her ser jeg nesten på det som en lettelse om jeg bare kan få ett planlagt keisersnitt, da jeg på tross av to fødsler kjenner på angst knytt til å skulle føde igjen… Samtidig ønsker jeg jo å være i god form etter fødselen for både enklere kunne ta med av babyen, men ikke minst de to små jeg har fra før, noe jeg er redd ett keisersnitt kan ødelegge for :rolleyes:

Fikk du velge om du ville forsøke vending, eller måtte du igjennom vending før evt. keisersnitt? Her ser jeg nesten på det som en lettelse om jeg bare kan få ett planlagt keisersnitt, da jeg på tross av to fødsler kjenner på angst knytt til å skulle føde igjen… Samtidig ønsker jeg jo å være i god form etter fødselen for både enklere kunne ta med av babyen, men ikke minst de to små jeg har fra før, noe jeg er redd ett keisersnitt kan ødelegge for :rolleyes:
Ja du skal få velge om du vil prøve vending, men verre med keisersnittet :smiley-ashamed004 jeg ville i utgangspunktet prøve å føde vaginalt, men når vending ikke fungerte, baby ble målt nærmere 5 kg, kombinert med lockdown (slutten av mars 2020) - så ble det planlagt keisersnitt istedenfor :smiley-ashamed004
Nå var de veldig ivrige på at jeg skulle føde vaginalt frem til lockdown :smiley-ashamed004
Jeg har jo ikke annen erfaring, men jeg ønsker å føde vaginalt - seteleie eller ei, nettopp pga det du skriver om å barn fra før som man også ønsker å være tilstede for. Selve operasjonen og dagene på barsel var veldig fin, men det tok tid for kroppen å komme seg.
Dette gjorde det kanskje ikke enklere for deg? :smiley-ashamed004

Sniker..
Begge mine lå i tverrleie til fødsel. Skulle på vending med første 2 ganger, men begge gangene hadde han snudd seg med hodet ned, luring. Prøvde vending med nr 2, det gikk helt fint, kjente kun litt press på magen. Men etter noen dager snudde hun seg igjen :hilarious: begge lå med hodet ned ett par dager før termin, jeg ble igangsatt på termin med begge pga svf.

Min opplevelse med vending var bare fin, ingenting å grue seg til :) lykke til!

Ja du skal få velge om du vil prøve vending, men verre med keisersnittet :smiley-ashamed004 jeg ville i utgangspunktet prøve å føde vaginalt, men når vending ikke fungerte, baby ble målt nærmere 5 kg, kombinert med lockdown (slutten av mars 2020) - så ble det planlagt keisersnitt istedenfor :smiley-ashamed004
Nå var de veldig ivrige på at jeg skulle føde vaginalt frem til lockdown :smiley-ashamed004
Jeg har jo ikke annen erfaring, men jeg ønsker å føde vaginalt - seteleie eller ei, nettopp pga det du skriver om å barn fra før som man også ønsker å være tilstede for. Selve operasjonen og dagene på barsel var veldig fin, men det tok tid for kroppen å komme seg.
Dette gjorde det kanskje ikke enklere for deg? :smiley-ashamed004
Det er akkurat den jeg tenker kan være utfordrende med ks ja… Vet jo ikke hvor lang tid kroppen bruker på å komme seg etter inngrepet… Med nr. 2 her var vi ute på trilletur allerede dagen etter hjemreise, noe som var utrolig deilig. Husker jeg tenkte på det da hvor glad jeg var for at kroppen, på tross av følelsen av å være mørbanka både her og der, fungerte godt så kjapt etter fødsel :D

Nr. 2 lå i tverrleie og denne lille skatten ligger i tverrleie. Nr. 2 snudde seg dagen før UL, så blir spennende å se hva denne knøtten gjør :playful: Jordmor om 2 uker for å sjekke, hvis den fremdeles ligger tverr blir jeg antakeligvis henvist til UL. Hvis det fremdeles er tverrleie forsøker dem snuing, uten at jeg vet når tid det skjer. Ser noen nevner uke 37/38 :happy: Tenker at det har ikke noe å si nå, og om de ikke får snudd så er det mange som føder i sete også, så det skal nok gå bra :Heartred

Sniker!
Nummer 3 lå i seteleie. Fant det ut i uke 36 og skulle prøve ytre vending i uke 37. Dette fordi at babyen beregnes som prematur ved fødsel før uke 37+0 og da følger det med masse ekstra kontroller selv om babyen kanskje bare er født 36+6. Frøkna hadde lagt seg godt til rette i seteleie og vendingen var mislykket. Ettersom jeg allerede hadde bestemt meg for å føde i sete uansett og ikke ønsket PKS så prøvde vi ikke flere ganger. Hadde styrtfødsel i seteleie og det er den letteste fødselen jeg har hatt. Frøkna var 3845gr og jeg er ei lita flis på 59kg. Var oppe og «nikket» like etter fødsel og kunne ikke drømt om en bedre opplevelse☺️

Back
Topp