Tverrleie og keisersnitt, førstegangs..

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Hei!
Vi har forsøkt å dra på 3D-ultralyd i fire uker da vi ville se lille og ha et minne fra det, men junior ligger i tverrleie med ansiktet sitt mot ryggen min, han har ikke snudd seg på fire uker. Jeg er 35+1, skal på svangerskapskontroll om en uke, og får eventuelt høre fra jordmor om han har snudd seg til da, men jeg begynte å lese litt om tverrleie nå siden han ikke har snudd seg på den tiden og ser at man enten forsøker å snu baby eller utfører keisersnitt. Jeg kjenner jeg er veldig nervøs for begge deler, vil helst at han skal snu seg slik at det blir en normal fødsel, men er det noen som har erfaring med tverrleie? Hvis det blir keisersnitt så er jeg redd for å ligge alene, og håper eventuelt på å bli overført til barselhotell raskt slik at mannen min kan være med, jeg har skikkelig angst for å være alene med en nyfødt. Har hørt at i sommermånedene på de store sykehusene, så blir man litt etterlatt til seg selv siden det er så mange fødende og så lite folk på jobb.

Huff, jeg som var så klar for fødsel og ikke har gruet meg noe, og nå kjenner jeg kjempemasse på fødselsangst.
 
Uff da! Skummelt med sånn lesing :p

Skjønner godt at du blir nervøs for det du beskriver, og at det er kjipt med en sånn overraskelse når du var så klar og rolig.

Jeg er også førstegangs og har ingen erfaring, men han her lå på tvers frem til sist jeg hadde time, da lå han plutselig med hodet ned, da var jeg 35+4. Men ryggen var mot høyre. Har hørt de kan snu seg ganske sent. Legen min har aldri nevnt noe om bekymring for leiet.

Hva med å ta en telefon til jordmor for å få bekreftet eller avkreftet det du har lest, og kanskje noen beroligende ord? Kan jo hende hun vet noe mer (statistikk, når det er vanlig at de snur seg osv.) eller at det finnes andre løsninger, f.eks snuing? Så slipper du å tenke på det i en uke.
 
Jeg fikk snudd mageboeren på fredag. Han hadde lagt med hodet ned lenge og plutselig så satt han.
Var veldig skeptisk men det gikk overraskende greit å snu han.
Men snakket en god stund med lege og jm først siden jeg var bekymret. Men ble positivt overrasket, og visste jeg kunne be legen stoppe om jeg ikke orket mer.
 
Min snudde seg fra tvers til skrå i natt. Så ligger nesten med hode helt riktig vei. Og han har lagt på tvers i flere mnd nå. Men jeg er andregangs da.
 
Jeg var på kontroll hos legen i dag etter at jenta i magen lå i tverrleie mandag forrige uke. Dette var kun for å sjekke en gang til før evt. å bli sendt på sykehuset for en sjekk der.

Men fra å ligge i tverrleie forrige uke, så har hun faktisk snudd seg til kontrollen i dag :D Hun hørte mine bønner om å få slippe å tenke keisersnitt eller en evt. vending!
 
De kan snu seg når som helst! Husk på det!! Min svigerinne ble forberedt på setefødsel, siden hennes første lå slik til. Hun var på flere samtaler når det nærmet seg, for å være forberedt på hva hun skulle gjøre når ting begynte å skje osv. (KK i Bergen er ganske flink på setefødsel, så man får ikke automatisk keisersnitt pga det). Men snuppa fant ut at hun skulle snu seg omtrent dagen hun ble født. Så det hele endte med vanlig vaginal fødsel.
 
Mye kan skje enda på de ukene du har igjen. Men jeg skjønner godt at du er frustrert.

Lillebror lå lenge i seteleie, før han plutselig la seg på tvers. Men på forrige kontroll i uke 35 hadde han snudd seg med hodet ned, og etter hikkingen å dømme så gjør han det fremdeles.

Jeg måtte ha hastesnitt med lillesøster siden hun lå i seteleie, det var ikke aktuelt å prøve på setefødsel pga infeksjonsfare og hun var bare 34 uker. Jeg tror de først tillater setefødsel etter 35/36 uker, husker ikke helt.
 
Hei! Hvor skal du føde?

Jeg har ikke hatt keisersnitt selv altså, men grunnet svangerskapsforgiftning forrige gang måtte jeg ligge på observasjonsavdelingen i 4 dager etter fødsel grunnet høyt blodtrykk og blodfortynnende medisiner, samme som du må etter KS sikkert.
Der får jo ikke mannen lov å sove over eller slikt, eller han får komme på besøk da, og selv om det egentlig er ca 2t om dagen det er lov, så lot de meg ha han der hele dagen, uten å si noe på det.

Jeg fikk og barn midt i sommersesongen og var flyttet mye rundt grunnet dårlig plass, og hadde hørt om lite tid blandt jordmødre og sykesøstre og greier, så tenkte at her sitter jeg alene med mitt første barn og må bare klare meg selv og regnet med at jeg ikke ville få noe særlig hjelp, men det fikk jeg. mange ganger om dagen var de innom å sjekket og passet på, og hun jeg delte rom med hadde en kolikkunge, men da var damene der og tok han en 4 timer hver natt så vi andre fikk sove, og de var så til hjelp. Aldri følt meg mer passet på, og det gikk overraskende bra uten mannen der, da man egentlig har mer enn nok med å lære å kjenne babyen.
Jeg tror at de på barselhotellet er de som får minst hjelp faktisk.

Tror ikke du skal bekymre deg, det kommer til å gå så bra uansett. Media eelsker jo å lage store overskrifter for å skremme, og selge artikkelen sin. Ikke les sånt tull, jeg tror du kommer til å bli kjempe positivt overrasket.

Dessuten kan det godt være han snur seg innen den tid, og de vil nok prøve å snu han også før de går for keisersnitt, og de fleste som blir snudd blir jo liggende med hodet ned, så dette går helt sikkert veldig fint :)

Masse lykke til uansett utfall da, men uansett kommer dette til å gå super fint, det viktigste er jo at fødsel går bra og at ingenting skjer med barnet på vei ut :)
 
Jeg var på kontroll hos legen i dag etter at jenta i magen lå i tverrleie mandag forrige uke. Dette var kun for å sjekke en gang til før evt. å bli sendt på sykehuset for en sjekk der.

Men fra å ligge i tverrleie forrige uke, så har hun faktisk snudd seg til kontrollen i dag :D Hun hørte mine bønner om å få slippe å tenke keisersnitt eller en evt. vending!

Så bra hun snudde seg! Jeg og krysser fingrene for at det skjer, jeg har jo fortsatt litt tid igjen. Han som tok UL på meg har sagt at det er uvanlig å ikke ha snudd seg til nå, så det er nok det som har skremt meg litt. Jeg avventer til kontroll neste uke og ser hva jordmor sier. Stoler litt mer på henne :)
 
Hei! Hvor skal du føde?

Jeg har ikke hatt keisersnitt selv altså, men grunnet svangerskapsforgiftning forrige gang måtte jeg ligge på observasjonsavdelingen i 4 dager etter fødsel grunnet høyt blodtrykk og blodfortynnende medisiner, samme som du må etter KS sikkert.
Der får jo ikke mannen lov å sove over eller slikt, eller han får komme på besøk da, og selv om det egentlig er ca 2t om dagen det er lov, så lot de meg ha han der hele dagen, uten å si noe på det.

Jeg fikk og barn midt i sommersesongen og var flyttet mye rundt grunnet dårlig plass, og hadde hørt om lite tid blandt jordmødre og sykesøstre og greier, så tenkte at her sitter jeg alene med mitt første barn og må bare klare meg selv og regnet med at jeg ikke ville få noe særlig hjelp, men det fikk jeg. mange ganger om dagen var de innom å sjekket og passet på, og hun jeg delte rom med hadde en kolikkunge, men da var damene der og tok han en 4 timer hver natt så vi andre fikk sove, og de var så til hjelp. Aldri følt meg mer passet på, og det gikk overraskende bra uten mannen der, da man egentlig har mer enn nok med å lære å kjenne babyen.
Jeg tror at de på barselhotellet er de som får minst hjelp faktisk.

Tror ikke du skal bekymre deg, det kommer til å gå så bra uansett. Media eelsker jo å lage store overskrifter for å skremme, og selge artikkelen sin. Ikke les sånt tull, jeg tror du kommer til å bli kjempe positivt overrasket.

Dessuten kan det godt være han snur seg innen den tid, og de vil nok prøve å snu han også før de går for keisersnitt, og de fleste som blir snudd blir jo liggende med hodet ned, så dette går helt sikkert veldig fint :)

Masse lykke til uansett utfall da, men uansett kommer dette til å gå super fint, det viktigste er jo at fødsel går bra og at ingenting skjer med barnet på vei ut :)

Jeg skal føde på Ahus, så er veldig spent siden jeg har hørt like mye negativt som positivt om det sykehuset, men det gjelder kun barselhotellet så det kan jo være noe i det du sier. Jeg vil liksom ha mye hjelp fra helsepersonell OG ha mannen min der 24/7, hehe. Sikkert litt mye å forlange, men.

Tusen takk for lykkønskninger, og takk alle sammen for beroligende ord! Jeg er MYE mer lettet og komfortabel nå med både det ene og det andre utfallet <3
 
Jeg skal føde på Ahus, så er veldig spent siden jeg har hørt like mye negativt som positivt om det sykehuset, men det gjelder kun barselhotellet så det kan jo være noe i det du sier. Jeg vil liksom ha mye hjelp fra helsepersonell OG ha mannen min der 24/7, hehe. Sikkert litt mye å forlange, men.

Tusen takk for lykkønskninger, og takk alle sammen for beroligende ord! Jeg er MYE mer lettet og komfortabel nå med både det ene og det andre utfallet <3

Jeg fødte og på ahus sist og skal det nå også :) De er kjempe flinke der, jeg har bare lovord å si om dem :)
jeg tror du kommer til å kjenne på at det går så fint og alt bare faller naturlig på plass, så er ikke sikkert du ønsker overdådig hjelp heller, og hjelp får du om det trengs altså. som sagt ikke bekymre deg for dette kommer til å gå kjempe fint :)
 
Jeg var på kontroll hos legen i dag etter at jenta i magen lå i tverrleie mandag forrige uke. Dette var kun for å sjekke en gang til før evt. å bli sendt på sykehuset for en sjekk der.

Men fra å ligge i tverrleie forrige uke, så har hun faktisk snudd seg til kontrollen i dag :D Hun hørte mine bønner om å få slippe å tenke keisersnitt eller en evt. vending!
Å du er heldig. Jeg får pks
 
Back
Topp