Tverrleie i uke 36

Raffen og en til....og enda en

Første møte med forumet
var på ul i uke 34 og fikk beskjed om at småen ligger i tverrleie. De siste ukene har han ikke bevegd seg noe ift liggeretning, så han ligger fortsatt på "tvers". Har fått time til kontroll på sykehuset 2 dager før termin, men med streng beskjed om at om vannet skulle gå så må jeg inn med en gang.

Kjenner at alt dette stresser meg. Regner med at eneste vei ut ved tverrleie er ks, og det vil jeg helst unngå. samtidig er dagene mine preget av mye tenking ift snur den seg, kommer vannet til å gå før tiden, ender det da i hastesnitt istedenfor et planlagt snitt osv. -Nå har tankene rundt dette svevd i 2 uker og skal nok fortsette sånn i 4 uker til...kjenner at jeg blir mentalt sliten.

Sånn som jeg leser det på nett så er det liten sjanse for at den snur seg selv etter uke 36. men hva er da grunnen til at jeg skal vente til 2 dager før termin før kontroll?og om de velger ks, er det ikke vanlig å ta det litt før termin sånn at en ikke risikerer at en går i fødsel selv først?

hadde håpt at om jeg er så uheldig at jeg ender med ks at det kunne skje litt før tiden da småen er estimert til 4 kg, jeg har bekkenløsning,ryggprolaps, halsbrann hele døgnet og er generelt i dårlig form. (har vært sånn hele svangerskapet)

Hei!

Jeg skjønner veldig godt at dette medfører masse tankearbeid og stress!
Nå vet jeg ikke hvor du skal føde, men jeg reagerer litt på at du ikke skal ha en UL i uke 36-37. Det er oftest da en bestemmer seg hvordan en skal forholde seg til avvikende leier.
Her hvor jeg jobber, vil en ved seteleie eller tverrleie i uke 36, prøve å snu babyen til et hodeleie ( ytre vending), og hvis det ikke går, avtaler en tid for evt keisersnitt eller senere kontroller..
Kanskje du skulle tatt dette opp med din jordmor eller lege, og be dem sjekke det opp for deg?

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp