Tverrleie, erfaringer.

Kalinnea

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Marsboerne 2023
Jeg er 28+6 og fikk beskjed på kontroll nå i dag at jenta mi ligger i tverrleie. Har mistenkte dette i noen uker fordi jeg kjenner mest spark i høyre side, og dult i venstre side. Særlig blir det sparking når jeg legger meg på siden selv. Opplevde ikke det sist jeg var gravid.

På OUL fikk jeg vite at jeg har morkake som ligger foran indre mormunn, så jeg mistenker at denne da kanskje ikke har flyttet seg, og at det er derfor hun ligger på tvers. At det ikke er plass til å snu seg med hodet ned.

De fleste av dere her inne er 1-4 uker lenger på vei til enn meg etter oul-korrigering, så tenkte å høre med dere: Er det noen her som har hatt baby liggende i tverrleie såpass sent, og at den snudde seg? Evt ikke snudde seg? Det er jo enda 10 uker til termin, så det er jo sånn sett tid nok.

Min lille kar ligger ofte i tverrleie, er 30+5 og han skifter mellom tverrleie og hodeleie. De siste dagene har han ligget i hodeleie (tror jeg), men var på kontroll i dag og jordmora sa at han fortsatt har god plass til å snu seg rundt i flere uker til:happy: Har ikke opplevd tverrleie (eller seteleie) så sent ved tidligere svangerskap, likevel har jordmor dobbeltsjekka leie med ultralydapparat i uke 35-36 for å være sikker på at hodet er ned. Tenker i alle fall at de har litt tid på seg til å legge seg «den rette veien»:happy:

Hadde ul 29+6 og da turnet mini rundt mens legen scannet, fra hodet ned til tverrleie. Føler oftest spark nede på venstre side og slag/dult litt høyere oppe på høyre side. Tror da at h*n som regel ligger med hodet ned, rumpa oppover og beina ned igjen (litt som en reke). Så dette på ultralyd også da jeg kjente de samme bevegelsene.

Har tvillinger i magen og den ene snudde seg sist for et par uker sia og kan i teorien fortsatt snu seg igjen. Er i uke 31 nå.

Er andregangs og her ligger han i både tverrleie og seteleie enda (uke 30+1). Så virker som at det er god plass til turning enda. Du blir nok henvist videre til ultralyd hvis det fortsatt er tverrleie i uke 36. Før det har de plass til å snu seg.

Min lå i tverrleie her forleden dag, magen ble plutselig helt borte i profil. Han snur seg masse enda. 33+0.

Ok, godt å vite at vi er mange som har turnere inni der :D

Jeg skal til ultralyd i uke 32, mest for å sjekke plassering av morkaka. Men da vet jeg at det ikke nødvendigvis behøver å bety at den ikke har flyttet seg, det at lillejenta ligger i tverrleie nå

Jeg er 32 nå. Har hatt en tverr baby som har ligget i tverrleie i uke 28 og 30. Fikk beskjed om at gyn ville at det skulle sjekkes i uke 34/35 for evt henvisning til sykehuset. har to styrtfødsler bak meg så de ville ha kontroll på leiet hvis han ikke snur seg.
Også at hvis vannet går før jeg har fått bekreftet hode eller sete leie så skulle jeg legge meg ned og ringe ambulanse.

Min lå i tverrleie/skrått seteleie i uke 28. I uke 32 lå han med hodet ned. Tror han snudde seg i uke 31. Håper han bare blir der framover :rolleyes:

Jeg er 28+6 og fikk beskjed på kontroll nå i dag at jenta mi ligger i tverrleie. Har mistenkte dette i noen uker fordi jeg kjenner mest spark i høyre side, og dult i venstre side. Særlig blir det sparking når jeg legger meg på siden selv. Opplevde ikke det sist jeg var gravid.

På OUL fikk jeg vite at jeg har morkake som ligger foran indre mormunn, så jeg mistenker at denne da kanskje ikke har flyttet seg, og at det er derfor hun ligger på tvers. At det ikke er plass til å snu seg med hodet ned.

De fleste av dere her inne er 1-4 uker lenger på vei til enn meg etter oul-korrigering, så tenkte å høre med dere: Er det noen her som har hatt baby liggende i tverrleie såpass sent, og at den snudde seg? Evt ikke snudde seg? Det er jo enda 10 uker til termin, så det er jo sånn sett tid nok.

Var inne til ekstra sjekk i uke 32 for å se om han fortsatt lå på tvers. Natt til den sjekken så merket jeg brått at magen hadde gjort et hopp og det stemte det, da lå han med hodet ned.

31+2 og var innom føden med lite liv på tirsdag.
Under CTG forsvant forsterlyden, etter at jordmor hadde kjent etter før og funnet henne i tverrleie, som hun oftest ligger, og helt oppe ved ribbeina. Men ble henvist til neste rom og ultralyd. Og der lå hun i seteleie med hender og føtter utover.
Legen lo og sa at dette var ei aktiv frøken ja. Så hun her snur seg hele tida :hilarious:
Spurte jordmor etterpå, og hun sa at det var helt greit, helt til uke 36. Men da burde hun ha snudd seg

Jeg var hos legen i dag. Er 32+6. Ble nå henvist for oppfølging på sykehuset pga at baby ligger i tverrleie ennå og ikke har falt til ro. Fikk beskjed om at hvis vannet går så må jeg legge meg ned å ringe ambulanse og ha lav terskel for å ringe inn hvis jeg får regelmessige sammentrekninger. Har satt opp ekstra time med jordmor i uke 34+2. Fødte første 37+0 så ikke mange ukene igjen nå hvis jeg må settes igang.

Back
Topp