Tvangsinnlagt

• Trådstarter Trådstarter Usikker
  • Opprettet Opprettet
U

Usikker

Guest
Hei.

Jeg har en venninne som har slitt psykisk over lengre tid. I går kveld toppet det seg. Jeg fikk meldinger som jeg burde forstått alvoret i. Det ser jeg jo nå i ettertid. I dag fikk jeg ikke tak i henne før langt utpå dagen.. Fikk da beskjed om at hun var blitt tvangsinnlagt i går kveld.

Alt jeg tenker på er henne. Det eneste jeg vil er å være der for henne. Hun får ta imot besøk, men hun ønsker ikke at jeg skal se henne sånn hun er nå. Hva gjør jeg?
Jeg har ikke opplevd det før så blir usikker på hva som er rett å gjøre. Skal jeg bare la henne få fred og ro en stund uten å ta kontakt? Skal jeg besøke henne til tross for at hun sier hun ikke vil jeg skal se henne? Blir usikker på om hun virkelig mener det..hun sier samtidig det er stusselig der. Hva ville du gjort?

Jeg ville prøvd å besøke eller å ha litt kontakt i alle fall. I ettertid vil hun kanskje se takknemlig tilbake på ei "masete" venninne som ikke "ga henne opp". Må være en sår og sårbar situasjon, gjerne knyttet til skam - kanskje du kan prøve å formidle at du er der uansett hva som skjer (hvis det er tilfelle) og at du bryr deg om henne, og det spiller ingen trille for deg hvor hun er og hva situasjonen er - det er henne som menneske og person du bryr deg om.

Hei!

Å bli innlagt på psykiatrisk avdeling er sjeldent så alvorlig som det høres ut, om så enn på et "tvangsvedtak."
Når hun får ta imot besøk, vil det si at hun er på en ganske åpen avdeling, og selv om det allikevel kan være alvorlig, er det et godt tegn at det tillates besøk. :)

Ofte oppleves slike steder stusselige fordi de ikke kan ta noen risikoer med f.eks dusjforheng, bilder på veggene, løse artikler osv, i tilfelle noen skader seg.

Jeg synes ikke du skal dra dit hvis hun ikke vil, du må respektere hennes ønske. Hun er den samme personen som før, hun trenger bare litt ekstra hjelp akkurat nå, og det får hun. :)
Det du kan gjøre, er å skrive til henne at du er her uansett, og at du er like glad i henne uansett.
Det er vanlig å skamme seg over psykiske problemer, og da er det godt å vite at vennene ens ikke forsvinner. :)

Om hun ikke vil ha besøk så lar du det være. Jeg har en venninne selv som har slitt veldig, og det hjelper ikke å trenge seg på i det hele tatt.

Har også en venninne som har vært tvangsinnlagt flere ganger, og syns du burde respektere hennes ønske om når hun evt skal få besøk. Du kan kanskje skrive brev eller ringe med gjevne mellomrom så hun vet du gjerne vil komme når hun er klar for det?

Hei

Jeg ville ha dratt. Det finnes ikke noe bedre enn et menneske som vil støtte under slike omstendigheter. Ta med noe godt hun liker og legg det igjen om hun så ikke da heller ønsker besøk. Det er verdt å prøve for de menneskene man er glad i

Back
Topp