Tv-titting

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
Hvor gamle bør barna være før man setter dem forran, og hvor lenge bør de få lov til å se? 

Selv lot jeg snuppa se 5 min hver dag fra hun var 4-5 månder. Nå ser hun er drømmehage episode, noen ganger i uka. (1år)

Synes dere dette er for mye, eller for lite? 

Enten så ser ungen min for MYE tv, eller så ser din så alt for lite. emoticon

Ihvertfall, om morgenen står vi opp og koser oss foran tv`n med Mikke Mus klubbus o.l på playhouse disney. Ser gjerne en times tid før vi gjør noe som helst. Eller, jo. Vi spiser frokost samtidig. Da får jeg gjerne ryddet og ordnet litt, satt på klesvask osv før vi starter dagen.

Hehe. Men regner kanskje med de er litt eldre en 1 år? Samboer har en sønn på 6 som bor hos oss. Han ser på tv langt mer en det. Han får se på barnettv om morgnene frem til meg og mini har gjort oss klare( ca 1 time) og på kvelden til vanlig tid. I fredagene får han velge en film vi ser i sammen på ettermiddagen/kvelden. 
Han ser også på film i bilen på lange bilturer(over en 1time) 

Min er 18 m, han ser pent lite på tv.. Ingen ting fast, bare litt i ny og ne. Men han sitter Max i ro 5 min av gangen..

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kan-tv-titting-som-barn-gi-konsentrasjonsproblemer-26233.html

På barnevakten var det publisert en flott artikkel ang babyer og TV engang, men fant den selvfølgelig ikke igjen nå.

Alt med måte, jeg har bevist holst han helt unna TV'en til nå nylig. Hjernen dems klarer ikke å fordøye intrykkene på TV'en.

Han ser nå 5-10 min kanskje på TV hver dag, noen dager så ser han overhode ikke på TV.

Men det må jo enhver foreldre bestemme selv hva som er nok for sitt barn! :)

Martin som er 3,5 år ser på morgenen, noen ganger er det 10 minutter noen ganger blir det en time ca, varierer mye, så hvis det er dårlig vær ute så får han se på ettermiddagen å kvelden...blir gjerne bare stående på mens han driver med andre ting...

Jeg synes små barn/babyer helst ikke skal se noe, men når de har eldre søsken som ser, er det vanskelig å holde de unna. Derfor pleier jeg å la henne se litt, men ikke lenge. En episode varer i 20 min. Og da leker hun i grinna samtidig. 

Vi slår på barnetv på morgonen når vi står opp, så ser Tuva på det en stund, mens jeg gjør ting klart (om hu skal i bhg den dagen), er ikke lenge hu ser på før hu finner seg noe annent å styre med, og så ser hu barnetv på kvelden...

Jeg personlig synes ikke babyer på 4-5 måneder bør se tv, men det er meg.
Datteren min ser litt på morgningen av og til om hun er flink til å kle på seg og vi rekker det før bhg. Noen ganger barnetv, men hun vil som oftest leke inne eller ute.

Jeg elsker musikk så her står tv på Hele dagen gjerne med musikk. Sitter ikke å glor på det men er i bakgrunnen. Storesøster ser barnetv på kvelden, kanskje litt på ettermiddagen og. Omlillesøster ser litt så hopper jeg ikke i taket av den grunn nei. Hu leker med tingene sine og storesøster som regel.

Grunnen til at jeg begynte å la henne se ca 5 min når hun var 4-5 månder var fordi vi diskuterte det på barselgruppen. Der var det ei som lot gutten sin se ca 1 time om dagen. Jeg fortalte at min ikke fikk se i det hele tatt, og hun andre var enig med meg. Helsesøsteren sa at det langt i fra var skadelig å la de se litt. Overdreven titting kunne gi skader, men korte stunder kunne stimulere sansene om du satte på riktig barnetv. babyEinstains og drømmehagen var to av de hun anbefalte. De var laget for små babyer, med tanke på lyder, bevegelser og farger. 

Min datter er nå over 20 mnd, og hun er veldig lite interessert i tv'n. Jeg har innimellom satt på Playhouse Disney til henne, men hun ser aldri mer enn et par minutter før hun heller leker med lekene sine.

I bilen har hun dvd-spiller og der ser hun på film. Hun er ikke glad i å kjøre bil, men med film på går det bra. I tillegg liker hun å se Peppa Pig-episoder på min iPhone, men tv'n har bare ikke falt i smak enda. Akkurat det synes jeg egentlig er helt greit, for jeg ser ikke vitsen med å venne henne til å skulle se så mye på tv så tidlig - det kommer vel tidsnok...

De sender jo barne tv greier døgnet rundt, noe som er litt dritt til tider, men da er det jo vi foreldre som må si nei. Her får hun ikke lov å se tv når det passer henne.

Og det aksepterer hun stort sett.Har heller ikke tv i bilen, fordi hun ikke trenger det enda i allefall. Hun ble 2 år.

Hun får se barnetv (17.30-18.30), men jeg roper henne som regel ikke inn bare for å se det. Er hun opptatt med andre ting så driter vi i hele tv'n rett og slett.Hun får se alt ifra 10min til 1 time. Merker at de sender mye rart i barne tv også for hun blir litt lei og begynner heller å tegne eller gjøre andre ting.Har ikke noe dvd filmer til henne heller.

Satte på revenka en gang da, det var litt artig. Tv slaver blir de tids nok likevell ;)

Og om jeg lager mat så er hun ikke i veien, så føler ikke for å sette henne forran tv'n.

Hender om jeg må slippe ut bikkjene så kan jeg sette på tv'n til henne for å holde henne inne mens jeg løper ned, men funker som regel dårlig hehe...

Var letter før når barnetv kun gikk fra 18.00 - 18.30. 
Skulle vært sånn fremdeles :)

Godhjerta skrev:

Vi hadde ingen regel vi. Tv'n sto på i stua om formiddagen da han var baby, men han så ikke på den.
Først da han var sånn 2 år, begynte han å interssere seg for barne-tv. Og da lærte han seg fort å skru på tv'n sjøl.
Frie tøyler, for han var ingen tv-slave.
(Han var mest opptatt av å synge for oss han)

Det høres deilig ut. Lillejenta liker å sitte å leke til drømmehagen. Det betyr ikke at hun sitter å ser en hel episode, men hun elsker sangene og musikken, og står å danser og klapper til de:) 
Storebror derimot. Han er 6 og er blitt tv-slave. Derfor har vi strenge regler om tv titting

Back
Topp