Tv titting i barnehagen

H_7392

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei,

Hvor mye tv ser deres barn i barnehagen? Tips til hvordan jeg kan spørre om hvorfor de har lagt opp til mye tv tid på avdelingen? De ser noe hver dag (brillebjørn, Gruffalo, Dinogården, paw patrol) men har ikke sett noe i planene som sier hvordan de tenker å bruke tv i hverdagen så lurer på tips til hvordan jeg kan spørre om det, evt. foreslå andre aktiviteter :bookworm: Virker som hver avdeling gjør dette forskjellig (nettopp byttet avdeling).

Hei,

Hvor mye tv ser deres barn i barnehagen? Tips til hvordan jeg kan spørre om hvorfor de har lagt opp til mye tv tid på avdelingen? De ser noe hver dag (brillebjørn, Gruffalo, Dinogården, paw patrol) men har ikke sett noe i planene som sier hvordan de tenker å bruke tv i hverdagen så lurer på tips til hvordan jeg kan spørre om det, evt. foreslå andre aktiviteter :bookworm: Virker som hver avdeling gjør dette forskjellig (nettopp byttet avdeling).
Tror de ser lite tv. Har aldri tenkt på å spørre, for jeg ser ikke problemet. Hadde de brukt tv i stedet for andre ting, så hadde det vært noe annet. Vi er uansett ikke så strenge på skjerm.

Jeg skjønner godt at du stiller spørsmålstegn ved dette, hadde gjort det samme selv! Kanskje du kan ta det opp med avdelingslederen en dag du henter i barnehagen, dersom han/hun er tilstede i avdelingen? Si at det er noe du har lurt litt på, og det er om det er noen plan bak tv-tittingen, eller om det er gjennomtenkt hvor mye skjermtid de legger opp til? Barnehagene har jo en rammeplan å forholde seg til, så går jo an å spørre om det er faglig forankret i denne? Jeg hadde ikke likt at min datter så på TV i timevis i barnehagen! Er jo mye annet de heller burde kunne finne på, men det er nå bare min mening.. Lykke til!

Etter helsedirektoratets ny anbefalinger for hvor stor mengde skjerm barn skal se hver dag, så kan ikke den mengden der forsvares og det kan du Google og finne anbefalt tid. De minste på storebarn er jo fort 2,5-3 år når de starter - og Gruffalo og Paw Patrol er rimelig lange programmer så om man går ut fra at de fleste barn også ser litt barne tv hjemme, så vil ikke det der gå opp.
Men de sier feks
  • Bruk av skjerm og andre stillesittende aktiviteter bør begrenses og balanseres med fysisk lek og aktiviteter for barn eldre enn 2 år. Fra barnet er 2 år bør skjermtid begrenses til én time daglig, og jo mindre, jo bedre.
Jeg sybes igrunnen tv og skjerm i barnehage ikke behøver å være en daglig aktivitet. Her har de kinodager ibalnt på storebarnsavdleingen og småbarn hender det at det ser èn ting a ca 10 minutter vinterstid når det er litt for kaldt for de minste å være lenge ute :)

I vår barnehage bruker de tv når de har en grunn. Grunnen kan enten være at det er et program om feks universet som de vil vise ungene, eller slikt som BliMed-dansen. De bruker det også for å la ungene slappe av feks hvis de har vært mye ute, eller i den mørke årstiden, når de ser ungene er slitne. Jeg mistenker også at de bruker det litt for å utjevne forskjeller mellom ungene: at hvis noen prater veldig mye om Paw Patrol og noen få ikke har sett det, kan det hende de viser det litt så alle ungene "henger med" i det som de på avdelingen er opptatte av, så langt som mulig. De minste på småbarnsavdeling har sett mer musikk og dans enn andre ting, feks Babblarna. Jeg synes de har en fornuftig tilnærming, og stoler helt på at "vår" barnehage bruker skjerm med måte.

Ville spurt om det er mye tv, og ok det er noen plan bak det hvis du synes det er mye.

Takk for tips!

Jeg så på månedsplanen for august at de skal lære seg blimed dansen og det tenker jeg bare er koselig og gjør meg ikke noe at de ser litt musikkvideoer. Det er mer de andre programmene og at vi også lar mini se på tv om morgenen, særlig når han står opp i 5-tiden :hungover:. Slik at jeg tenker at den totale tv-tiden i løpet av en dag blir stor, og at jeg ikke har hørt noe om det før i etterkant at de har sett noe. På tidligere avdeling (småbarn) vet jeg de ikke så noe, med mindre det var tema (feks de hadde om et land og så noe video om det landet).

Så derfor jeg lurer litt på hvordan det er og om det er vanlig i andre barnehager på storbarnsavdeling :)

Har ikke fått med meg at de har sett noe på tv i det hele tatt, men har ikke hatt barn på storbarnsavdeling enda da.

Min går på storebarn forresten. Tror ikke egentlig de ser tv ukentlig, det er hvertfall ikke daglig på noen av avdelingene. De har hviletid for de minste barna på storebarn, som har sluttet å sove på dagen men fortsatt blir fort slitne av større avdeling og mye kjør - men da er fokus på faktisk å hvile. De ligger på gulvet på hver sin pute med mørkt lys og eventuelt at noen leser fortelling for dem :)

Her ser de ingen tv på småbarn. På storbarn avd ser de på en episode av en julekalender hver dag i desember ellers ingen tv titting.

Jeg tror jeg har fått med meg at de har sett på tv én gang på de to årene jenta mi har gått i barnehagen. Tv er ikke et tilbud vi har hatt i barnehagen jeg jobbet i heller.

Redigert: jo, de fikk se et par episoder julekalender på stor avdeling kom jeg på nå

I barnehagen jeg jobber i ser vi på TV typ 2-3 ganger i året (på litt spesielle dager, som karneval og nissefest f.eks.), og for min del på småbarnsavdeling synes jeg selv det er litt mye. Tenker at TV er noe de aller fleste barn får mer enn nok av hjemme, og vi godt kan tilby dem noe annet i barnehagen.

Her har de ikke tv en gang. Når de en sjelden gang skal se noe bruker de prosjektor i en gymsal

• Liker
Reactions: HCS
I barnehagen vår ser de kanskje 1 time i mnd, og da for å video om tema de har hatt den mnd. F.eks hvis de har lært om bjørn, så viser de en kort film om bjørner.
Jeg hadde ikke godtatt tv-tid hver dag i barnehagen. Da hadde jeg byttet barnehage faktisk.

Back
Topp