Tutt

Vi har prøvd litt (hun er 2,5 uke nå) de kveldene hun henger på puppen i timesvis.. men hun kan ikke fordra den, spytter den ut og skjærer grimaser :p så her har vi gitt opp hele tutten foreløpig..
 
Skal gi når ammingen er i gang. Kommende storebror fikk sin andre natta på sykehuset. Da hadde melken kommet og han var mett før han fikk tutten. Med første hørte jeg på rådene jeg fikk og ventet en ukes tid. Det var for sent og det var kun puppen som var god nok. Veldig greit å ha tutt å gi i bil, på butikken osv.
 
Er så usikker på om jeg skal prøve å gi henne tutt nå eller vente. Hun er født 27 dager før tiden (36+4) drikker fra pupp men sliter enda med at hun sovner for fort så hun får mat ofte. Hun er 14 dager i dag.
 
Vi ga henne smokk for første gang i går. Hun er straks 3 uker gammel, og ammingen er godt etablert. Hun tok den heldigvis.
 
Med første gav vi den da hun var 10 dager. Lillebror fikk smokk da han var 3 dager (etter pupp!). Han er snart 2 uker. Er fortsatt litt forsiktig med når jeg tilbyr smokken. Vil forsikre meg om at han ikke er sulten først!
 
Vi prøvde når han var to og en halv uke. Han tar smokken, men ikke alltid. Ofte han gaper høyt og tror det er pupp[emoji28] Samtidig skjønner han at det ikke er pupp, for hvis han er sulten så nekter han å ta smokken. Spytter ut smokken en del også, og gråter deretter fortvilt fordi han spyttet den ut[emoji28]
 
Ga smokk dag 2. Ventet 2 uker med første og han tok aldri smokk og var skikkelig vanskelig å få roet/få han til å sove. Med nr 2 fikk hun etter 3 dager...

Men selv om frøkna tar smokk nå så er det ikke alltid hun vil ha den... men den hjelper litt om kvelden.
 
De på neonatal ga henne smokk helt fra begynnelsen, og det har vi fortsatt med. Hun bruker den mindre nå enn hun gjorde i begynnelsen, helst når hun trenger å roe seg litt.
 
Her var hun ca 2 uker når vi begynte. Av og til vil hun ha, og av og til hater hun den.. [emoji4] veldig grei å ha når sugebehovet er stort, reddet min pupp..
 
Vi begynte da han var en uke.. han er på ingen måte interessert i puppen, så etter en intens uke på barsel for å prøve å få til ammingen måtte vi bare begynne med flaske.. problemet var jo da at han hadde et veldig sugebehov, og det fikk han ikke tilfredsstilt med flaska! :p så da ble det smokk :) han koser seg med den enda, men han merker veldig forskjell på smokk og flaske, så om han er sulten nekter han å ta smokken :)
 
Han var vel en time gammel eller to... Vi hadde hjemmefødsel og jeg ble hentet i ambulanse, ting hastet og far ble igjen alene med baby i noen timer. Så når mamma kom innom var babyen et par timer gammel, fullt påkledd og lå der med både sko og smokk. Hun sverger på at det er et syn hun aldri kommer til å glemme :hilarious:

Egentlig like greit, for jeg hadde sikkert drøyd det lenge og nå ble avgjørelsen tatt for meg. Heldigvis har ammingen gått finfint og mini digger fortsatt smokken. Storesøster spytta smokkene veggimellom og hata smokk, så syntes det er litt digg at minstemann tok den. Gjør ting en smule lettere (enn så lenge..)
 
Siden han hadde god sugeteknikk fra dag 1 begynte vi så smått å prøve dag 3. Nå er han 8 dager og begynner så vidt å syns den er Ok, hehe. Det har ikke hatt noe å si for sugeteknikken i forhold til ammingen. :)
 
Back
Topp