Turmat i barnehage.

• Trådstarter Trådstarter Juli17April19
  • Opprettet Opprettet
J

Juli17April19

Guest
Hei :)
Hver mandag så har dem turdag i bhg snupp skal begynne i.

Sååå , tips til turmat? :D greit å være forberedt. Er helt blank på sånt da dette er helt nytt for meg :rolleyes:
Og drikke? Både varm og kald?

Hu er 2år. Spiser for det meste alt :)

Må dere sende med mat?

Turdag jevnt og trutt i bhg mine barn har gått i ogspå, men aldri sendt med turmat før de begynte på skolen

Vi har også alltid fått turmat av barnehagen, men når vi er på tur selv foretrekker vi matbokser som kan lukkes godt så ikke all maten ender i sekken :p vi har ikke lov til å ha med varm drikke til barna fordi noen fikk kakao og andre ikke, så barna opplevde det som urettferdig. Ville sjekket med barnehagen om de har noen føringer :)

Vi må sende med mat. Sender med matboks med brødskiver/eggemuffins/vegetar kaker/grove vafler o.l alt etter hva jeg har i kjøleskapet/fryseren og om jeg har tid til å lage noe ekstra godt. De får også alltid med seg grønnsaker og flaske med vann. Det er lov å ha med seg en liten kjeks, men jeg gjør ikke det.
På småbarns avd er det kun lov med vann. På storbarn er det lov med kakao/varm saft på vinteren. Jeg sender kun med vann.

Hør med barnehagen om de har noen regler for hva som er lov å sende med og om de har noen anbefalinger.

Må dere sende med mat?

Turdag jevnt og trutt i bhg mine barn har gått i ogspå, men aldri sendt med turmat før de begynte på skolen

Jepp, det står det i brevet vi fikk fra bhg at vi må sende med turmat :p misliker sånne ting.. For er ikke god på å komme på ting hva jeg kan sende med.

Matpakke er jo egentlig helt grei enten på tur eller ikke, brødskvie med noe hun liker (smørepålegg er fint, leverpostei eller sinkeost har vær slager hos mine), frukt, oppkuttet, eller grønnsaker, matmuffins, eggemuffins/omelett, pizzaboller (kan jo lages grove i deigen)

Flytter denne ut på generelt, kanskje mange som har gode tips som er der ute! :)

Eg bruker personleg å ha enten skive/knekkebrød med pålegg barna liker, litt frukt (blåbær, jordbær, lite eple, ein gulrot etc). Grove vafler/sveler er også populært :) Eller pizzaboller eller noko anna bakesaker med godt fyll :D

Du sier barnet ditt liker alt Så da er det jo enkelt!

Trenger ikke tenke avansert og fancy selv om det er matpakke. To skiver med pålegg,og kanskje en frukt/grønnsak i tillegg. Mat barna blir mette av,og som er enkel å spise på tur. Trenger ikke alt fiksfakseriet ved siden av som babyost,kjekspinner,fruktspyd og alt det der.

Jepp, det står det i brevet vi fikk fra bhg at vi må sende med turmat :p misliker sånne ting.. For er ikke god på å komme på ting hva jeg kan sende med.

Matpakke med noe frukt grønt? Hvis det er lov en kjeks. Eventuelt varme pølser hjemme på morran putte i termos uten vann... (Legget du de kalde i varmt vann i termosen gi beskjed til ansatte at det er varmt vann i termosen så de heller det ut før de tar ut pølser)

Pitabrød med salat og skinke kylling OL.
Wraps med ting i
Bannanpannekaker.

Du sier barnet ditt liker alt Så da er det jo enkelt!

Trenger ikke tenke avansert og fancy selv om det er matpakke. To skiver med pålegg,og kanskje en frukt/grønnsak i tillegg. Mat barna blir mette av,og som er enkel å spise på tur. Trenger ikke alt fiksfakseriet ved siden av som babyost,kjekspinner,fruktspyd og alt det der.

Haha, ja ho gjør det.

Men uansett kan det være koselig med noe annet enn tørre brødskiver :hilarious: (ironi)
Spiser da noe annet enn bare brødskiver vi å :p

Tenk på at det ikke bør være for mye styr å spise. Men veldig fint å få med litt annet, det ser jrg barna der jeg har jobbet setter pris på.
Vi har sendt med grønnsaker, fiskeburger , fiskekaker , horn ol

Mine har fått med marinerte kyllingbiter, pølser, ostesmørbrød om de skulle tenne bål, og i tillegg en kjeks, littegrann potetgull o.l. Til drikke har mine fått med seg capri sonne, saft kald eller varm etter som de hadde lyst til eller kakao.

Spør i barnehagen hva dem tenker er enklest turmat for så små. Jeg tenker at minst mulig dilldall er greit. Pizzasnurrer f.eks. noe barnet kan holde enkelt i hånda.

Enig med de andre, minst mulig dill til de små. Når mi gikk siste året i barnehage var lunka tomatsuppe på termos favoritt, men det er styrete for de minste barna :)

Vi pleier å sende med brødskiver, vannflaske, oppskåret frukt og en skyr eller smoothie.

Hvis jeg har bakt noe nylig/har noe liggende i frysen som kan tines opp i tide, får de med seg grove horn med ost og skinke (favoritten!), grove muffins, grove scones, pizzasnurrer o.l. i stedet for en av brødskivene.

Back
Topp