Tungt å sykle

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg prøvde en sykkel i dag. Den passet meg ikke (for lav) så jeg gikk av i oppoverbakken. Men før jeg rakk å hoppe av så merket jeg bakken. Jeg er vant til å gå bakker nå, og puster og peser mens jeg går på. Rakk ikke å bli særlig anpusten på sykkelen, men likevel fikk jeg skikkelig vondt i brystet. Det føltes som jeg hadde vært igjennom et kraftig hosteanfall i en times tid etterpå.
Hva i alle dager skjedde her? Og hvordan unngår jeg at det skjer igjen? Er det manglende trening bare? Frister ikke å prøve igjen, for det der var skikkelig ubehagelig.

Høres ut som du har fått opp pulsen :)

Men jeg gjør jo det når jeg går også. Da kan jeg gå på i bakkene til jeg nesten ikke får puste. Likevel så får jeg ikke en slik reaksjon, med mindre det er veldig kaldt ute (flere minusgrader).

Du trillet jo en sykkel og hvis det ikke var en skikkelig lettvektssykkel så kan jo det gjøre sitt. Fortsett så skal du se det går lettere etterhvert og til slutt sykler du opp den bakken ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Du trillet jo en sykkel og hvis det ikke var en skikkelig lettvektssykkel så kan jo det gjøre sitt. Fortsett så skal du se det går lettere etterhvert og til slutt sykler du opp den bakken ;)

Kanskje. Jeg ble ikke sliten av å trille sykkelen, merket knapt vekten, men kanskje kroppen merket det bedre enn jeg trodde.

Høres ut som en grei indikasjon på at du bør sykle mer.
Trener du i tillegg på helsestudio så kan du trene kondis og musklene i armer og brystkasse.

Høres ut som en grei indikasjon på at du bør sykle mer.
Trener du i tillegg på helsestudio så kan du trene kondis og musklene i armer og brystkasse.

Du tror det er svak overkropp som gjør det? Jeg har liksom tenkt at det var beina som tok seg av syklingen, og at det derfor ikke burde være så stor forskjell på gåing og sykling.

Kroppen merker nok at du har noe i armene ja selvom du kanskje ikke kjenner vekten så godt selv. Du får jo feks ikke brukt armene når du triller.

Sikkert økt/anderledes bruk av muskler i rygg, mage, bryst og armer ved å sykle og å dytte sykkelen.

Har alltid vær sprek før og etter en graviditet på sofaen var jeg ikke det lengre. Få mye rare vondter både her og det som jeg ikke helt skjønner hvorfor med en gang. Lite muskulatur og økt vekt gir belastning.

Du tror det er svak overkropp som gjør det? Jeg har liksom tenkt at det var beina som tok seg av syklingen, og at det derfor ikke burde være så stor forskjell på gåing og sykling.
Man bruker mye magemuskler på å sykle. Og armene får jo også kjørt seg, så lurt å trene hele kroppen.

Men jeg gjør jo det når jeg går også. Da kan jeg gå på i bakkene til jeg nesten ikke får puste. Likevel så får jeg ikke en slik reaksjon, med mindre det er veldig kaldt ute (flere minusgrader).

Hvis du får sånn reaksjon i kulde og ved anstrengelse i ugunstig posisjon for kroppen (tenker på at sykkelen var for lav) kan du jo ha en eller annen form for astma. Er du utredet for noe slikt?

Er en helt kurant diagnose i forhold til trening altså, kan som regel forebygge med medisiner ;)

Alternativt kan du ha belastet musklene i ryggen og brystet helt feil med for lav sykkel :)

Hvis du får sånn reaksjon i kulde og ved anstrengelse i ugunstig posisjon for kroppen (tenker på at sykkelen var for lav) kan du jo ha en eller annen form for astma. Er du utredet for noe slikt?

Er en helt kurant diagnose i forhold til trening altså, kan som regel forebygge med medisiner ;)

Alternativt kan du ha belastet musklene i ryggen og brystet helt feil med for lav sykkel :)

Jeg har ikke fått diagnosen, men jeg har astmamedisin som jeg skal bruke før trening. Hadde 10% forbedring på pustetesten med medisin. Det er bare det at jeg på en måte glemmer å bruke den..... :-P

Jeg har ikke fått diagnosen, men jeg har astmamedisin som jeg skal bruke før trening. Hadde 10% forbedring på pustetesten med medisin. Det er bare det at jeg på en måte glemmer å bruke den..... :-P
Spør om å få en du kan bruke etterpå :P
Sånn at hvis du glemmer å ta den før du anstrenger deg, har du noe du lett kommer til å huske å ta hvis det lindrer etter at du allerede har fått vondt ;)

Back
Topp