Tungt å puste

tussa137

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Februarbarna 2020
Jeg bare lurer på om det er noen andre som opplever at det er tungt å puste for tiden? Altså, ikke hele tiden, heldigvis. Det kommer ofte hvis jeg har lagt meg på rygg for å sove, og det føles som jeg ikke får nok oksygen selv om jeg puster med åpen munn. Ganske ekkelt. Det hjelper litt å ligge på siden, men jeg kan oppleve det da også. Jeg kjenner igjen følelsen fra sist gang, men da var det jo mot slutten av graviditeten, pga at livmoren skviste på lungene.
Jeg kan nevne at det også er mye tyngre å puste ved fysiske anstrengelser enn vanlig, og det husker jeg var et problem i starten av forrige svangerskap også.

Jeg også har opplevd det! Kjennes som et trykk på brystet som gjør det vanskelig å få nok luft en periode. Litt godt å høre at det er flere som har det sånn, for det har egentlig skremt meg litt. Samtidig så føles det som om kroppen kan finne på gaaaanske mye tull nå før jeg blir veldig bekymra.

Jeg også har opplevd det! Kjennes som et trykk på brystet som gjør det vanskelig å få nok luft en periode. Litt godt å høre at det er flere som har det sånn, for det har egentlig skremt meg litt. Samtidig så føles det som om kroppen kan finne på gaaaanske mye tull nå før jeg blir veldig bekymra.
Ja, enig i at det er litt beroligende å høre at andre opplever det samme :) Skjønner akkurat hva du mener, man kan bli litt skremt, for man vet at det finnes så mange "lidelser" man er ekstra utsatt for å få som gravid. Samtidig vet man også at det er mye rart som er vanlig når man er gravid, så man tenker litt at det meste er normalt. Den første kvelden jeg ble skikkelig oppmerksom på dette f.eks., lå jeg og tenkte på hvorfor dette skjedde. "Det er jo litt tidlig at det er trangt for lungene.. Hmm, er det begynnelsen på et angstanfall (aaldri opplevd det før, i hvert fall, men en gang må jo kanskje være den første)? Eller kanskje jeg har blodpropp i lungene?" Jeg ble ikke veldig bekymret, for det kan ikke ha tatt veldig lang tid før jeg sovnet :P :P

Kan vær av samme grunn?
Ja, helt sikkert :)
Har googlet litt og fant at det (selvsagt) har vært et tema på babyverdens forum tidligere: "DEt er rett og slett det at blodvolumet øker raskt etter du har blitt gravid, og det blir tyngre for hjertet å pumpe rundt alt blodet. Så hjertet jobber hardere, og i tillegg skal det mer oksygen til for å mette blodet. Begge deler gjør lungenes arbeid tyngre også. "

Godt tenkt, Godis! :)

Enig. Har tenkt tanken at det kan være tilfeldig for min del, da vinter ofte er en dårlig tid for min astma uansett. Pluss oppussing her hjemme Så hvem vet hva som er hva
Ja, det kan jo være forskjellige grunner til det, sikkert :) Håper det hjelper deg å bruke mer astmamedisin da?

Back
Topp