Tungt å puste...

Juligull16

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Flere som kjenner at det er tungt å puste? Jeg får det spesielt når jeg ligger på ryggen eller sitter veldig bakoverlent.

Føler liksom at jeg ikke får nok oksygen. Er dette normalt?
 
Er nok normalt da det er et større trykk på både årer og organer. På denne tiden besvimte jeg hvis jeg lå på rygg når jeg gikk med tvillingene. Nå kan jeg ligger på rygg, men pusten kan bli litt tyngre.
 
Det kommer og går, føler jeg, noen dager er verre enn de andre. Jeg bruker to puter istedenfor én både pga halsbrann og pusteproblemer. I løpet av dagen åpner jeg vinduer hele tiden, fordi det føles som at det ikke er nok oksygen i lufta. Så fryser mannen, stakkars :p
 
Har det sånn jeg og spesielt om jeg får kynnere samtidig som jeg ligger.
 
Ikke alene der nei.
Mange som blir anbefalt å unngå å ligge på ryggen feks fordi en får press på ene store hovedåra
 
Føler trykk fra magen som går opp mot brystet og halsen når jeg ligger på rygg og ofte når jeg sitter. Veldig ubehagelig. Føler jeg går rundt tungpusta.
 
Jeg får vondt for å puste hvis jeg er veldig full i magen på kvelden, og kan bli litt kvalm/uvel når jeg ligger på ryggen i sengen:) må være ganske normalt. Men ta det opp med lege eller jm neste gang:)
 
Ja, det er ubehagelig å ligge på rygg. Pga forkjølelse, så har jeg mange puter som støtter opp, så jeg sitter mest og sover for tiden.
 
Har også det slik! Føles ut som hvalros :p Mwn nå er jeg i tilegg, skikkelig forkjøla! Så er helt tett i nesa og! Men merker når jeg ligger på hjem at pusten blir verre. Men legger meg på siden om natten på en vanlig pute pg en stor hotell pute bga sure oppstøt ol. Men klarer iløpet av nattan å havne på rygg igjen :wtf::p
 
Det er ikke anbefalt å ligge/sove på ryggen når vi har komt så langt ut i svangerskapet..

Fra helsenett.no:
Norske gravide kvinner har i lang tid blitt frarådet å sove på ryggen på grunn av faren for vena-cava-syndromet. Syndromet oppstår når livmoren presser på venen som fører blodet tilbake til hjerter fra bena. Det fører til at kvinnen får lavt blodtrykk og føler seg uvel. Surstofftilgangen og blodtilførselen til babyen blir også påvirket.
 
Skremmende, og rart at leger/jordmødre ikke informerer om det! Iallfall ikke til meg! Jeg huske jeg leste om det i forrige svangerskap.
 
Skremmende, og rart at leger/jordmødre ikke informerer om det! Iallfall ikke til meg! Jeg huske jeg leste om det i forrige svangerskap.
Jeg hørte om det sist men trodde det var sånn at så lenge vi ikke har det ubehagelig så er det ikke farlig, og er det ubehagelig, så ligger vel de færreste på ryggen:) her har de nevnt det hver gang på sykehuset når jeg legger meg på ryggen:p
 
Hmm, hva skal man gjøre da liksom når man legger seg på siden, men alltid våkner på ryggen?:eek:
Nei, håper kroppen gir tegn selv når d ikke er bra lengre. Først måtte jeg gi opp magen (som er min favoritt), nå ryggen også (som er 2 valget)...:p Blir ikke tungpustet av d, og må ærlig innrømme at jeg ligger stort sett på ryggen i sofan når jeg ser på tv, ikke merket noe slags ubehag når jeg er våken:)
 
Dere som har vært gravid før.. Bedrer dette når magen "synker"? Og når skjedde det? *can't wait* :p
 
Puste vældi høgt føle æ... æ høre liksom min egen pust. Å bi heilt skutt av å anstrenge mæ. Men veit av erfaring at d bi bedre når man e færdi å være gravid. Ligg lite på rygg. Men e ikkje behageli å ligge nån veia længer... æ e bære slutta å sove,å gubben frys ihjel før begge vinduan på soveromme står åpen på natta:)
 
Back
Topp