Tungpustet

Spireknoppen

Blir kjent med forumet
Har gått noen fjellturer i det siste når det har vært så fint vær :) Problemet er at jeg puster som en hval etter kort tid og beina føles som bly. Kommer meg igjen fort etter en liten pause da :) Er det flere som har det slik? Kan man virkelig merke det på pusten så tidlig i graviditeten? Trodde det først var når man hadde fått stor mage og ble virkelig tung jeg... :)

Husker spesielt forrige gang jeg var gravid at dette var et problem.. Dette var på vinterhalvåret, og det var virkelig tungt å bevege seg i snøen.. 
Ikke merket noe særlig til det til nå..

Jeg merker veldig godt til det på jobb, hvor jeg går og står hele tida, og mye opp og ned trapper. Det er ofte jeg må stoppe opp på toppen av trappa og trekke pusten ett par ekstra ganger. Det er helt normalt, for blodet skal jo innom babyen, og vi trenger mer oksygen i blodet. Slikt veldig enkelt forklarte jordmora det.... ;)

Det er helt normalt.. Blodvolumet øker i graviditeten, opp til 50 % mer enn det det var fra før, Hjertet jobber fortere med å pumpe alt dette rundt, og lungene følger på med å skulle mette alt dette ekstra blodet med oksygen. Derfor blir pusten både raskere og tyngre. :) etter hvert vil man bli mer kortpustet fordi lungene får mindre plass å jobbe på i tillegg, og da må man puste oftere for å gjøre opp for at man ikke får pustet like dypt. :)

Samme her! Likar å gå fjellturar men plutselig vart det kjempetungt å gå, måtte roe ned tempoet kraftig, men det var berre å ta seg god tid, kom meg opp til slutt :)  

Jeg merket det ikke så tidlig sist, men nå er det helt ekstremt iblant. Og selvom jeg sitter stille må jeg dra ekstra mye luft innimellom:) Men å trene går bra når jeg først har kommet igang...:)

Ååh så godt å høre at andre har det sånn, før jeg ble gravid var jeg ganske aktiv, men nå er jeg alltid så sliten og trøtt. I dag skulle jeg på opp en del trapper med tung handlepose og jeg pustet som en drage oppover. Følte meg som en gigantisk hval og tenkte har jeg virkelig kommet i såå dårlig form så fort. Føttene mine føles tyngere også.

Jeg har det også sånn. Føles av og til som om jeg ikke klarer å trekke luften hele veien ned i lungene.

Back
Topp