Tungebånd

Aprilblomst17

Blir kjent med forumet
Hei,
Har noen klippet tungebåndet og opplevd at dette gjorde susen for ammingen?

Jeg har slitt med ammingen og nå er lille 6 uker. Jeg var konstant sår hele tiden og itillegg gjorde det vondt å legge til. Virker også som om jeg må holde og forme puppen for at hun skal greie å holde den i munnen, ellers faller den ut...

Uansett jeg holdt ut amminga i håp om bedre tider og virker som jeg er litt herdet. Pumping ved siden av har gjort at hun har gått fint opp i vekt etterhvert.

Men ja...ammeklinikken (som var innom i uke 3)mente tungebåndet var for stramt. Vi har nå endelig fått time i desember hos bodgstadveien øre nese hals klinikk. Det er visst lange ventetider. Føler det er veldig lenge til. Hun er jo 4 måneder da. Vet ikke om sugetaket har gått seg til da liksom.... Hun får jo i seg nok melk selv om sugetaket er feil nå også... Vi holder på veldig lenge ved hver amming og som sagt må jeg forme og holde brystet så hun ikke mister taket. Og det er fremdeles vondt å legge til.. OG kroppen min tror jeg ikke skjønner hvor mye melk som må produseres..virker ikke som melkeproduksjonen er på topp... Den siste uken har hun vært konstant på puppen, så har ikke fått pumpa heller..

Har dere tips/forslag til meg i forhold til tungebånd? Noen erfaringer å dele? Kan det være fint å få klippet det og prøve uansett om hun da er 4 mnd...

Vi tenker vi skal ringe og si at vi gjerne kommer inn om noen avlyser en time.. Men ja...
 
Har ingen erfaring med klipp selv, men lurte på om storebror hadde stramt tungebånd da vi hadde startvansker med ammingen. Mye info og folk som kan mye på facebooksiden Norsk støttegruppe for stramt tungebånd
 
Mini her hadde stramt bakre tungebånd i følge de på ammepoliklinikken. Vi fikk time hos barnegod, men lang ventetid. I mellomtiden fikk jeg helsestasjonen til å henvise til «vanlig» ØNH. Der fikk jeg time innen én uke. Fikk klipt den fremre strengen (ufullstendig klipp). Det hjalp veldig på sugetaket. Jeg har forsåvidt troen på at det for mange ikke holder med ufullstendig klipp, men blir samtidig skeptisk til det private som skor seg på at folk blir desperate etter å hjelpe babyene sine. Hvis vi skulle gjennomført klipp og diverse hos barnegod, regnet vi på at det ville kostet opp mot 20 000,-. Håper det kan bli samsvar mellom tilbudet i det offentlige og private i fremtiden. Da vil det også bli lettere å stole på det man blir anbefalt.. Jeg må si jeg blir skeptisk til de private som krever at man må ha behandling i forkant og etter evt klipp, får følelsen av at de melker kua for alt den er verdt..
 
Hos vår gutt ble tungebåndet klippet etter to uker. Det ble kommentert allerede på sykehuset og av helsesykepleier på hjemmebesøk. Jeg slet veldig med å få lagt han til, og endte opp med veldig såre bryster. Vi gikk til en privat kiropraktor som hadde kompetanse på området og fikk henvisning til ØNH på det lokale sykehuset. Fikk time der uken etter, og klippet var unnagjort på noen få minutter. Lillegutt reagerte knapt på det. De mente det var verdt et forsøk selv om de var litt i tvil om tungebåndet var så stramt at det bød på problemer for han. Etter at vi gjorde dette har sugetaket blitt bedre, og det ene brystet er helt bra igjen sliter fremdeles litt med påkoblingen innimellom, men mye mindre enn før!
 
Hei,
Har noen klippet tungebåndet og opplevd at dette gjorde susen for ammingen?

Jeg har slitt med ammingen og nå er lille 6 uker. Jeg var konstant sår hele tiden og itillegg gjorde det vondt å legge til. Virker også som om jeg må holde og forme puppen for at hun skal greie å holde den i munnen, ellers faller den ut...

Uansett jeg holdt ut amminga i håp om bedre tider og virker som jeg er litt herdet. Pumping ved siden av har gjort at hun har gått fint opp i vekt etterhvert.

Men ja...ammeklinikken (som var innom i uke 3)mente tungebåndet var for stramt. Vi har nå endelig fått time i desember hos bodgstadveien øre nese hals klinikk. Det er visst lange ventetider. Føler det er veldig lenge til. Hun er jo 4 måneder da. Vet ikke om sugetaket har gått seg til da liksom.... Hun får jo i seg nok melk selv om sugetaket er feil nå også... Vi holder på veldig lenge ved hver amming og som sagt må jeg forme og holde brystet så hun ikke mister taket. Og det er fremdeles vondt å legge til.. OG kroppen min tror jeg ikke skjønner hvor mye melk som må produseres..virker ikke som melkeproduksjonen er på topp... Den siste uken har hun vært konstant på puppen, så har ikke fått pumpa heller..

Har dere tips/forslag til meg i forhold til tungebånd? Noen erfaringer å dele? Kan det være fint å få klippet det og prøve uansett om hun da er 4 mnd...

Vi tenker vi skal ringe og si at vi gjerne kommer inn om noen avlyser en time.. Men ja...

Først og fremst, masse sympati! Gutten min på 7 uker hadde stramt tungebånd og akkurat som deg slet jeg veldig med ammingen. Vi fikk klippet både fremre of bakre da han var 4 uker og det var umiddelbar endring i sugetaket hans. Dette vil selvsagt avhenge av hvor stort problemet var i utgangspunktet.

Stramt tungebånd kan påvirke spising av fast føde, fordøyelsen og språk så jeg ville nok uansett prøvd å få klippet selv om det er ventetid. Gjør som du selv foreslår, ring og hør om avbestillinger og si at du kan stille på kort varsel? Ønsker dere masse lykke til!
 
Først og fremst, masse sympati! Gutten min på 7 uker hadde stramt tungebånd og akkurat som deg slet jeg veldig med ammingen. Vi fikk klippet både fremre of bakre da han var 4 uker og det var umiddelbar endring i sugetaket hans. Dette vil selvsagt avhenge av hvor stort problemet var i utgangspunktet.

Stramt tungebånd kan påvirke spising av fast føde, fordøyelsen og språk så jeg ville nok uansett prøvd å få klippet selv om det er ventetid. Gjør som du selv foreslår, ring og hør om avbestillinger og si at du kan stille på kort varsel? Ønsker dere masse lykke til!
Får jeg spørre hvor dere klipte?
 
Sniker :)

Mange gode tanker til deg, det er beintøft med tungebåndsbaby og amming som ikke fungerer optimalt.

Vi har gått en knallhard vei med førstemann som hadde veldig stramt tungebånd og stramt leppebånd. Men vi ble avfeid på både føde, barsel, ammepoliklinikk og helsestasjon. "Ikke noe stramt her". I desperasjon og etter tips fra støttegruppa på Facebook, gikk vi privat.

Vi fikk time nøyaktig ved 4 måneders alder. Der ble det konstantert meget stramt tungebånd, og et under at ungen hadde fått i seg mat (jeg fullpumpet og ammet med skjold i disse fire månedene. Fikk store sår og infeksjoner selv med skjold og ble innlagt på barsel igjen pga dette. Det var rett og slett et helvete, det ble bare verre og verre jo mer tid som gikk).

Ungen ble klipt (diamantklipp/fullstendig klipp, ikke kun strengen) og leppebåndet ble også klipt. Allerede rett etter klipp (spesialisten vi gikk til anbefalte amming rett etter klipp som smertestillende og bruk av tungen) tok babyen brystet uten skjold. Husker jeg gråt en skvett da. Det var ikke uproblematisk de første par ukene etter klipp, for vi måtte jo lære å amme "ordentlig" på nytt uten skjold. Men så løsnet det og skulle ikke tro at vi hadde gjort noe annet.

Så jeg vil absolutt si at det ikke er for sent å klippe ved fire måneders alder. Du kan jo fortsatt ha en lang ammereise foran deg, og det unner jeg deg virkelig. Men det er lenge til fire måneder for deg, så jeg ville satt meg på venteliste for avbestille timer. Du kan også melde deg inn i tungebåndsgruppa og spørre der inne om det er noen som er interessert i å bytte time med deg (noen med større barn har ofte ikke så hast som en med baby og amming). Vi gjorde det og fikk komme til litt tidligere.

Ang det med bodywork (behandling før og etter klipp) så var ikke det et krav fra legen vi gikk til. Men det ble anbefalt behandling etter klipp. Så kan skjønne at noen blir skeptiske til at det ser ut som de private spesialistene melker fortvila foreldre. Men vi opplevde ikke det, og betaler lett igjen for fullstendig klipp på nestemann om det viser seg at historien gjentar seg. Jeg har så liten tro på det offentlige når det gjelder tungebånd at jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr å la de klippe i og med at det ofte kan gjøre vondt verre å måtte reklippe senere.

Vi gikk forøvrig frivillig til kiropraktor etter klipp og kan hvertfall anbefale det. Sammen med tøyingen av såret (det er et heftig tøyingsprogram ved fullstendig klipp hos privat), ga det oss en helt ny unge. Kommer til å gjøre det samme igjen denne gangen om vi havner i samme situasjon.

Føler så med deg, det er tøft å stå i det du gjør nå. Man føler ikke at man ser noen ende i smertene. Skjønner så innmari godt at du vil holde ut til klipp. Men pass på så du ikke blir så sår at du får store infeksjoner og blir sengeliggende. Da er det kanskje bedre å pumpe litt mer (holde produksjonen oppe) og gi på kopp eller flaske, og heller prøve å amme litt sjeldnere så sårene får hvile litt.
 
Sniker

Min jente på 2,5 har synlig stramt TB. Det er helt tydelig. Men vi ble avfeid på barsel og på helsestasjon og siden ammingen gikk seg sånn passe til, så valgte vi å ikke klippe. Det var forresten helt grusomt i starten med blødende kjøttsår med infeksjon, alle slags ammestillinger, hang på puppen 24 timer i døgnet osv. Har fortrengt mye. Gleden var dessverre kortvarig da hun fikk mer og mer brystvegring, som jeg er sikker på var pga. stramt TB som førte til treg utdrivning og at hun ikke klarte å tømme brystet. Vi fikk faktisk tilbud om å klippe av en annen lege på en annen helsestasjon når vi var på ferie hos foreldrene mine når hun var 2 mnd, men det var i den gode perioden så vi droppet det. Angrer den dag idag, for når hun var ca 5-6 mnd sluttet hun helt å amme på dagtid så jeg måtte fullpumpe en stund. Når hun var 7,5 mnd sluttet hun på natten og, så da gikk vi over til erstatning. Etter SÅ mye slit som vi hadde i starten var det utrolig kjipt å ikke få amme lenger enn jeg gjorde! Skal sies at jenta ikke er noe påvirket av det nå, tidlig ute med språk, spiser all slags mat osv.

Er gravid nå, og fast bestemt på at dersom denne babyen også har stramt TB skal det klippes med en gang!

Så poenget mitt er at jeg absolutt ville klipt for dere kan fortsatt amme mye lenger :)
 
Her klippet de tungebåndet på sykehuset etter fødsel. Følte ikke vi hadde noe spesielle utfordringer med amming (i den grad man kan ha det etter to dager), men like greit at de tok det.
 
Hei,
Har noen klippet tungebåndet og opplevd at dette gjorde susen for ammingen?

Jeg har slitt med ammingen og nå er lille 6 uker. Jeg var konstant sår hele tiden og itillegg gjorde det vondt å legge til. Virker også som om jeg må holde og forme puppen for at hun skal greie å holde den i munnen, ellers faller den ut...

Uansett jeg holdt ut amminga i håp om bedre tider og virker som jeg er litt herdet. Pumping ved siden av har gjort at hun har gått fint opp i vekt etterhvert.

Men ja...ammeklinikken (som var innom i uke 3)mente tungebåndet var for stramt. Vi har nå endelig fått time i desember hos bodgstadveien øre nese hals klinikk. Det er visst lange ventetider. Føler det er veldig lenge til. Hun er jo 4 måneder da. Vet ikke om sugetaket har gått seg til da liksom.... Hun får jo i seg nok melk selv om sugetaket er feil nå også... Vi holder på veldig lenge ved hver amming og som sagt må jeg forme og holde brystet så hun ikke mister taket. Og det er fremdeles vondt å legge til.. OG kroppen min tror jeg ikke skjønner hvor mye melk som må produseres..virker ikke som melkeproduksjonen er på topp... Den siste uken har hun vært konstant på puppen, så har ikke fått pumpa heller..

Har dere tips/forslag til meg i forhold til tungebånd? Noen erfaringer å dele? Kan det være fint å få klippet det og prøve uansett om hun da er 4 mnd...

Vi tenker vi skal ringe og si at vi gjerne kommer inn om noen avlyser en time.. Men ja...

Vi klipte da lille var 4 uker. Ammingen ble helt perfekt!
Anbefaler å gå privat da ingen offentlige klipper fullstendig :)
Bodywork før og etter letter også på symptomer. Går fremdeles til kiropraktor og behandler alle stivhetene som kom pga stramt tb.
 
Vi klipte da lille var 4 uker. Ammingen ble helt perfekt!
Anbefaler å gå privat da ingen offentlige klipper fullstendig :)
Bodywork før og etter letter også på symptomer. Går fremdeles til kiropraktor og behandler alle stivhetene som kom pga stramt tb.

Det er en offentlig i Oslo som klipper fullstendig, men kvaliteten på klippene har vært både og. Det er ikke bare det å klippe fullstendig, klippet må være plassert riktig, etc :) Hadde jeg fått en til med stramt tb ville jeg nok prøvd hos henne, etter å ha punget ut typ 20k for privat klipp, oppfølgingstimer og bodywork både før og etter, for et tungebånd som grodde igjen kjappere enn svint :/ Ammingen ble i det minste reddet, men det hadde den nok om klippet ble tatt hos den ene som klipper fullstendig offentlig også.
 
Det er en offentlig i Oslo som klipper fullstendig, men kvaliteten på klippene har vært både og. Det er ikke bare det å klippe fullstendig, klippet må være plassert riktig, etc :) Hadde jeg fått en til med stramt tb ville jeg nok prøvd hos henne, etter å ha punget ut typ 20k for privat klipp, oppfølgingstimer og bodywork både før og etter, for et tungebånd som grodde igjen kjappere enn svint :/ Ammingen ble i det minste reddet, men det hadde den nok om klippet ble tatt hos den ene som klipper fullstendig offentlig også.

Myrvoll er offentlig ja, men varierte resultater. Heller ingen oppfølging i etterkant. Hvem klipte du hos hvor det grodde igjen? Vi var hos doktorbarnegod og med oppfølgingen som er der er det i grunn ikke mulig at såret gror igjen hvis man følger opp :)
 
Myrvoll er offentlig ja, men varierte resultater. Heller ingen oppfølging i etterkant. Hvem klipte du hos hvor det grodde igjen? Vi var hos doktorbarnegod og med oppfølgingen som er der er det i grunn ikke mulig at såret gror igjen hvis man følger opp :)

vi gikk til Dr Barnegod, og det er fullt mulig det gror igjen til tross for full oppfølging både der og på hjemmebane. Er vårt andre barn som har vært igjennom klipp.
 
vi gikk til Dr Barnegod, og det er fullt mulig det gror igjen til tross for full oppfølging både der og på hjemmebane. Er vårt andre barn som har vært igjennom klipp.

Oi, hvordan kunne det skje?? Åpnet ho ikke såret? Vi har åpnet 4 ganger. På den femte kontrollen var det endelig ikke mer å åpne. Ble jævlig dyrt, men virkelig verdt det! Trist å høre det ikke ble sånn hos dere:/
 
Jo, hun åpnet flere ganger, det er ingen garanti for at det forblir åpent av den grunn, ikke alle er like heldige, og det betyr ikke at det var dårlig oppfølging heller, du er ikke garantert suksess selv om du følger programmet til punkt og prikke. Med hver åpning løper også risikoen for mer arrvev, blant annet, Så skulle jeg klippet med en eventuell nestemann ville jeg som sagt gått offentlig hos Myrvoll etter å ha klippet to barn med grad 4 privat - for det er en mulighet :)
 
Hei, en oppdatering fra meg.
Vi endte opp med enda en henvisning til dr Asante som hadde kortere ventetid.
Dro og fikk konstatert stramt tungebånd av han og han klipte på stedet. Timen vår var kl 13, jg var fremme 1254, fikk komme rett inn og tungebånd var klipt og vi ferdige kl1258. Baby gråt ikke, var kun ubehagelig det instrumentet som ble brukt til å trekke tungen bakfor å få tak i tungebåndet.
Vi fikk beskjed om å ikke tøye eller gjøre noen andre ting med tunga, kun amme så mye som hun trengte de neste dagene. Var egt forberedt på tøying osv, men ja..
Fikk oppfølgingstime 2 uker etterpå med beskjed om å bare ringe eller bestille time om det skulle være noe i mellomtiden.
På oppfølgingstime ble klippet sjekket, og han var evt klar for nytt klipp hvis det var behov.. Men vi slapp da det så ok ut.

Når det gjelder ammingen så tror jeg det tok et par dager før jeg ikke hadde vondt lenger. Jeg vet ikke om det ville gått seg til uansett, men per idag har jeg ikke vondt under ammingen og ho en 2mnd og 20 dager. Vi klipte 9. Oktober
Jeg innbiller meg jo at det var klippingen hjalp..
 
Back
Topp